Ganska bra!
Hur kan man identifiera inkapslade komponenter på kretskort?
Re: Hur kan man identifiera inkapslade komponenter på kretsk
Knappar man in sökordet "snabba svar" så fås 481 (482 nu) träff!
Ganska bra!
Ganska bra!
-
gadgetfreak
@limpan4all: Oj, bra info. Jag var nog lite otydlig, kretsen kan vara lite större om laddningsintelligensen ska ingå (eller vara separat). Det minsta kretskortet jag har hittat just nu för att sköta laddningsintelligensen är en Minium compact charger för att ladda små lipo-batterier till RC-helikoptrar/flygplan:
Jag skulle behöva en sådan som är max 10-13mm bred och kanske 20-30mm lång. Jag hoppas kunna hitta/bygga en sån och då tänkte jag mata en sådan med spänning från solceller. Jag får kanske använda fler solceller för att få upp spänningen om det nu skulle räcka?
Skulle en sån här kunna hjälpa mig?
LT3652 - Power Tracking 2A Battery Charger for Solar Power
Jag behöver ladda trådlöst och då är det antingen solceller eller induktionsladdning jag tänker på. Eftersom hela kretsen till slut ska vara inkapslad i plast.
Solceller verkar billigare och kretsar för induktionsladdning verkar än så länge vara för stora (15*30mm skulle funka, men jag har inte hittat några tillräckligt små att köpa ).
@soundbrigade: Du har nog helt rätt i det där med att dissekera IC-kretsar inte hjälper elektronikförståelsen så mycket. Men det är kul. Scratch-byggande låter kul, samtidigt som det verkar kunna ta hur lång tid som helst (beroende på vad man vill uppnå). Jag tror jag kommer bygga enklare kretsar från scratch, svårare varianter kommer jag nog att behöva få någon annan att göra.
xxargs: Låter spännande, tack för tipsen. Jag får leta efter någon liten utbildning i hantering av syror i så fall och kolla om man måste ha någon licens för att köpa dem. Kemi var mitt svagaste ämne i skolan...men vill man prova på uppfinnarbranshen som jag så måste man våga ta lite (väl avvägda) risker!
prototypen: Jag tolkar det mer som att det går att få snabba resultat genom att använda saker som folk redan har lagt mycket tid på, något jag gillar! Samtidigt gillar jag att förstå saker, men tiden är ju som bekant begränsad.
Jag har ingen ambition att bli någon elektronikexpert, men att kombinera idéer, elektronik, mjukvara, mekanik och ingenjörskonst för att ta fram bra produkter är något jag verkligen brinner för. Jag har jobbat med inom IT i 15 år men saknar kopplingen till fysiska produkter.
Skulle en sån här kunna hjälpa mig?
LT3652 - Power Tracking 2A Battery Charger for Solar Power
Jag behöver ladda trådlöst och då är det antingen solceller eller induktionsladdning jag tänker på. Eftersom hela kretsen till slut ska vara inkapslad i plast.
Solceller verkar billigare och kretsar för induktionsladdning verkar än så länge vara för stora (15*30mm skulle funka, men jag har inte hittat några tillräckligt små att köpa ).
@soundbrigade: Du har nog helt rätt i det där med att dissekera IC-kretsar inte hjälper elektronikförståelsen så mycket. Men det är kul. Scratch-byggande låter kul, samtidigt som det verkar kunna ta hur lång tid som helst (beroende på vad man vill uppnå). Jag tror jag kommer bygga enklare kretsar från scratch, svårare varianter kommer jag nog att behöva få någon annan att göra.
xxargs: Låter spännande, tack för tipsen. Jag får leta efter någon liten utbildning i hantering av syror i så fall och kolla om man måste ha någon licens för att köpa dem. Kemi var mitt svagaste ämne i skolan...men vill man prova på uppfinnarbranshen som jag så måste man våga ta lite (väl avvägda) risker!
prototypen: Jag tolkar det mer som att det går att få snabba resultat genom att använda saker som folk redan har lagt mycket tid på, något jag gillar! Samtidigt gillar jag att förstå saker, men tiden är ju som bekant begränsad.
