Det är så enkelt med PC, man gör bara såhär eller var det så
Re: Det är så enkelt med PC, man gör bara såhär eller var det så
Apropå email testa, Mozilla Thunderbird imap/pop3 klienten. Inbyggt spamfilter.
Frågan är om skrivarservern är av TCP-port-515 typ. Eller fejkad LPT port.
(inte konstigt jag gillar skrivare med integrerad ethernet port..)
Frågan är om skrivarservern är av TCP-port-515 typ. Eller fejkad LPT port.
(inte konstigt jag gillar skrivare med integrerad ethernet port..)
- prototypen
Jodå jag hade nog också gillat en skrivare med inbyggd port men den var nog inte uppfunnen då jag köpte denna slitvarg, 12 år sista oktober.
Nu har jag fått igång XP datorns utskrift.
Första rutan frågar efter
Lokal skrivare
Nätverksskrivare och D-linken ÄR en nätverksskrivare
Nästa ruta frågar efter
Bläddra
Anslut den här skrivare
Namn (och en ruta)
Anslut till en skrivare på internet eller ihem eller kontorsnätverk
URL (och där skrev jag) http://Laserskrivare/HP-Laserjet (kommer från D-linken)
Sedan får man upp en lista med tillverkare och modeller och jag valden min skrivare
Ska den här skrivaren användas som standard och där klickade jag JA
Sedan var jag i hamn, men det tog en 6-7 timmar á 400 spänn+moms.
Nu har jag snabbprovat på W7 maskinen men där är det helt nya frågor som mina svar inte passar på så det blir en fortsättning, är det någon som har kläm på W7 och kan tipsa mig om vilka svar jag ska ge i olika rutor.
Sedan har vi en Vista maskin också utan utskrifter.
Protte
Nu har jag fått igång XP datorns utskrift.
Första rutan frågar efter
Lokal skrivare
Nätverksskrivare och D-linken ÄR en nätverksskrivare
Nästa ruta frågar efter
Bläddra
Anslut den här skrivare
Namn (och en ruta)
Anslut till en skrivare på internet eller ihem eller kontorsnätverk
URL (och där skrev jag) http://Laserskrivare/HP-Laserjet (kommer från D-linken)
Sedan får man upp en lista med tillverkare och modeller och jag valden min skrivare
Ska den här skrivaren användas som standard och där klickade jag JA
Sedan var jag i hamn, men det tog en 6-7 timmar á 400 spänn+moms.
Nu har jag snabbprovat på W7 maskinen men där är det helt nya frågor som mina svar inte passar på så det blir en fortsättning, är det någon som har kläm på W7 och kan tipsa mig om vilka svar jag ska ge i olika rutor.
Sedan har vi en Vista maskin också utan utskrifter.
Protte
Dela ner problemet i två delar genom att avgöra om skrivarservern kör en LPD-demon eller inte annars känns det hela som gissningsleken. telnet till port 515 på skrivarserverns IP-adress får du connect eller ej?
Det finns en anledning till att jag inte använt någon managerad D-link utrustning sedan jag sålde lite sådan ~1997.
Det finns en anledning till att jag inte använt någon managerad D-link utrustning sedan jag sålde lite sådan ~1997.
När du ansluter D-link boxen har du fått en helt vanlig TCP/IP skrivare inget konstigt med det.
Exakt samma procedur för ALLA skrivare av TCP/IP typ i Windows sen 98.
Första sökträffen på Google gav rätt svar:
http://www.helpdesk.umd.edu/os/windows_ ... ting/3516/
Du har INTE en Windows2003 server som delar ut en skrivare med hela den administrativa systemet som det innebär. Där med tycker windows att det inte är en nätverksskrivare utan en lokal skrivare.
Vid punkt 13 så behöver du inte ändra i portname.
Exakt samma procedur för ALLA skrivare av TCP/IP typ i Windows sen 98.
Första sökträffen på Google gav rätt svar:
http://www.helpdesk.umd.edu/os/windows_ ... ting/3516/
Du har INTE en Windows2003 server som delar ut en skrivare med hela den administrativa systemet som det innebär. Där med tycker windows att det inte är en nätverksskrivare utan en lokal skrivare.
Vid punkt 13 så behöver du inte ändra i portname.
