Rädda Hdd??
Re: Rädda Hdd??
Och hur vet jag vilken firmware min WD-disk har?
Är det något av de andra numren som säger detta?
Är det något av de andra numren som säger detta?
Vill minnas att det är beteckningen efter bindesstrecket i modelbeteckningen, till exempel
WD5000AAKS-22TMA0 där 22TMA0 lär vara mjukvaran, sedan lär DCM koden vara av intresse också.
WD5000AAKS-22TMA0 där 22TMA0 lär vara mjukvaran, sedan lär DCM koden vara av intresse också.
Hittade detta på nätet
Gissar att det blir mer och mer på detta sättetTo all those with a failed WD5000AAKS pcb. Don't bother trying to replace it - it will not work! On this series of drive the ROM chip (previously at U12) has been integrated into the CPU controller chip. It contains adaptive information. Therefore swapping the PCB even with an exact match on the P/N & spindle number will result in failure.
Undrar om man kan modifiera kontrollerkortet för att plocka ut lässignalen?
Iofs så är det en massa trelliskodning mm.
Iofs så är det en massa trelliskodning mm.
Ja, jag gjorde faktiskt det. Den fungerade inte i alla fall.blueint skrev:@BJ, bytte du verkligen kretskortet på själva disken..?
Sista gången jag provade den så klickade den bara.
När jag har plockat isär hårddiskar så har jag sett att
det sitter en krets inne i hårddisken också, ofta på
flexkabeln till läshuvudena. Det kanske är den som
har gått sönder. Sen kan det ju vara fel program-
version också, som nån skrev, men det vet jag inte.
Det enda som fungerar är nog att skicka den till Ibas.
Jag måste bara ha råd med det först.
De kretsar som sitter "på" läshuvudena är förstärkare.
Klickandet betyder att disken inte kan positionera huvudena.
Orsaken kan vara vad som helst, Trasiga huvuden, trasiga förstärkare, felaktig kalibrering, förskjutna skivor osv, i all oändlighet, nästan.
Jo det kostar att skicka iväg diskarna, mellan 10 och 20k typ.
Klickandet betyder att disken inte kan positionera huvudena.
Orsaken kan vara vad som helst, Trasiga huvuden, trasiga förstärkare, felaktig kalibrering, förskjutna skivor osv, i all oändlighet, nästan.
Jo det kostar att skicka iväg diskarna, mellan 10 och 20k typ.
En kollega till mig försökte detta. Han hade en Maxtor 300GB SATA där motorcontrollern brann upp. Han bytte disk med mig för jag hade exakt samma revision och firmware som honom (vilken flyt egentligen)
Tyvär fungera det inte, den starta upp och börja klicka och skrika. Så det blev IBAS för den (eller liknande något företag)
Lär vara hysteriskt finkänsligt det där.
Tyvär fungera det inte, den starta upp och börja klicka och skrika. Så det blev IBAS för den (eller liknande något företag)
Lär vara hysteriskt finkänsligt det där.
jag vet dock folk som lyckats emd exakt det, tagit ett kort från en fungerande disk och kunnat läsa ut datat.
Det var väl iofs några år sedan, kanske var mindre problem "förr".
IBAS prislapp börjar på 20k+moms om jag minns rätt, vi har använt dom på jobbet några gånger.
Det var väl iofs några år sedan, kanske var mindre problem "förr".
IBAS prislapp börjar på 20k+moms om jag minns rätt, vi har använt dom på jobbet några gånger.
Senast redigerad av Glenn 19 juni 2010, 20:45:17, redigerad totalt 1 gång.
Tyvärr verkar mitt PCB vara av typen som saknar U12. Så det lär nog vara kört.TomasL skrev:To all those with a failed WD5000AAKS pcb. Don't bother trying to replace it - it will not work! On this series of drive the ROM chip (previously at U12) has been integrated into the CPU controller chip. It contains adaptive information. Therefore swapping the PCB even with an exact match on the P/N & spindle number will result in failure.