Rengöra en nerspydd Amiga 600

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lakanman

Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Lakanman »

Hej

Jag söker mig till erat forum då det hände en tråkig grej i helgen och behöver råd från några proffs.

Min Amiga 600 stod på golvet i helgen då min bror fick ett akut kräkanfall av allt rödvin han druckit. Hela härligheten rakt över min Amiga :(. Amigan var inte igång när detta hände. Jag har rengjort så gott det går men får inte bort en del på moderkortet och på en del komponenter (Det mesta kom uppe till vänster vid strömkotakten). Jag har suttit med en tandpetare och föröskt få bort så mycket som möjligt. Även en hel del elektronikrengöring har jag använt men en del vill ändå inte lossna och jag vill ju inte skrubba på moderkortet. Har använt mig av en riktigt mjuk tandborste, papper och elektronikrengöring ifrån Biltema.

Så vad tror ni? Jag vågar inte starta den. Jag tänkte låta moderkortet ligga i 2 veckor till sen försöka rengöra lite till. Är det någon som har tips?

Som ni ser är det lite kladd kvar:

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av ghost_rider »

Ge brossan ett paket med 500 tops o lite rengöringsvätska o låt honom slutföra det han påbörjade 8)
Lakanman

Inlägg av Lakanman »

Det är bara sitta med tops och elektronikrengöring tills det är helt rent?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min spontana reflektion är syror. Samt att man behöver tillsätta någon form av neutraliserande (basiskt) medel. Efter att det är gjort borde det gå att tvätta maskinen i ren sprit eller liknande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har sett tips från folk som provat att helt sonika ställa moderkortet i diskmaskinen, och sen torkning i ugnen på lagom temperatur många timmar. Känns som 50° är max. :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Långsam upphettning isåfall!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sålänge det inte är något mekaniskt som kan gå sönder + lcd och öppna pottar så brukar det gå bra att spola med vanligt vatten

sedan så spolar man av med destilerat vatten , ev sista omgången med liite ren alkohol i

sedan långsam torkning i en vecka, eller vakumtorkning

vintertid är lagom torkning ovan ett vanligt vattenburet element
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Diskmaskinen är faktisk ett bra tips! INGET DISKMEDEL, bara rent vatten! Placera kortet så det inte sitter direkt över värmeelementet.

Sedan noga koll medelst lupp och därefter torka ordentligt. Min ugn har ett 50°C upptiningsläge, perfekt till sånt. Ett par dygn blir bra.
Lakanman

Inlägg av Lakanman »

Det sitter ju rätt bra så jag vet inte om det räcker att bara spola med vatten på det. Vad tror ni skulle hända om jag drog igång den som det ser ut nu? Det behöver ju inte vara rent bara det funkar =)

Vet i tusan om jag vågar diskmaskinen. Det finns inget batteri på moderkortet. Så här ser det ut: http://www.visit.se/~lakan/amiga/P1110852.JPG
J10

Inlägg av J10 »

Det kommer nog att lukta gott efter ett tag. Särskilt när det börjar bli lite varmt.
Säkert lika trevligt som att åka lång biltur en varm sommardag med någon som är åksjuk. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Personligen hade jag skippat diskmaskinen, det känns inte tryggt. Dessutom skiljer vattnet sig mellan olika kommuner så använd inte kranvatten.
Destillerat vatten, värm i mickan, använd mjuk tandborste skölj ordentligt och låt torka t ex i ugnen i 50 C som föreslagits.
Plocka av kåpan på RF-modulatorn så det torkar ordentligt inuti.
De svåraste ställena är under komponenter som sitter monterade tight mot kortet, där blir det gärna kvar fukt så torktiden ska man inte fuska med.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du kan ju kolla min tråd om oscilloskopet jag räddade från containerdöden, där finns nog lite tips.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det som syns på bilderna så tål det vattentvätt.
Om proffsen, de som monterar kretskort använder diskmaskin och sköljer i vatten, varför skulle inte vi andra kunna göra detsamma.
Mitt förslag är duschen så varmt som möjligt och spola från alla riktningar och länge så kräkset verkligen kommer ut ur alla skrymslen.

50 gradertorkning i något dygn, sedan får man se om det fungerar.

Där vin går in kommer kräks ut eller hur det var.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Basic Wine Input-Output system.. :badgrin:

Starta ett nytt projekt: mini-diskmaskin för destillerat vatten och alkohol :tumupp: :D
Kanske kan kolfilter användas för att återanvända medlen?

Förresten kan man använda socker med jäst + destillation som folk gör dricksprit av för att göra "industrisprit" som inte skitar ner elektroniken?, eller kommer den att vara för oren? Iofs kanske import är billigare men den innehåller ju annat för att det ska smaka gott.

Kanske finns annat som är bättre än etanol och destillerat vatten ..?

Sen ska man ha respekt för flamskyddsmedlen som sitter på elektroniken. Dvs använd aldrig samma ugn för elektronik och mat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förresten kan man använda socker med jäst + destillation som folk gör dricksprit av för att göra "industrisprit" som inte skitar ner elektroniken?

Skillnaden är väl bara att industrispriten har en högre procent och inte lika ren som systemsprit? Om så är fallet så måste du nog ändå rena den i kolfilter så inte finkeloljor och annat som ev kan skapa problem kommer med men visst kan man väl göra det. Har du sedan även en bra destilleringsapparat så kan du komma upp i 96% men i slutet så har du sedan vanlig dricksprit och den kan man ju inte rengöra kretskort med. :)

Angående moderbordet så skölj av det i lite varmare vanligt vatten men inte skållhett så komponenter får problem men säg som sagt 50 grader max och gnugga lite lätt med lämpligt mjukt material där det inte siten lossnar och torka av vattnet så gott det går. Efter det blås hårt under alla kretsar och torka av vattnet därifrån och öppna upp den där modulatorn uppe till vänster och gör det samma. Efter detta skölj av alla med des. vatten och gör om samma procedur även med detta men skölj av endast med dest. vatten. Efter detta låt torka i ugn på 50 grader xx antal timmar eller på ett element ett antal dagar - vecka såvida det är hyfsat varmt men inte skållhett, men ugn är att föredra.
Skriv svar