Hur får jag en gammal telefon att ringa på beställning?
Hur får jag en gammal telefon att ringa på beställning?
Jag jobbar med en teaterföreställning och jag behöver kunna få
en gammal hederlig bakelittelefon att ringa. Har provat att koppla de sladdar jag tycker ser ut att gå till ringklockan direkt till ett batteri men lyckas inte. Har provat med ett 6V-batteri, men är det för svagt? Är det nån som vet hur många volt som krävs? Skulle ju helst vilja koppla in den i ett 230V uttag men inser att det förmodligen inte går. Börjar få panik, är det någon som kan hjälpa mig??
en gammal hederlig bakelittelefon att ringa. Har provat att koppla de sladdar jag tycker ser ut att gå till ringklockan direkt till ett batteri men lyckas inte. Har provat med ett 6V-batteri, men är det för svagt? Är det nån som vet hur många volt som krävs? Skulle ju helst vilja koppla in den i ett 230V uttag men inser att det förmodligen inte går. Börjar få panik, är det någon som kan hjälpa mig??
Re: Hur får jag en gammal telefon att ringa på beställning?
90v AC behövs för att klockan ska ringa
110V Rakapparattransformator fungerar bra.
De riktig gammaldags utan ringelektronik ska tydligen ha 25Hz för att det ska bli "rätt". Detta kan man skapa med en astabil multivibrator som driver en transformator.
Finns det högtalaranläggning så spela in signalen från telefonen och kör via ljudanläggningen, som alternativ så finns det dörrklockor som har någon liknande signal, göm en sådan vid telefonen och låt nägon av de som spelar stå bakom scenen och trycka på knappen med rätt intervall, eller dra tråden till ljudochljus personen så kan haon sköta ringningen.
Har själv kört med en utomhusringklocka till telefon, drog en sladd till ljudochljuset som sköttes av mig, sen när det skulle ringa så skulle personen tveka på att svara, jag började med normala signaler men körde dom tätare och kortare hela tiden, hon som skulle svara fick markera ganska tydligt när hon skulle svara så att jag slutade vid exat rätt tidpunkt.
Salle
(Bor du nära Växjö så kan jag kanske låna den ringklockan igen)
Har själv kört med en utomhusringklocka till telefon, drog en sladd till ljudochljuset som sköttes av mig, sen när det skulle ringa så skulle personen tveka på att svara, jag började med normala signaler men körde dom tätare och kortare hela tiden, hon som skulle svara fick markera ganska tydligt när hon skulle svara så att jag slutade vid exat rätt tidpunkt.
Salle
(Bor du nära Växjö så kan jag kanske låna den ringklockan igen)
50Hz Funkar helt ok, dock inte lika lågt i spänning.
Man får ställa ringsignalen på Max.
Vmin = 50V@25Hz, ca. 60-70V@50Hz
Eget bygge:
En liten 12V trafo med mittuttag, mittuttaget till +12V
De andra två till en astabil vippa med NPN-transistorer @25Hz.
Primären till telefonen.
Man får ställa ringsignalen på Max.
Vmin = 50V@25Hz, ca. 60-70V@50Hz
Eget bygge:
En liten 12V trafo med mittuttag, mittuttaget till +12V
De andra två till en astabil vippa med NPN-transistorer @25Hz.
Primären till telefonen.
funkar och funkar, det ska ju låta autentiskt, annars är det ju ingen vits. Blir det en normal ringning med 50Hz ?
Jesse>>
Förutsatt att spänningen är tillräckligt hög dvs. över 70V får man en normal ringning.
Med för låg spänning hinner kläppen inte smälla till klockorna innan den återvänder vilket ger ett surrande ljud (Brrrrr istället för RRRRiiingg).
Någon direkt jämförelse av rington har jag aldrig gjort men vad jag kan minnas låter ljudet normalt.
Förutsatt att spänningen är tillräckligt hög dvs. över 70V får man en normal ringning.
Med för låg spänning hinner kläppen inte smälla till klockorna innan den återvänder vilket ger ett surrande ljud (Brrrrr istället för RRRRiiingg).
Någon direkt jämförelse av rington har jag aldrig gjort men vad jag kan minnas låter ljudet normalt.
Många mobiltelefoner har det ljudet.
Bara att spela in, å tuta ut, som andra skrivit om redan.
Det blir nog lättast, billigast och enklast.
Bara att spela in, å tuta ut, som andra skrivit om redan.
Det blir nog lättast, billigast och enklast.
