blueint: "Min spontana reflektion är syror. Samt att man behöver tillsätta någon form av neutraliserande (basiskt) medel. Efter att det är gjort borde det gå att tvätta maskinen i ren sprit eller liknande."
Hur skulle det skilja sig från vatten och något salt?

Blandar man i lagom förhållande så blir det ju vatten + salt av syra+bas + ev lite annat, och då är det nog lika bättre med destillerat vatten. Extra salter vill man nog undvika på kretskort. Om man inte blandar så det neutraliseras så orsakar det nog mer skada än nytta...
Henry "Skillnaden är väl bara att industrispriten har en högre procent och inte lika ren som systemsprit? Om så är fallet så måste du nog ändå rena den i kolfilter så inte finkeloljor och annat som ev kan skapa problem kommer med men visst kan man väl göra det. Har du sedan även en bra destilleringsapparat så kan du komma upp i 96% men i slutet så har du sedan vanlig dricksprit och den kan man ju inte rengöra kretskort med.

"
Jag tror nog man bra kan tvätta med industrisprit. Laboratoriesprit och industrisprit framställs väl på samma sätt, dvs av att gaser reagerar istället för jäsning och då bildas inte finkeloljor. På vissa kemistfester serveras 96% labbsprit rent (vilket är en sak man bara vill göra en gång, halsen gillar inte det alls) samt andra drycker gjort på samma sort. Ingen har mig veterligen blivit blind eller fått symptom som inte skulle uppstå vid samma förbrukning av systemets varor. Så länge man är helt säker på vad det innehåller (etanol) som inte är denaturerad så kan man tryggt både dricka och tvätta med det.
Ett välprovat sätt är vatten + diskborste, tandborste är ännu bättre. Har tvättat telefoner på praktik som blivit utsatta för ungefär samma behandling.