Jag har ingen ambition att bli någon elektronikexpert, men att kombinera idéer, elektronik, mjukvara, mekanik och ingenjörskonst för att ta fram bra produkter är något jag verkligen brinner för. Jag har jobbat med inom IT i 15 år men saknar kopplingen till fysiska produkter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Roligt med ytterligare en medlem på forumet!
Jag skulle kunna ordna röntgenbilder på de där chippen åt dig.
MEN! Det kräver en kunskap som du förmodligen inte har, för att kunna tolka bilderna.
Det kräver lång erfarenhet.
Ett tips är att skippa alibaba.com och liknande siter, de har ofta ganska stora MOQar
Bättre är att först gå på tex www.dealextreme.com
Lycka till!
/DeVille
Jag skulle kunna ordna röntgenbilder på de där chippen åt dig.
MEN! Det kräver en kunskap som du förmodligen inte har, för att kunna tolka bilderna.
Det kräver lång erfarenhet.
Ett tips är att skippa alibaba.com och liknande siter, de har ofta ganska stora MOQar
Bättre är att först gå på tex www.dealextreme.com
Lycka till!
/DeVille
-
gadgetfreak
@jesse: Jag visste inte heller, men efter snabbgoogling så gissar jag att det måste vara Mininum Order Quantity.
Ja, det skulle vara intressant att veta vad som är just MOQ för olika komponenter och om det skiljer sig mellan exempelvis Indien och Kina. Är det 100/1000/10.000 enheter...?
@DeVille: Stort tack för erbjudandet och tipsen. dealextreme.com känner jag igen, men hade inte förrän nu tittat på siten. Verkar ju vara kanon och jag har redan sett grejer jag tänker beställa! T.ex. 3-LED Solar Panel LED Flashlight Keychain och diverse solceller
Angående röntgenbilder så vore det ett kul test! Men jag undrar vad "man" kan läsa ut då; är det de olika lagren med banon på kretskortet eller vad som ligger inunder expoxy-klumpen?
/Daniel
Ja, det skulle vara intressant att veta vad som är just MOQ för olika komponenter och om det skiljer sig mellan exempelvis Indien och Kina. Är det 100/1000/10.000 enheter...?
@DeVille: Stort tack för erbjudandet och tipsen. dealextreme.com känner jag igen, men hade inte förrän nu tittat på siten. Verkar ju vara kanon och jag har redan sett grejer jag tänker beställa! T.ex. 3-LED Solar Panel LED Flashlight Keychain och diverse solceller
Angående röntgenbilder så vore det ett kul test! Men jag undrar vad "man" kan läsa ut då; är det de olika lagren med banon på kretskortet eller vad som ligger inunder expoxy-klumpen?
/Daniel
Det finns ju gott om kretsar att analysera _utan_ svarta klumpar..... ofta med fullt läslig text på komponenter. Det blir tillräckligt med detektivarbeten ändå att få fram vad alla ytmonterade saker är för något ändå utan att föröka analysera en okänd integrerad krets.
Om man mot förmodan skulle hitta tillverkaren, då får du nog räkna med _ganska_ stora volymer om du vill beställa, även om du säkert kan få samples så kan det nog vara svårt att få ihop utrustning hemma för att bonda in chippet(även om det finns de som byggt själva..)
Om man mot förmodan skulle hitta tillverkaren, då får du nog räkna med _ganska_ stora volymer om du vill beställa, även om du säkert kan få samples så kan det nog vara svårt att få ihop utrustning hemma för att bonda in chippet(även om det finns de som byggt själva..)
Hur ser undersidan på den där laddaren du visar ut? Det ser ju ut att vara ganska glest med komponenter så är du villig att offra kontakter och löda fast sladdar direkt kan du nog komma ner ganska bra i storlek..
Men det är klart de där stora kopparytorna kanske finns där av en anledning..
Men det är klart de där stora kopparytorna kanske finns där av en anledning..
