Hur får jag en gammal telefon att ringa på beställning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur får jag en gammal telefon att ringa på beställning?

Inlägg av B1n4ry »

Eller så sparar man en slant och tar en 44096 från Kjell.com
(230 till 110v trafo) släng sedan på på en 110v kontakt och en vanlig sladdströmställare.
Då slipper man dessutom löda och skaffa kapsling m.m.

En riktig delux-lösning är väl att ta en laptop och en billig FXS-adapter. Det bör ju räcka med att skicka ett enkelt SIP-kommando till FXS:en om den stödjer att ta emot samtal utan registrering som t.ex. SPA1001 gör.
Då får man garanterat rätt ljud då FXSen kan konfigureras så den genererar standardiserad ringsignal.

Jobbar TS möjligtvis på Borås Stadsteater? Jag fick nämligen exakt samma frågeställning av deras ljudtekniker i förra veckan!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller fixar fram en fälttelefon.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

B1n4ry skrev:Eller så sparar man en slant och tar en 44096 från Kjell.com
(230 till 110v trafo) släng sedan på på en 110v kontakt och en vanlig sladdströmställare.
Då slipper man dessutom löda och skaffa kapsling m.m.
Är det en fulltransformator då? Om inte så är det helt livsfarligt. Sedan behövs det något för att begränsa strömmen om/när man lyfter på luren.

Jag har använt två transformatorer med sekundärerna ihopkopplade och en liten lampa i serie mellan transformatorerna som strömbegränsning med gott resultat tidigare. Det låter väl inte helt autentiskt med 50 Hz på telefonerna med klockor men nog fick jag kläppen att slå på klockorna. Det är möjligt att jag hade höjt spänningen lite men jag kommer inte ihåg exakt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lurlyftarproblemet löser man enklast genom att koppla spänningen direkt till klockan. (Då finns visserligen risken att telefonen fortsätter ringa när man lyfter luren, men det är knappast nåt problem i det aktuella sammanhanget.)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag tycker lampan är enklare - och då fungerar det med vilken telefon som helst.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ytterligare en variant då, som jag provade i vintras som förberedelse till ett framtida projekt.

Tag en vanlig 230V till 9V eller 12V transformator. Storlek och sekundärspänning är inte kritiskt tror jag. Driv sekundären (ex 12V) med en vanlig audioförstärkare (använd helst något du inte är rädd om), anslut primären (230V) på transformatorn till telefonen. Transformatorn används alltså till att höja spänningen ut från förstärkaren. Anslut tongenerator (eller använd ljudkort + tongenerator program) till ingången på förstärkaren, ratta in 25Hz på tongeneratorn. Justera volym på tongenerator och förstärkare så att det ringer fint. Funkade kalas för mig i alla fall. Jag använde en effektförstärkarmodul från Welleman jag byggt ihop i unga dagar och som var kortslutnings och överbelastningsskyddad. Det behövdes bara ett par W uteffekt för att ringa telefonen.

/Oskar
star.dust

Inlägg av star.dust »

Tackar ödmjukast för alla tips och förslag!! Jag köpte en rakapparatssladd och en reseadapter, sån som funkar i Usa med 110V-uttag. Fick dock kalla fötter och skaffade små datorhögtalare oxå för att testa. Lyckades hitta en riktigt bra signal på nätet och det lät faktiskt oväntat skrälligt och bra så det fick bli det. Hade varit kul att få det att funka med den riktiga telefonen men det får bli nästa gång. Premiären avklarad, tackar för hjälpen!
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Prova och sätt en vanlig glödlampa i serie med ringklockan, börja med en 15 W, räcker det inte för att få klockan att ringa
så prova 25 W o.s.v.

Kjelle
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nackdelen med att sätta en glödlampa i serie är att lösningen blir låst till den aktuella telefonen (eftersom det i princip blir en spänningsdelare med glödlampan och ringklockans impedans).

Kör man istället en trafo med hyffsat rätt utspänning funkar det med ALLA telefoner.
Skriv svar