Den stödjer visst Novell NDPS, Ubix printing osv så då lär det vara en LPD demon i den. Här är mitt förslag för Vista:
Instruktioner för Vista
1. Start => Kontrollpanelen => Printers
2. ”Add a printer”, knapp i övre raden eller högerklick på vit yta
3. Add a local printer
4. Create a new port (nedre radioknapp)
5. Välj “Standard tcpip port” vid “type of port”
6. Device type: TCP/IP device
7. Hostname or ip address: 192.168.0.101
8. Port name: IP_192.168.0.10 Detta är bara portens lokala namn i ditt windows och har inget med LPD porten att göra som vi skall konfigurera senare, vilkat nman som helst duger bara det är unikt
9. Bocka AV ”Query the printer and automatically select the driver to use”
10. Klicka Next
11. Windows står och snurrar en stund medans det försöker kommunicera med printservern
12. Device Type Custom
13. Klicka ”settings” bredvid radioknappen ”Custom”
14. I rutan som kommer upp skall du inte ändra de två översta raderna ”Port namne” (windowsportnamnet) eller ”Printer namne or IP”
15. Klicka i radioknappen LPR
16. Under ”LPR settings” , ”Queue name” skall du fylla i det printerkönamn som står i D-linken (printservern) under fliken ”Configuration” , ”Port setting: LPT name” Detta är viktigt att det blir exakt rätt!
17. Next
18. ”Install the printer driver” Windows indexerar listan över drivrutiner
19. Välj HP i listan till vänster
20. Jag har ”HP LaserJet 6MP” i min Vista så jag väljer den. Som backupalternativ föreslår jag t.ex. ”HP laserjet 4000 series PCL6”
21. Next
22. ”Printer name”, vad som helst men jag brukar ta bort blankstegen och korta ner namnen om de skall delas ut på nätet t.ex. ”HP6MP” blir bra
23. Next
24. ”You have successfully added HP LaserJet 6MP”
25. Print test page, funkar det nu??
Instruktioner för Vista
1. Start => Kontrollpanelen => Printers
2. ”Add a printer”, knapp i övre raden eller högerklick på vit yta
3. Add a local printer
4. Create a new port (nedre radioknapp)
5. Välj “Standard tcpip port” vid “type of port”
6. Device type: TCP/IP device
7. Hostname or ip address: 192.168.0.101
8. Port name: IP_192.168.0.10 Detta är bara portens lokala namn i ditt windows och har inget med LPD porten att göra som vi skall konfigurera senare, vilkat nman som helst duger bara det är unikt
9. Bocka AV ”Query the printer and automatically select the driver to use”
10. Klicka Next
11. Windows står och snurrar en stund medans det försöker kommunicera med printservern
12. Device Type Custom
13. Klicka ”settings” bredvid radioknappen ”Custom”
14. I rutan som kommer upp skall du inte ändra de två översta raderna ”Port namne” (windowsportnamnet) eller ”Printer namne or IP”
15. Klicka i radioknappen LPR
16. Under ”LPR settings” , ”Queue name” skall du fylla i det printerkönamn som står i D-linken (printservern) under fliken ”Configuration” , ”Port setting: LPT name” Detta är viktigt att det blir exakt rätt!
17. Next
18. ”Install the printer driver” Windows indexerar listan över drivrutiner
19. Välj HP i listan till vänster
20. Jag har ”HP LaserJet 6MP” i min Vista så jag väljer den. Som backupalternativ föreslår jag t.ex. ”HP laserjet 4000 series PCL6”
21. Next
22. ”Printer name”, vad som helst men jag brukar ta bort blankstegen och korta ner namnen om de skall delas ut på nätet t.ex. ”HP6MP” blir bra
23. Next
24. ”You have successfully added HP LaserJet 6MP”
25. Print test page, funkar det nu??
Vill bara lägga till att det fanns en anledning till att HP Jetdirectkorten sålde bra på 90-talet trots att de var snordyra, de krånglade aldrig.
Med lite modernare utrustning hade allt stött UPNP då hade modernare Windowsverioner kunnat hitta skrivarservern på det lokala nätet självt, om det då även varit en relativt ny skrivare hade allt gått mycket enklare.
