Vanlig storlek på kretskort? (nu laminat exponering)
- prototypen
- prototypen
Re: Vanlig storlek på kretskort?
Bristande funktion är att man vill ha en lösning som är kompakt och smidig?, Utveckling innebär också att man gör misstag. Eller testar för att se om det fungerar även om det är stor risk för fel.
Kom med faktaanalys istället för personangrepp.
Kom med faktaanalys istället för personangrepp.
- prototypen
Jag mätte på en vanlig CD och "spåren" tar upp ca 38 mm, så det och lite till torde släden röra sig, hur det är med blueray vet jag inte då jag aldrig hållit i en.
Hur är det tänkt att strålen ska förflytta sig i Y-ledd om släden är X?
En lillasyster skulle vara möjligt att använda då med flera lysdioder för olika appertur (eller en ställbar)
Jag tror jag fortsätter med min lasermaskin som skriver ut film.
Det är väl inte personangrepp, vi är mera mån om din hälsa.
Protte
Hur är det tänkt att strålen ska förflytta sig i Y-ledd om släden är X?
En lillasyster skulle vara möjligt att använda då med flera lysdioder för olika appertur (eller en ställbar)
Jag tror jag fortsätter med min lasermaskin som skriver ut film.
Det är väl inte personangrepp, vi är mera mån om din hälsa.
Protte
Om man använder flera UV-LED:s i ett raster behöver man ingen stråle som går i X/Y-led.

Spindel, Läsar-servo, mm river man ut.

Spindel, Läsar-servo, mm river man ut.
Du ska alltså bara använda själva låda och släden för att köra kortet in/ut, inte övriga saker? Det framgick ju inte direkt av tidigare inlägg, så det är nog inte så konstigt att du fick de svar du fick.
Jag har nog hellre gjort mig en egen låda som passar mig, en glasskiva och ett lock som pressar laminat och OH-filmen mot glaset, likt en scanner.
Jag har nog hellre gjort mig en egen låda som passar mig, en glasskiva och ett lock som pressar laminat och OH-filmen mot glaset, likt en scanner.
- prototypen
Skulle det inte vara en direktritande (med blueray dioden)??
Men det är klart att imp faktorn blir stor om man stoppar in laminatet och apparaten slurpar i sig det och sedan 2 minuter och 42 sekunder senare kommer det ut och ner i framkallaren.
Blir lite fabrik över det hela.
Nä jag tror jag fortsätter med min kvartslampa och pappas mjölkmaskin, det har ju funkat i 33 år nu.
Protte
Men det är klart att imp faktorn blir stor om man stoppar in laminatet och apparaten slurpar i sig det och sedan 2 minuter och 42 sekunder senare kommer det ut och ner i framkallaren.
Blir lite fabrik över det hela.
Nä jag tror jag fortsätter med min kvartslampa och pappas mjölkmaskin, det har ju funkat i 33 år nu.
Protte
Tanken är att ta laminat + utskrift lägga på glasskiva som ersätter plasten där disken normalt ligger. Låta slädservot dra in den och slå på UV-lysdioder ovan och under när den väl är inne.
Fördelen är kompakt form, och färdig kapsling av skadlig strålning. Nackdelen är förstås att en del kort ej går in. Men med alltmer ytmonterat blir många kort små ändå.
Alternativt någon form av (IKEA) hurts. Men tycker det som jag sätt är för stort. Vill helst ha det så att man kan stoppa in det i en hylla.
prototypen, Idén med blueray var lite på skämt. Tror det stupar på att den ej hittar servoinformation och sedan vägrar allt. Ett alternativ är förstås att göra egen servostyrning. Men då förlorar man enkelheten direkt.
Däremot har ju blueray lasern bra med effekt, och ganska rätt våglängd för att exponera laminat. Så kanske själva lasern kan användas på något sätt.
Fördelen är kompakt form, och färdig kapsling av skadlig strålning. Nackdelen är förstås att en del kort ej går in. Men med alltmer ytmonterat blir många kort små ändå.
Alternativt någon form av (IKEA) hurts. Men tycker det som jag sätt är för stort. Vill helst ha det så att man kan stoppa in det i en hylla.
prototypen, Idén med blueray var lite på skämt. Tror det stupar på att den ej hittar servoinformation och sedan vägrar allt. Ett alternativ är förstås att göra egen servostyrning. Men då förlorar man enkelheten direkt.
Däremot har ju blueray lasern bra med effekt, och ganska rätt våglängd för att exponera laminat. Så kanske själva lasern kan användas på något sätt.
Först nu börjar jag fatta lite av det du är ute efter, men fortfarande är det mesta gömt i dimman.
Kan du inte ta det från början, på ett praktiskt sätt, inte för mycket teoretiska uträkningar.
Är det ett färdigt belagt kort med fotoresist och "maskfilm" på som ska belysas före framkallning.
