Hej,
på följande länk sitter det ett skydd för display o knappar m.m.... någon som vet vad dom brukar vara gjorda av ?
hur brukar man fixa knapparna på framsidan under klistermärket/plasten
Jag frågade runt lite på en elektronikmässa förut och det jag kom fram till är att om man ska göra "på riktigt" med inbyggda knappar så måste man specialbeställa en front. Startpriset för detta var väl något i storleksordningen tiotusentals kronor och därefter kostade en plåt typ en femhundring styck för cirka 10x10cm med ett gäng knappar. Det går såklart att montera knapparna på ett kretskort bakom istället.. Det finns specialla knappar som bara är några mm höga som är avsedda för detta. Även om det lär vara otroligt mycket billigare utan att ha inbyggda knappar så tror jag fortfarande det är ruskigt dyrt för en snygg frontplåt.
Ska du däremot ha någon DIY-variant så skulle det kanske funka att helt enkelt printa på vanlig overhead-film?
Jag hoppas någon lyckas motbevisa mig nu, för jag är sjukt sugen på liknande frontpaneler själv och har letat runt en hel del utan framgång.
Kör du Enduro eller var det där första bästa bilden du hittade på google?
mm.. där ser man... jo jag kör enduro, tänkte försöka mig på o göra en egen "rally" modul,
kör nog på vanliga tryckknappar, men skulle ni göra fronteen i plexi, polykarbonat eller liknande?
Jag har gjort sådant i en del produkter.
Inte särskillt billigt, men mycket bra.
Både metoden med tangenter bakom folie och med knapparna i folien samt även med silikontangenter.
Tangenter bakom folie är enklast men det är mekaniskt rätt jobbigt då kravet på mekanisk uppbyggnad helt plötsligt handlar om <<0,3mm eller mindre, samt så måste själva knappen ha så kort slaglängd.
Så om det inte finns något "verkligt" krav bakom vattentäthet utan endast ett estetiskt och det inte är frågan om att bygga tusentals. Skippa iden det är för jobbigt/kostsamt.
Att göra fronten i tunn plexi (lågt slitage) eller polykarbonat (högt slitage) med screentryckt text på baksidan med lämpliga hål för knapparna så att bara toppen sticker ut är bäst ur massor av anledningar, enklast, snyggast, och kanske mest viktigt då är det ENBART knappens prestanda som avgör hur bra den funkar.
Jo, det var ju jättesnällt att du skickade med länken när du ändå hittat den. Men det var nog första delen av inlägget "Hade det inte varit enklare att skicka en länk?" som kändes som kritik mot Jojje för att han inte la med länken.