Med lite modernare utrustning hade allt stött UPNP då hade modernare Windowsverioner kunnat hitta skrivarservern på det lokala nätet självt, om det då även varit en relativt ny skrivare hade allt gått mycket enklare.
Wikifierat för framtida referens..
elektronikforumet.com/wiki/..title=Praktiska_MS-Windows_tips
Edit: Fel url
elektronikforumet.com/wiki/..title=Praktiska_MS-Windows_tips
Edit: Fel url
- prototypen
Jag gillar inte punkt 25 i swesysmgr sista inlägg, det känns som det är en bekräftelse på att sannolikheten för att det inte ska fungera är nära 100%.
Jag kommer inte åt vista maskinen pga att sonen dragit på sig dataförbud en tid framåt så vi får se när den datorn släpps.
Protte
Jag kommer inte åt vista maskinen pga att sonen dragit på sig dataförbud en tid framåt så vi får se när den datorn släpps.
Protte
Jag tror att du kan hoppa över 13 14 15 16.
Efter att han installerat 150+ olika skrivare som "vanlig tcp/ip" så har ingen misslyckats med standardinställningarna.
Efter att han installerat 150+ olika skrivare som "vanlig tcp/ip" så har ingen misslyckats med standardinställningarna.
- prototypen
Det var väl 13 14 15 o 16 som var knuten för mig, att skriva in en adress för mig var självklart med IP nummer men det skulle vara text, det var väl där att knöt sig.
Protte
Protte
Dyrare och bättre skrivarservrar som Jetdirect och alla som idag sitter inbyggda färdigt i diverse skrivare brukar skita i vad könamnet är medans vissa hemmavarianter samt äldre som kopplas externt på parallellport kräver detta annars fungerar det inte.netrunner skrev:Jag tror att du kan hoppa över 13 14 15 16.
Har stött på det med Lantronix och Netgearutrustning och är just en av anledningarna till att man lägger lite extra pengar på bättre grejer istället för att hålla reda på portnamn som är baserade på printserverns MAC-adress och liknande obskyra saker.
Jag har nog bara installerat ca: 100 skrivare men just den här egenheten är jag säker på, det står även i D-Linkens manual.
-
Mindmapper
Ja huva, vad många timmar man slet med skrivare innan man började lägga pengar på HP-jetdirect. De var värda varenda extrakrona, har aldrig varit med om att någon krånglat, om inte åskan rensat rent förstås. En del skrivarservrar var helt enkelt bedrövliga. Var det inte buggiga drivrutiner, så var det helt sanslösa installations böcker och/eller program med felmeddelande som man önskade hade varit på swahili istället för svenska/engelska. Fördelen med swahili i så fall var att man aldrig brytt sig om at försöka tyda dom.
Protte
Nästa gång det krånglar så köp en ny skrivare med inbyggd TCP/IP eller USB. Så spar du många "onödiga 400kr sedlar".
Momsen drar du väl av!
"onödiga 400kr sedlar" = timmar
Protte
Nästa gång det krånglar så köp en ny skrivare med inbyggd TCP/IP eller USB. Så spar du många "onödiga 400kr sedlar".
Momsen drar du väl av!
"onödiga 400kr sedlar" = timmar
- prototypen
Visserligen är skrivaren snart 12 år men går som en klocka, ska vi byta ut något så är det hellre WPC mot lite Mac.
Pojkarnas PC burkar är väl inte så noga om det går skriva ut från, mest spel och sedan kan de skicka en PDF till min Mac så skriver jag ut deras mycket eventuella skolarbeten.
Protte
Pojkarnas PC burkar är väl inte så noga om det går skriva ut från, mest spel och sedan kan de skicka en PDF till min Mac så skriver jag ut deras mycket eventuella skolarbeten.
Protte
Lycka till med att få en Mac att prata med den där skrivarservern:-)
12 år är ju ingenting för en skrivare, jag har nyss kastat ut (nåja, brorsan får ta den då den funkar utmärkt) en HP4-Plus tillverkad 1995 och den har JetDirect-modul.prototypen skrev:Jodå jag hade nog också gillat en skrivare med inbyggd port men den var nog inte uppfunnen då jag köpte denna slitvarg, 12 år sista oktober.