-
gadgetfreak
@ds77: Jag har tyvärr ingen bild av undersidan tillgänglig och laddaren är på kontoret/labbet så jag kan inte ta någon idag, men jag är helt övertygad om att laddaren går att göra mycket mindre. Jag har sett någon annan bygga en hälften så stor på något forum, men just nu kan jag inte hitta dit.
Men menar du att jag skulle kunna såga i kortet med t.ex. min dremel osv? Jag måste kolla på undersidan när jag kommer till kontoret...
Jag hittade en annan mycket intressant tråd på Texas Instruments forum, där det verkar som att ett par personer lyckats bygga en liten lösning för laddning via solceller.
Här är tråden: TPS61200 Solar LiPo charger questions
Jag har själv aldrig designat egna kretsar med såna däringa eagle/gerber-format eller vad det heter, men någon gång ska väl vara den första för det också
Fast just nu skulle jag föredra att hitta en billigt litet kretskort för ändamålet...
Men menar du att jag skulle kunna såga i kortet med t.ex. min dremel osv? Jag måste kolla på undersidan när jag kommer till kontoret...
Jag hittade en annan mycket intressant tråd på Texas Instruments forum, där det verkar som att ett par personer lyckats bygga en liten lösning för laddning via solceller.
Här är tråden: TPS61200 Solar LiPo charger questions
Jag har själv aldrig designat egna kretsar med såna däringa eagle/gerber-format eller vad det heter, men någon gång ska väl vara den första för det också
När jag har diskuterat köp av LCD-displayer med företag via Alibaba så har de ofta haft MOQ på 100 eller 1000 enheter. Då jag frågat om det kan tänka sig att skicka 3-5 st "samples" först , för utvärdering , innan man beställer 1000 st, så sa de att , jo - det går bra, men du får räkna med betydligt högre pris per styck... när jag sedan fick priserna visade det sig bara vara 15-20% högre pris. Däremot kan ju frakten bli hopplöst dyr i förhållande till priset om man ska beställa från Hongkong. (till slut valde jag ändå att köpa displayer från USA).
Dealextreme har jag handlat hos, och även om inte allt kommer fram så gör 90% det, och det är billigt. Dock är alla saker inte exakt vad de utlovat , utan en liknande produkt. Så när jag beställer touchscreens därifrån kan det hända att jag får en sort med annan pitch på anslutningen, vilket kan vara irriterande.
Dealextreme har jag handlat hos, och även om inte allt kommer fram så gör 90% det, och det är billigt. Dock är alla saker inte exakt vad de utlovat , utan en liknande produkt. Så när jag beställer touchscreens därifrån kan det hända att jag får en sort med annan pitch på anslutningen, vilket kan vara irriterande.
-
gadgetfreak
@jesse: Bra input där. Själv har jag fått 5st gratis samples (det var mini-reed-switchar, typ E) från dels ett tyskt bolag och dels ett indiskt. De indiska var hälften så stora och sedan vid beställning så låg de på 1/4 av priset! Och det var inte så stor skillnad på om man beställde 100st eller 100.000st, bara från 90cent till $1.30!
Så en del komponenter lönar det sig absolut att köpa från Indien t.ex. tror jag.
Med brasklapp för att jag inte gjort någon utförlig kvalitetsjämförelse mellan de få samples jag fått.
/Daniel
Så en del komponenter lönar det sig absolut att köpa från Indien t.ex. tror jag.
Med brasklapp för att jag inte gjort någon utförlig kvalitetsjämförelse mellan de få samples jag fått.
/Daniel
-
gadgetfreak
Hittade precis den här, 1,27 dollars, billigt! Charge/Discharge Protective Circuit Board for Rechargeable Li-Ion Batteries (17.4mm*1.9mm)
Nej, jag menar att du kollar hur kretsen fungerar, läser databladet för ic kretsen och gör ett eget kort.
gadgetfreak: om jag inte misstar mig så är det kortet du länkar till inte tänkt att användas som laddare utan bara för att ge cellerna ett sista skydd mot överladdning och djupurladdning.