ADSL tester

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Martini

Re: ADSL tester

Inlägg av Martini »

Jodå, isokapen är jag van vid. Likaså har jag tillgång till Telias fjärmätning.
Men JDSU får jag be någon visa mig hur den fungerar. Ska nog en hel del vana till den.
Men ADSl fel kommer mer och mer, så jag måste hoppa in i det.. :)

Martini
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

tvärt om skulle jag säga, ADSL är påväg bort...

Men visst är det bra att kunna felsöka det, det finns inte så många som är riktigt bra på det faktiskt.
Martini

Inlägg av Martini »

Du tänker på mobila bredbandet? Jo, så är det nog. Fast jag förstår det inte riktigt..
Att när ungdommar flyttar hemifrån och skaffar allt mobilt, kan jag förstå.
Men när sen deras barn växer upp och vill spela CS och andra Mb slukande spel, då står sig både 3 och 4 G slätt...

Dom flesta hus som byggs idag får fiber, men steget till att gräva in fiber till alla, är nog långt i framtiden.

Nä, kanske Skanova får upp ögonen och satsar på ny teknik till kopparnätet, som alla redan har tillgång till. Fast det ligger kanske för stora servicekostnader i det..

Martini
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

kopparnätet är ett avslutat kapitel, det läggs inga pengar på att utveckla det längre. Man kör tills det inte funkar längre och lappar ihop det bäst man kan.

Du har rätt i att anta att mobila tjänsterna kommer ta över, de gör det redan på många fronter. Det har utvecklats med stormsteg bara på några år. Där man behöver snabbare och driftsäkrare nät kör man fiber.

Men självklart kommer många köra ADSL även i framtiden, men det kommer bli mer och mer felsökning för att få det att fungera felfritt.

Lås inte in dig i ADSL enbart, det är att gräva sin egen grav i det långa loppet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

3G (HDSPA) är jättebra när man är på språng. MEN den har problem, väderlekskänslig, extremt hög latenstid, datamängdsbegränsning, utbud av enheter för integration i nätverk är begränsat jämfört med ADSL, lösningar för extern antenn är knappast lättillgängligt, hälsoaspekten på en massa radiovågor kan också diskuteras, datalänken är krypterad med KASUMI som är svagt.

VDSL med 30 Mbit/s på 1 km är något som kanske borde nyttjas mer. Ev kunde man dra fiber till hushåll som ligger lite avsides och därifrån använda befintlig koppar med hastighet upp till ca 100 Mbit/s.

Fast det enda raka om man vill ha ordentligt med fart är fiber. Då slipper man åskproblemet på köpet. Och hastighetstaket ligger på runt 69.1 Tbit/s (1837 DVD filmer per sekund). Beroende på ändutrustning.

Så fastnäts internet är beroende av att man utvecklar nätet med iaf tillgängliga tekniker..
Martini

Inlägg av Martini »

Nä, kopparnätet förvinner nog inte. Det ligger ju där. Din mobiltelefon går ju inte längre än till närmaste gsmantenn nån km bort, sen är det väl kopparnätet som för ditt samtal vidare..

Jag jobbar ju inte enbart med detta, men nu när jag gör det så kopplar jag in i alla fall 4 - 5 adsl linjer till företag och privatpersoner dagligen och ser ingen tendens på att det ska upphöra på än ett tag.

Även vanliga analoga linjer kopplas in dagligen. Tror inte någon över 50år vill vara utan sin hemtelefon och våra 50 åringar kommer att leva ett bra tag till..

Jag tror att jag kan jobba i accessnätet till det är dags att pensionera sig :) Om nya tekniker tar över helt innan dess, tar jag en utbildning och utvecklar mig.
Martini

Inlägg av Martini »

blueint skrev:Fast det enda raka om man vill ha ordentligt med fart är fiber. Då slipper man åskproblemet på köpet. Och hastighetstaket ligger på runt 69.1 Tbit/s (1837 DVD filmer per sekund). Beroende på ändutrustning.

Så fastnäts internet är beroende av att man utvecklar nätet med iaf tillgängliga tekniker..
Där tror jag på satsning, fast inmätningsutrustning och fiberskarvar går lös på en halv mille..puh..

Sen är bredbandstekniken fortfarande lite före sin tid. Det är inte alltid fax,larm, maskinmodem mm mm fungerar utan kopparaccess. Skulle man bli strömlös i nån stuga med ip-telefon och noll prickar på mobilen........
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För dom applikationerna kan man konstruera ett PSTN gränssnitt med batteribackup och inbyggt modem för att simulera riktigt kopparnät.
Martini

Inlägg av Martini »

Det är tekniker jag inte har nån kännedom om tyvärr. Skulle gärna vilja kunna...
Fast jag var ute och drog fram en analog lina till ett larm som bara vägrade fungera på Fb lina.
Det skulle både ha gsm och analog uppkoppling..

