Rädda Hdd??
Rädda Hdd??
Det hände en liten olycka i helgen när flickvännen skulle låna min externa hdd.
Hon kopplade i den som vanligt men hon kopplade i fel trafo.
Jag försökte genom att plocka ur den gamla IDE hddn och försökte koppla in den genom en usb-IDE konverter, men det gick inte.
Jag tror den är helkass nu men ni har kanske någon lösning?
MVH Johan
Hon kopplade i den som vanligt men hon kopplade i fel trafo.
Jag försökte genom att plocka ur den gamla IDE hddn och försökte koppla in den genom en usb-IDE konverter, men det gick inte.
Jag tror den är helkass nu men ni har kanske någon lösning?
MVH Johan
Re: Rädda Hdd??
Har själv en HDD som är trasig och inte startar då den får ström.
Ska beställa en precis likadan och byta kretskortet och be till gudarna
Ska beställa en precis likadan och byta kretskortet och be till gudarna
Ja det lär ju vara styrkortet som rykt och då borde man kunna byta med ett från en fungerande disk.
Själva skivorna lär ju inte ha pajat.
Själva skivorna lär ju inte ha pajat.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Plugga in hårddisken utan någon konverter, för att utesluta att de inte är för känsliga mot vad-som-nu-är-fel mm.
Jag lagade en gammal hårddisk som råkar ut för en liknande händelse genom att byta en grillad transistor på hårddiskens kretskort.
Det brukar gå att skruva bort kretskortet utan att man skadar själva mekaniken.
Vad vad det för nätdel hon pluggade in? (Spänning, AC eller DC)
Nerre:
"Själva skivorna lär ju inte ha pajat."
Med tillräckligt överslag i kretskortet så...
Jag lagade en gammal hårddisk som råkar ut för en liknande händelse genom att byta en grillad transistor på hårddiskens kretskort.
Det brukar gå att skruva bort kretskortet utan att man skadar själva mekaniken.
Vad vad det för nätdel hon pluggade in? (Spänning, AC eller DC)
Nerre:
"Själva skivorna lär ju inte ha pajat."
Med tillräckligt överslag i kretskortet så...
-
EEPROMdanne
Hade en extern disk som bara "styrkortet" gick sönder på, pga fel i adaptern. Så din HDD kan ha klarat sig.
Du ser inget bränt på kretskortet?
Du ser inget bränt på kretskortet?
Vissa har spänningen kopplat direkt till hårddisken och vissa har både regulatorer dioder säkerhetsgrejer och sådant före men det är olika, har du tur är det hyfsat avsäkrat och det är ok men om inte så har kretskortet på hdd:n fått skit mer eller mindre allvarligt eller om du har tur bara själva styrkortet på kabinetten med kontakterna på, men som sagt informationen skall inte har gått förlorad. Om kretskortet till hårddisken havererat ordentligt kan man ofta beställa sådana på nätet till rätt många hdd och de är normalt inte så dyra några få 100-lappar i vissa fall bara.
Det är en lite äldre western digital disk på 250gig.. Den vill ha 12V Likström men fick en datorladdars 19-20V likström.
Plockade ur hårdisken ur lådan och kopplade in den med en IDE-USB grunka. Funkar ändå inte.
Har inte kunskap nog för att felsöka på hårddiskens kretskort tyvärr. Men ska kolla om jag hittar ett nytt. Tips?
MDL: WD2500JB-00READ
DATE: 16 JUL 2006
DCM: DSCHCT2CH
MVH.
Plockade ur hårdisken ur lådan och kopplade in den med en IDE-USB grunka. Funkar ändå inte.
Har inte kunskap nog för att felsöka på hårddiskens kretskort tyvärr. Men ska kolla om jag hittar ett nytt. Tips?
MVH.
Ska bara berätta om min erfarenhet av att byta kretskort. Hade en IBM deskstar IC35L090AVV207-0 80GB installerad i ett externt USB chassi. Sen hade jag ett något äldre chassie med en mindre disk i men med samma som jag trodde nätdel typ PS2 uttag. Det visade sig dock att 12 v och jord var tvärtom i den äldre så då kan du nog gissa hur det gick.
Kretskortet trasigt blev resultatet.
Köpte då en Hitachi Deskstar 80GB IC35L090AVV207-0 som funkade perfekt när jag provade den. Skiftade kretskort med den trasiga och när jag startade upp den fick jag meddelandet Initiera disk. När jag försökte göra det blev resultatet Disk ej klar
Flyttade då tillbaka kortet med resultat att den "nya" fungerade disken uppförde sig likadant Initiera disk Disk ej klar.
Har provat ett otal olika diskräddningsprogram utan resultat. Så nu har jag två 80GB trasiga diskar istället
Håkan
Kretskortet trasigt blev resultatet.
Köpte då en Hitachi Deskstar 80GB IC35L090AVV207-0 som funkade perfekt när jag provade den. Skiftade kretskort med den trasiga och när jag startade upp den fick jag meddelandet Initiera disk. När jag försökte göra det blev resultatet Disk ej klar
Flyttade då tillbaka kortet med resultat att den "nya" fungerade disken uppförde sig likadant Initiera disk Disk ej klar.
Har provat ett otal olika diskräddningsprogram utan resultat. Så nu har jag två 80GB trasiga diskar istället
Håkan
-
MammaMumin
Har en polar som gillar att rädda kokta diskar, han brukar gå ned till den lokala datorbutiken och fråga om de har några gamla diskar/kretskort han kan få och det går bra ibland. Så slipper du riskera kortet på en eventuellt ny disk.
Sen är ju WD diskar något man använder som "scrap" eller "temp" disk ...Jag skulle aldrig lagra något på en WD eller Maxtor. Men om lådan funkar så köp en ny disk till den:-)ojjan skrev:Det är en lite äldre western digital disk på 250gig.. Den vill ha 12V Likström men fick en datorladdars 19-20V likström.
MVH.
p.s jag har ett par 250 giggare Maxtor liggandes .. som jag inte använder .. (kanske funkar kretskorten från dom?) Jag kollar i helgen ditt MDL: WD2500JB-00READ DATE: 16 JUL 2006 DCM: DSCHCT2CH. Sen om det står Ver. eller liknande på kortet är det bra att veta.
//J
Tvivlar starkt på att det går att byta kort från olika märken mellan varandra.
På youtube finns ett snubbe som håller ett föredrag om diskräddning, han ger sina bästa tips och han vet vad han pratar om.
sök på data recovey eller nåt liknande så hittas det.
sök på data recovey eller nåt liknande så hittas det.
WD verkar hålla lite sådär kvalité faktiskt.
Byta kretskort kan fungera, men en grej som man också för göra är att flytta över den IC som innehåller kalibreringsdata för disken till det nya kortet. Den är ytmonterad, men inte så komplicerad att flytta.
Byta kretskort kan fungera, men en grej som man också för göra är att flytta över den IC som innehåller kalibreringsdata för disken till det nya kortet. Den är ytmonterad, men inte så komplicerad att flytta.
oj, sådant trodde jag låg i cylinder -1 på hd (oftast lagrad med robustare kodning) då den ofta har både firmware och kalibreringar i den för aktuell chassie med skivor och huvud. Det är därför det oftast går bra att byta kort mellan liknande enheter då det inte är något diskspecifikt lagrat på själva kontrollerkorten.