Power over TP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Power over TP?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag kör mina datorer över kvm switch och cat 5 extender vilket jag har ups på. dock har jag inte ännu skaffat mig en ups vid skärmen och tangentbordet. här kommer problemet.

Ibland när strömmen går eller man råkar stänga av cat 5 extenden så svarar inte alltid den igen så man måste reboota datorerna vilket är omständigt då de kräver lite config för att rulla vidare så ingen reboot man gör på 2 min så där jätte ofta.

iaf jag har en oanvänd tp kabel liggandes mellan datorerna och skärmen och skulle de gå att mata 12V och ca 450mA över en sträcka på 20meter utan större signalförlust så att jag kan ta och hämta spänning från grenkontakten som är kopplad till Ups'en och i sin tur enbart driver cat 5 extenden här vid skärmen?

Ska försöka illustrera med en konstig bild över hur jag har och vill ha det :P

Bild

Bruna rutan är min ups som matar datorerna och kvm switchen och ena cat 5 extenden och lite annat onödigt mojs. varje dator är kopplat kvm till en kvm switch som går sen över cat 5 extenden som går över lite tp kabel och sen tas emot av den andra cat 5 extenden som jag plockar ut signalerna till skräm mus och tangentbord.
Dock går strömmen så är det inte alltid de vill sammarbeta med att komma igång igen.. dvs jag har ingen åtkomst från datorerna här vid. kan jag ta då cat 5 extenden som jag har vid min skärm och mata den med 12V 450mA (tror det var det den ville käka) över en tp kabel och lägga den över min ups?

får jag göra det med tanke på lågspänning och olika dragningar och tjiv som brukar vara att man inte drar en kabel från ett annat rum osv. för Power over Lan/Ethernet finns ju så det är ju i stora drag samma sak jag vill ha fast för en produkt som inte stödjer det egentligen.
Senast redigerad av blueint 13 juli 2010, 20:40:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: -Tja, rakt på sak
danielr112

Re: Power over TP?

Inlägg av danielr112 »

Du ska alltid lägga en extra cat5 kabel för att ta ström från upsen eller menar du dra det på befintlig kabel?

Om det är befintlig så borde du ju ha 2 par över. kommer dock inte ihåg tjockleken på dessa ledare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du kör max 100MB så har du 4 trådar kvar i kabeln, koppla som PoE.

Kontakterar du egen kabel är det bara att vika ut de som ska distribuera ström och sätta på en lämplig kontakt / löda på mer kabel.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable
0,5 ampere per ledare.
AWG-24 ; 0.205 mm²

Kolla om spänningsfallet är nog litet först ;)

prototypen, Gissar att Cat.5 extenderna använder sitt egen allokering av trådarna. Så man vet egentligen inte vad dom innehåller..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Extendern kör väl inte vanlig ethernet mellan burkarna? Kör den inte eget protokoll? Då vet man ju inte hur många trådar den använder.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

OK men skulle det vara så hemskt svårt att lägga en extra 2x0,75 mm2 (eller något sådant) kabel bredvid Extenderkabeln eller en egen accumulator till skärmens extender.

Protte
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det verkar ju mysko att datorerna tappar bort skärmen bara för att extendern dör. KVM switchen borde ju emulera KVM när det inte finns KVM anslutet...

Men det lär inte vara några problem alls att köra spänningen till extenderns remote-enhet via en ledig TP-kabel. För att minimera spänningsfall så ta alla färgade trådar som +12v och alla vita som 0v...

//B1N4RY
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Kanske var lustigt skrivet men som sagt så kör väl cat 5 extenden eget protokoll så orkar inte testa mig frma om det finns lediga kablar i den kablen.

Dock har jag som sagt lediga kablar liggandes mellan skärmen och datorn som jag isf tänkte använda med att skarva dit en sterioplugg (eller vad man ska kalla de) frågan är om det är smart att göra så eller om man ens får?

bilden kommer tillbaka om man råkar ha ur cat 5 extenden vid skärmen dock så är det inte alltid som tangentbord eller mus fungerar då de verkar inte kännas vid varandra vilket krävs en reboo för att förstå att de ska snacka med varandra.

Jag kör en massa små skit och det är omständigt och tidskrävande att reboota om då datorerna haltar på det mesta om man inte ger de input.

kvm switchen fungerar på sin andra utgång dock så får jag inte liv i cat 5 extendrarna hur mycket jag än pluggar in och ur kablar och startar om de så verkar som kvm switchen inte hjälper till att leda signalen rätt.
Jag vet att cat 5 extendrarna beter sig på samma sätt även med kvm switchen bortkopplad så jag vill undvika att just den vid skärmen dör vilket sparar mig mycket besvär.

Är väl ett väldigt simpelt problem i grunden om man tänker efter.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja att använda en extrakabel måste ju va de enklaste.
Skriv svar