Limma power-leds

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Johanb

Limma power-leds

Inlägg av Johanb »

Jag har ett litet bygge med powerleds (SSC P4) på gång och funderar över möjligheten att fästa LEDen, utan star, mot kylelementet med någon form av lim, "kudde" eller dubbelhäftande tejp. Jag är ute efter låg termisk resistans och hög elektrisk isolationsförmåga i kombination med god vidhäftningsförmåga.

Förslag, kommentarer?
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Limma poweleds

Inlägg av Calle »

http://www.arcticsilver.com/arctic_silv ... hesive.htm
Har använd detta några gånger fast nu har de höjt priset löjligt mycke.
Johanb

Inlägg av Johanb »

"it should be kept away from electrical traces, pins, and leads" det där verkar inte lovande, slug är ju ansluten till ena ledaren.
sneaky

Re: Limma power-leds

Inlägg av sneaky »

Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag använder silikon när jag limmar powerleds, både med "star" och utan.

Dels så leder det värme "hyggligt", bättre än andra normala lim och om man behöver så kan man riva upp det som blev fel. Det blir inte mjuk och släpper bara för att det blir varmt. Man får mäta med en multimeter när man limmar så att man inte får kontakt med underlaget, man kan pressa hårt och ändå ha någon tusendels millimeter kvar av limmet som isolerar.

Vill man ha mycket ljus av LED:s och inte har så stor plånbok så finns det på Ebay 1 Watts power LED för 5kr/st (i 20 pack) (ink. frakt) (ex. star).
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Johanb skrev:"it should be kept away from electrical traces, pins, and leads" det där verkar inte lovande, slug är ju ansluten till ena ledaren.

Missade visst att den inte fick vara ledande! :doh:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Var i helsike kan man hitta Arctic Alumina Thermal Adhesive någonstans då, har letat överallt tycker jag

EDIT: Finns på ebay, men hade hoppats på nått svenskt ställe iofs.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ska inte vara några problem med dess elektriska ledningsfrmåga i dethär fallet, har själv använt det flera gånger.
Negligible electrical conductivity:
Arctic Silver Thermal Adhesive was formulated to conduct heat, not electricity. NOTE: Even though Arctic Silver Thermal Adhesive is specifically engineered for high electrical resistance, it should be kept away from electrical traces, pins, and leads. The cured adhesive is slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridged two close-proximity electrical paths.
Skriv svar