Limma power-leds
Limma power-leds
Jag har ett litet bygge med powerleds (SSC P4) på gång och funderar över möjligheten att fästa LEDen, utan star, mot kylelementet med någon form av lim, "kudde" eller dubbelhäftande tejp. Jag är ute efter låg termisk resistans och hög elektrisk isolationsförmåga i kombination med god vidhäftningsförmåga.
Förslag, kommentarer?
Förslag, kommentarer?
Re: Limma poweleds
http://www.arcticsilver.com/arctic_silv ... hesive.htm
Har använd detta några gånger fast nu har de höjt priset löjligt mycke.
Har använd detta några gånger fast nu har de höjt priset löjligt mycke.
"it should be kept away from electrical traces, pins, and leads" det där verkar inte lovande, slug är ju ansluten till ena ledaren.
Re: Limma power-leds
Använd denna produkt istället:
http://www.arcticsilver.com/arctic_alum ... hesive.htm
http://www.arcticsilver.com/arctic_alum ... hesive.htm
Jag använder silikon när jag limmar powerleds, både med "star" och utan.
Dels så leder det värme "hyggligt", bättre än andra normala lim och om man behöver så kan man riva upp det som blev fel. Det blir inte mjuk och släpper bara för att det blir varmt. Man får mäta med en multimeter när man limmar så att man inte får kontakt med underlaget, man kan pressa hårt och ändå ha någon tusendels millimeter kvar av limmet som isolerar.
Vill man ha mycket ljus av LED:s och inte har så stor plånbok så finns det på Ebay 1 Watts power LED för 5kr/st (i 20 pack) (ink. frakt) (ex. star).
Dels så leder det värme "hyggligt", bättre än andra normala lim och om man behöver så kan man riva upp det som blev fel. Det blir inte mjuk och släpper bara för att det blir varmt. Man får mäta med en multimeter när man limmar så att man inte får kontakt med underlaget, man kan pressa hårt och ändå ha någon tusendels millimeter kvar av limmet som isolerar.
Vill man ha mycket ljus av LED:s och inte har så stor plånbok så finns det på Ebay 1 Watts power LED för 5kr/st (i 20 pack) (ink. frakt) (ex. star).
Johanb skrev:"it should be kept away from electrical traces, pins, and leads" det där verkar inte lovande, slug är ju ansluten till ena ledaren.
Missade visst att den inte fick vara ledande!

Var i helsike kan man hitta Arctic Alumina Thermal Adhesive någonstans då, har letat överallt tycker jag
EDIT: Finns på ebay, men hade hoppats på nått svenskt ställe iofs.
EDIT: Finns på ebay, men hade hoppats på nått svenskt ställe iofs.
Ska inte vara några problem med dess elektriska ledningsfrmåga i dethär fallet, har själv använt det flera gånger.
Negligible electrical conductivity:
Arctic Silver Thermal Adhesive was formulated to conduct heat, not electricity. NOTE: Even though Arctic Silver Thermal Adhesive is specifically engineered for high electrical resistance, it should be kept away from electrical traces, pins, and leads. The cured adhesive is slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridged two close-proximity electrical paths.