Det är så enkelt med PC, man gör bara såhär eller var det så

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Det är så enkelt med PC, man gör bara såhär eller var det så

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Jag har ju några PC också som inte vill, kan någon hjälpa en Mac-freak att få till skrivaruppkoppling för både XP och Windows 7

Skrivar server D-link
Server Name : Laserskrivare
Model : DP-301P+
Firmware Version : 3.10 (2004-03-12)
MAC Address : 00 11 95 0F 67 D5
IP Address : 192.168.0.101 (Manual)
Up Time : 4 days, 11:10:02

Skrivare HP 6MP snart 12 år gammal
Router D-link DIR655
Allt sammankopplat med ett gäng ethernetswitchar.
Allt har fungerat, XP maskinen fick för sig att rensa hårddisken, medan W7 maskinen är helt ny
Den automatiska sökningen hittar ingenting
Så mata man in IP adressen 192.168.0.101 och då frågas det efter fabrikat på skrivaren så väljer jag HP
XP maskinen har 6MP och är nöjd med det men det kommer inget i skrivaren
W7 har inte 6MP i listan

Kan någon steg för steg ge en instruktion hur man får Windows att prata med en HP.

Protte

PS W7, har inte den något gratis E-postprogram typ outlook, vi hittade ett Office outlook men det är gratis i 22 dagar eller om det var 22 gånger.
Finns ju andra E-postprogram, finns det något att rekommendera. DS
Mstandar

Re: Det är så enkelt med PC, man gör bara såhär eller var det så

Inlägg av Mstandar »

Vet inte varför skrivaren inte funkar =/

Men jag kan svara på din epost klient fråga.
Jo W7 har en gratis epost klient, antingen är det windows mail eller windows live mail, Den ska finnas under, Start -> Alla program -> Windows (live) mail. Om den inte finns kan du hämta den ifrån http://download.live.com/wlmail

hoppas det funkar :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

LaserJet 6MP verkar klara både PCL6 och Postscript så du kan ta en drivrutin för i stort sett vilken äldre Laserjet som helst som klarar samma språk, brukar vara en drivrutin för PCL och en annan för PS.

Skall du nätverksprinta så gå till fliken "Ports" på skrivarens egenskaper (högerklicka på ikonen bara) och lägg till en ny med add port => standard tcpip port. D-linken borde dela ut skrivaren som en vanlig LPD port, gå in i d-linkens webmanagementgränssnitt så borde det stå vad den heter.

Vissa skrivarservertillverkare har obskyra lösningar med egna drivrutiner och speciella portnamn baserade på skrivarserverns macadress men förhoppningsvis har de inte gjort det så komplicerat. Någon som använt D-link kanske vet?

Du kan validera att datorn kan nå printserverns lpd-port genom att telnetta till dess ipadress och port 515.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

OBS att om man har råkat få såpass full disk att windows erbjudit sig att "komprimera filer som inte använts på en stund" så torskar man på att man måste ta kopior av drivrutinfilerna, kasta orginalen och döpa om kopiorna till orginalens namn, första gången man lägger till en LPR-skrivare. Jag torskade på det där när jag uppgraderade från en nu 16 år gammal Apple Laserwriter Pro 630 till en nu endast 15 år gammal Apple Laserwriter 16/600 för ett par år sen :) (Den gamla skrivaren pratar bara äppleprat på nätverket, och jag orkade inte skaffa nån äppleprat-driver för windows, varpå den körde paralellkabel till pc-burken. Den 'nya' skrivaren kör LPR över TCP/IP)...

Men googla annars på instruktioner till den där skrivarservern, den kanske kör nåt annat än "unix/LPR"...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu har jag nog brännt en timme på denna skit och då jag har skrivaren 50 m borta i verkstan så är det inte enklare.

Skapade en ny skrivare med \\laserskrivare\HP-laserjet som port isf URL så var XP så glad och snäll och sa att allt fungerade och var klart.............nada papper.

Varför går det inte att ändra i inställningarna, det finns bara en massa eländiga guider som skapar nya skrivare för varje gång.

Protte
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Har du läst manualen?

ftp://ftp.dlink.com/Printserver/dp301p+ ... 101204.zip

Ungefär såhär:

* Skit i guiderna och skapa en ny skrivare på normalt sätt, välj lokal skrivare och skapa ny port...
* Välj standard tcp/ip, skriv in ip-adressen till servern, portnamn fylls i automatiskt.
* Windows försöker identifiera enheten, skiter sig troligtvis, du får välja generic network bla,bla..
* Välj rätt skrivarmodell...
* Funkar det inte, prova att starta om servern + skrivaren + datorn
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Han blir nog fintad av windows XP.

Det är lätt att tro att en TCP/IP ansluten skrivare ska finnas i "nätverket", det är den alltså inte. Det är i "lägg till lokal skrivare" man ska gå. Den lokala skrivaren är ansluten med TCPIP.