80-110v fungerar
lägg den på en kanal på kraften och kör den via ljusbordet
måste dock ha en lastlampa på minst 25W annars läcker triacken så det ringer hela tiden
har alltid gjort så här i våra föreställningar medmånga olika telefoner
//Ola
lägg den på en kanal på kraften och kör den via ljusbordet
måste dock ha en lastlampa på minst 25W annars läcker triacken så det ringer hela tiden
har alltid gjort så här i våra föreställningar medmånga olika telefoner
//Ola
Ett inspelat ljud blir aldrig lika bra som ett äkta ljud på scen. Särskilt inte om det ska vara så dålig ljudkvalitet som det är på mobilsignalerna. Det kommer att höras tydligt att det just är ett inspelat ljud. Därför är det ju toppenbra om man lyckas få telefonen att ringa "på riktigt".
Svaren på om det funkar med 50Hz var ju lite varierande, men som det verkar så ska väl det fungera, t.ex med en 110 volts rakapparat-transformator, då spänningen antagligen räcker då.
(Mina frågor ovan var inte för att jag undrade, utan för att få klargjort för trådskaparen om olika lösningar verkligen kommer att bli bra eller inte)
Svaren på om det funkar med 50Hz var ju lite varierande, men som det verkar så ska väl det fungera, t.ex med en 110 volts rakapparat-transformator, då spänningen antagligen räcker då.
(Mina frågor ovan var inte för att jag undrade, utan för att få klargjort för trådskaparen om olika lösningar verkligen kommer att bli bra eller inte)
Rent praktisk till killen då.
Det du vill ha är 90V AC. Det skulle vara en transformator som är lindad 2,5:1 det finns det inte att få tag på enkelt. Vanligt är att transformatorer är lindade mellan 20:1 och 40:1.
Läs först om vad en transformator är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator
Som jag ser det så är det enklaste sättet att skapa 90V AC är att ta 2 olika transformatorer. En för att gå ner och en för att gå upp igen.
Jag gissar att du har en låda med "väggvårtor" / strömadaptrar?
Det är helt beroende på vad du hittar men vi kan ta ett exempel:
Anta att du hittar en som ger 6V. Där inne finns en transformator som är lindad 230/6 dvs 38:1
Anta att du hittar en som ger 15V. Där inne finns en transformator som är lindad 230/15 dvs 15:1
Detta ger att du kan gå från 230V AC till 6V AC (38:1) med den första transformatorn och med den andra transformatorn gå baklänges från 6V AC till 90V AC (1:15).
Väggvårtan innehåller troligen en likriktare + kondensator och lite till. Den måste bort. Det är bara transformatorn du vill ha och när du monterar ut den så måste du skriva på vad som är "230V" och "15V" så att du vet vilket par av kablar som är vad.
Du måste vara helt bomb-säker på vad det är som du gör. Det är 230V och du har bara ett liv. Du får inte 3 till för 10kr. Du har bara 1, inte fler. Det är katter som har 9. Du har bara 1. Fråga någon om du inte förstår. Handskar hjälper att ha, det är billigt. Jordfelsbrytare ger dig ett begränsat skydd i detta fall.
Det du vill ha är 90V AC. Det skulle vara en transformator som är lindad 2,5:1 det finns det inte att få tag på enkelt. Vanligt är att transformatorer är lindade mellan 20:1 och 40:1.
Läs först om vad en transformator är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator
Som jag ser det så är det enklaste sättet att skapa 90V AC är att ta 2 olika transformatorer. En för att gå ner och en för att gå upp igen.
Jag gissar att du har en låda med "väggvårtor" / strömadaptrar?
Det är helt beroende på vad du hittar men vi kan ta ett exempel:
Anta att du hittar en som ger 6V. Där inne finns en transformator som är lindad 230/6 dvs 38:1
Anta att du hittar en som ger 15V. Där inne finns en transformator som är lindad 230/15 dvs 15:1
Detta ger att du kan gå från 230V AC till 6V AC (38:1) med den första transformatorn och med den andra transformatorn gå baklänges från 6V AC till 90V AC (1:15).
Väggvårtan innehåller troligen en likriktare + kondensator och lite till. Den måste bort. Det är bara transformatorn du vill ha och när du monterar ut den så måste du skriva på vad som är "230V" och "15V" så att du vet vilket par av kablar som är vad.
Du måste vara helt bomb-säker på vad det är som du gör. Det är 230V och du har bara ett liv. Du får inte 3 till för 10kr. Du har bara 1, inte fler. Det är katter som har 9. Du har bara 1. Fråga någon om du inte förstår. Handskar hjälper att ha, det är billigt. Jordfelsbrytare ger dig ett begränsat skydd i detta fall.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Rent praktiskt så ta en ELFA 56-129-80
Då får du ut 80VAC direkt (du får koppla ihop lite sladdar då den lämnar 2x 40 vac)
Nästan alla moderna väggvårtor är switchade.....
Swech
Då får du ut 80VAC direkt (du får koppla ihop lite sladdar då den lämnar 2x 40 vac)
Nästan alla moderna väggvårtor är switchade.....
Swech