Eller ska du även rita ut ledarna på kortet i apparaten? Eller är det nåt helt annat?
Jag har en bläckskrivare som kan printa på CD/DVD. Man stoppar in CD'n i en tray och den åker
in och bläcket printas på ovansidan. Hade man bara bläck som inte är vattenlösligt så kan man
printa direkt på kortet eller ett kort belagt med fotoresist.
Jag provade en gång tillsammans med han kemigubben som levererar etspulver till tex Kjelle.
Jag fick aldrig reda på helt om det funkade. Tror det finns en tråd här föresten om det hela.
Konstigt nog, så är gul färg mest täckande för fotoresisten.
Nackdelen är ju att det inte blir nåt tryck i mitten av kortet. Så dom blir inte så stora.
Men, det kan ju vara nåt helt annat som denna tråd handlar om, inte vet jag säkert inte.
Ta vara på din hälsa, hälsa ofta, det stärker.
Kan du inte ta det från början, på ett praktiskt sätt, inte för mycket teoretiska uträkningar.
Är det ett färdigt belagt kort med fotoresist och "maskfilm" på som ska belysas före framkallning.
Eller ska du även rita ut ledarna på kortet i apparaten? Eller är det nåt helt annat?
Jag har en bläckskrivare som kan printa på CD/DVD. Man stoppar in CD'n i en tray och den åker
in och bläcket printas på ovansidan. Hade man bara bläck som inte är vattenlösligt så kan man
printa direkt på kortet eller ett kort belagt med fotoresist.
Jag provade en gång tillsammans med han kemigubben som levererar etspulver till tex Kjelle.
Jag fick aldrig reda på helt om det funkade. Tror det finns en tråd här föresten om det hela.
Konstigt nog, så är gul färg mest täckande för fotoresisten.
Nackdelen är ju att det inte blir nåt tryck i mitten av kortet. Så dom blir inte så stora.
Men, det kan ju vara nåt helt annat som denna tråd handlar om, inte vet jag säkert inte.
Ta vara på din hälsa, hälsa ofta, det stärker.
Kapslingen är bara tät för en laser som lyser åt det håll pickupen är riktad, sätter du in banker med UV-dioder så kommer det nog att lysa ganska ordentligt om grejerna. Prova att sätta in en glödlampa bara och se hur "ljustätt" det inte är.blueint skrev:och färdig kapsling av skadlig strålning.
Eftersom tråden vart om andel kort som går in under 12x12 cm så vart konstruktionen ett sidospår.
Huvudtanken så långt är ett obelyst laminat + plastfilm med layout stoppas in i en CD-rom eller liknande där man gör om släden för skivan och monterar dit en glasskiva ev plexiglas om det fungerar. River ut läshuvud + servo, spindelmotor, låsmekanism för dito mm. Så att man får plats och kommer åt att belysa med två stycken matriser av UV-lysdioder. Helst från båda sidor om det går.
Hur man ska låsa fast plastfilmen är en öppen fråga. Kanske tejp, extra glasskiva..
Alternativet är att skippa CD släden helt. Hitta rullskenor som används i hurtsar och sätta ihop skivor med valfri bred mm. UV-lysrör verkar billigare i inköp också än UV-lysdioder.
Sen finns lite småtankar att blueray lasern förmodligen har en användbar våglängd för laminatbelysning.
Nerre, Där rök den fördelen
Huvudtanken så långt är ett obelyst laminat + plastfilm med layout stoppas in i en CD-rom eller liknande där man gör om släden för skivan och monterar dit en glasskiva ev plexiglas om det fungerar. River ut läshuvud + servo, spindelmotor, låsmekanism för dito mm. Så att man får plats och kommer åt att belysa med två stycken matriser av UV-lysdioder. Helst från båda sidor om det går.
Hur man ska låsa fast plastfilmen är en öppen fråga. Kanske tejp, extra glasskiva..
Alternativet är att skippa CD släden helt. Hitta rullskenor som används i hurtsar och sätta ihop skivor med valfri bred mm. UV-lysrör verkar billigare i inköp också än UV-lysdioder.
Sen finns lite småtankar att blueray lasern förmodligen har en användbar våglängd för laminatbelysning.
Nerre, Där rök den fördelen
Kanske vore bra om någon börjar sälja laminat i cd format och säljer för kunna användas i bluray brännare med lightscribe funktionen =)
och någon vettig programvara till det =)
Hehe de skulle vara något
och någon vettig programvara till det =)
Hehe de skulle vara något
-
barbarossa
- EF Sponsor
Re: Vanlig storlek på kretskort? (nu laminat exponering)
Har laserdisc-spelarna släde? I så fall kan du ju arbeta med en sån.
edit:
denna har i alla fall
http://cgi.ebay.com/YAMAHA-LASER-DISC-C ... 19bdda2b74
edit:
denna har i alla fall
http://cgi.ebay.com/YAMAHA-LASER-DISC-C ... 19bdda2b74