Hur långt har tekniken kommit? Fungerar det bra nu? Med trygghetslarm mm..?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Din mobiltelefon går ju inte längre än till närmaste gsmantenn nån km bort, sen är
> det väl kopparnätet som för ditt samtal vidare..

Det var länge sedan vi hade ett stamnät för telefoni byggt på kopparkablar.
Sedan ca 20 år är det byggt på fiber.

> Jag tror att jag kan jobba i accessnätet till det är dags att pensionera sig...

Tror jag med. Behåll dina affärer där affärerna finns... :-)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

tja det handlar väl mer om pengarna än hur mycket jobb det finns, det svenska telenätet är i kraftigt behov av underhåll, problemet är bara att ingen vill betala för det.

Får man fortfarande drygt 100kr för en ADSL dragning? eller har de sänkt priset ytterligare. Hinner man 5-6st sådana på en dag så blir det drygt en 500kr i intjänade pengar, lägg sedan till kostnad för lön och bensin, blir inte mycket kvar där tyvärr.

Jag har sett åtskilliga underentreprenörer som ser möjligheter att tjäna snabba pengar i telebranchen, de flesta är borta ett år senare. hållbar utveckling, knappast...

Men nu kanske vi inte ska prata om problemen att driva en fungerande svensk infrastruktur i framtiden, du vill ju jobba med den :)

För övrigt finns det gott om mobilbaser som fortfarande kör koppar, och kommer göra en bra tid framåt.
Är det för risiga kablar och långa avstånd kör man oftast radiolänk istället nuförtiden dock
Martini

Inlägg av Martini »

Jag har kört som ue i över 10år och klarat mig bra. Den som bara gör 5 - 6 adsl dragningar på en dag, är nog rätt sömnig. :) Sen kör man ju på fel och installationer. ISDN, ADSl, Pair Gain, Centrex, skarvjobb mm mm
Och ja, priserna har sjunkit ännu mer.. men... man kan inte ha samma tempo som en gammal televerkare.. :) Jag har en business att sköta..
..och nä, man blir inte rik på det... Men jag trivs med detta. Speciellt när jag jämför med andra riktiga skitjobb jag haft..
Sen har jag ju annat i ärmen som också drar in inkomst..

Visst kan jag bli bitter och prata om svensk infrastruktur, men när det gäller mig och min firma, så ser jag det lite mer jordnära. Problem är till för att lösas..
Annars får man rodda om och syssla med annat..

Martini
Martini

Inlägg av Martini »

Till slut måste jag säga:
Jag är helt ny på detta forum.

Alla dessa påhop från vissa som svarar. Vad nyttar dom?
Varför måste jag ställas till svars för varje inlägg?
Det verkar som om jag trängs in i nåt hörn, för utfrågning.

Har jag hamnat på ett elektronikforum eller hos dr Phil??
Om nu expertisen på detta forum inte har svar på min enkla fråga, så var vänlig att bara säga så.

Här hittar jag 20% expertis och 80% skeptis/besserwissers.

Ha det gott, ni som hade vettiga och vänliga svar.
Jag ska nu krångla mig ur detta forum

Hälsningar
Martini
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Till dig Martini:

Ditt första inlägg i den här tråden andades "16-åring som vill tjuvlyssna på grannens ADSL-trafik" jag var ytterst nära att skriva detta också men jag avvaktade. Det tog flera inlägg innan det kom fram hur seriös du egentligen är. Vi har en annan tråd (koppla 230 med spänning på) där vi inte alls är snälla med TS för att han troligen är ute på farliga vägar och då blir det en massa gnäll.

Det är väldigt synd att du kommit på kant med oss övriga direkt, ett mera tydligt första inlägg så hade du varit mitt på banan.
Sedan har vi Sodjan, han ÄR lite gnällig men så har han väl supportat för mycket MS så han är som han är.

Ta och tagga ner 2 kugg, detta forum vänder och vrider och ifrågasätter det mesta, jag har haft problem som efter ett tag fått lösningar som jag inte hade tänkt.
Frågar vi inte runt dina "problem" så ser man ibland inte den uppenbara lösningen, nu blev det tydligen 2 instrument isf något ihoplappat med isoleringsband för 100 spänn, ibland är det svårt att lägga sig på rätt ambitions/ekonomisk nivå och då får man "pressa" TS på mera uppgifter.

Ha det gott, Umeå bjuder idag på regnskurar och åska på avstånd

Protte
Martini

Inlägg av Martini »

Nåväl...Inte för jag förstår hur man skulle kunna avlyssna grannens ADSL trafik på detta sätt, men..ok.
Jag är nertaggad och ger det hela en ny chans.

Tack för förklaringen
Martini

PS. Malmö bjuder på ca 20 grader fast lite gråmulet. Grillen kommer att gå varm lite senare..
Skriv svar