Jag byggde en rakt från "typical application" från databladet. Fungerar kalas.
http://www.national.com/ds/LM/LM1575.pdf
Solcellsladdare, problem...
Re: Solcellsladdare, problem...
Verkar som den koppling också behöver 7v som minst. Det jag kan göra är att sätta dit 2st solceller till, då kommer spänningen ligga på runt 7-7.5v. Skulle det fungera bättre än en 7805 då? Då skulle också den maximala effekten bli 0.5*0.4*14=2.8W>2.5W som krävs för USB.
Det jag också har funderat på är att ladda typ 1.5v batterier med solcellerna och sen ladda mobil eller whatever med batterierna? Då skulle jag behöva någon form av regulator som ser till att inte överladda batterierna, kan man ladda batterierna samtidigt som man använder batterierna då?
Det jag också har funderat på är att ladda typ 1.5v batterier med solcellerna och sen ladda mobil eller whatever med batterierna? Då skulle jag behöva någon form av regulator som ser till att inte överladda batterierna, kan man ladda batterierna samtidigt som man använder batterierna då?
en 7805 är alltid fel i samband med solceller
för högt spänningsfall ,
för högt spänningsfall ,
Man lär sig något nytt varje dag
Om någon har några fler förslag om hur jag kan göra så vore det bra
Om någon har några fler förslag om hur jag kan göra så vore det bra
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag hade gjort som PHermansson och dom andra säger. Lägg gärna till ett par paneler till och kör på en LDO. Jag har själv byggt grejer och varit tvingad att ändra pga för högt spänningsfall på 78XX. Alternativen är både jobbigare och dyrare.
det finns allternativ, en solcell är rimlig att ha en shuntregulator på, speciellt på låga effekter, och med en sådan så har man ju bara backspärrsdiodens spänningsfall att saka bort
Skulle vara grymt om ni kunde länka till elfa eller något, är en LM1575 en LDO?