Det kan vara bra att surfa in på skrivarserven och kolla att den fortfarande lever:

"The DP-301P+ is easily configured using a Web-browser. With the user-friendly Web-based setup, you can quickly configure your DP-301P+ Print Server from any computer on the network. A PSAdmin configuration program is also included to configure your DP-301P+ for Windows-based systems."
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, en sån där "skrivardelare" fungerar INTE som en skrivarserver/nätverksskrivare utan som en "förlängd skrivarport".

Det gör t.ex. att det blir problem om två användare försöker skriva ut samtidigt från varsin dator, den som kommer tvåa kommer att få ett felmeddelande att porten är upptagen (med en riktig skrivarserver kommer utskriften att köas).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Prytteln heter ju "Pocket size print server".......... är det ingen server då?
Krockar mellan olika datorer är nog inget problem.
Från MAC går det jättebra att skriva ut, tom min gamla G4 som blev av med Äppelpratet hoppade på TCP IP köret på en gång

Efter Printer status så står det LPT, är det då att anse som en "direktansluten" skrivare och inte en nätverkare??? (jag har förstorat den texten)

Device Status
Server Name : Laserskrivare
Model : DP-301P+
Firmware Version : 3.10 (2004-03-12)
MAC Address : 00 11 95 0F 67 D5
IP Address : 192.168.0.101 (Manual)
Up Time : 0 days, 03:02:54

Printer Status
LPT :
Printer Name : HP-Laserjet
Printer Speed : High
Printer Status : On line

Total Print Jobs : 0
Total Print Size : 0 KBytes

Printing Status : Idle
Name :
MAC :
IP :
Protocol :
Spooling Size : 0 Bytes
Printing Size : 0 Bytes

Ethernet Status
Link : Yes
Speed : 100M bps
Duplex : Yes

Tx Packets : 27240
Tx Errors : 0
Rx Packets : 18937
Rx Errors : 0

Netrunner, "servern" lever och går, det går ju att skriva ut från Maccen.

Ska gå och försöka med lokal skrivare, återkommer.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu i guiden lägg till skrivare så klickade jag på Windows update och då verkar det som om allt bara dog.

Väntar väl ett tag till

Protte

DET SKULLE JAG INTE gjort, nu försvann drivrutinen för 6 MP
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Finns det ingen på detta forum, fullt med WPC folk, som höjer dessa fantastiska maskiner till skyarna som kan hjälpa mig att få igång något så antikt som XP till en svartvit HP skrivare.

För inte alls så längesedan så hade vi 3 st PC som kunde skriva ut nu är det 0 (noll, nada)

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

D-Link DP-301P+:
Bild

(5V 2,5A.. 12,5W rätt hög effekt.. :) )

HP 6MP:
Bild

HP 6MP spec.pdf
2x ECP IEEE 1284 bi-dir
1z Fast IrDA
1x LocalTalk ("requires Adobe Postscript SIMM")

Första tipset är nog att ta med skrivaren till datorrummet tills att det fungerar. Då det ger snabb felsökning.

Sen är frågan om skrivarporten läggs upp som LPTx: eller som en LPD med TCP/IP.
I vilket fall som helst kolla skrivarserverns IP och använd den direkt. Samt testa ev lokala LPT: portar om dom fungerar. Och om "telnet skrivarserver-IP 515" fungerar.
Står det något om specialdrivrutiner för DP-301P+ i manualen?

Om det är en "LPD port 515" enhet så av det jag minns så lägger man till en skrivare i MS-Win och säger att dess port är "TCP/IP" samt att den vill ha t.ex Postscript. Ofta är det bra med att envisas med att trycka in IP nummer till den direkt.

Är det en fejk-LPD är det specialdrivisar som gäller.

Fungerar det med MAC i nuvarande läge till skrivaren via ethernet?
(ev kanske MAC har låst den till sig? = omstart skrivare + skrivarserver + stänga av MAC)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För två veckor sedan så fungerade det, inga problem då, men så fick denna dator för sig att ominstallera sig.
"Servern" lever då jag kommer åt den via IE, även på denna datorn.
Nyss så skrev jag ut från Maccen en sida.

Nä jag ska flytta datorn från vardagsrummet till verkstan, men skrivaren sparar nog ändå på papper.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Et tips är att ha en "image" fil av M$-Win hårddisken eftersom det alltid händer underliga saker med dom. Ett sätt att åstdakomma en sådan är att skapa en jättefil med nollor och radera i M$-Win. Sedan bootar man med unix live-cd och skriver dd if=/dev/.. ibs=128k | bzip2 -9z | nc backup.maskin 1234
Så får man en hårddisk kopia man kan kopiera tillbaks när det strular.

I vilket fall så är frågan hur miljön fungerar just nu, inte för 2v sedan ;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag menar att det är inte fel på "servern" skrivarn eller datorns hårdvara, prylarna KAN lira ihop men mjukvaran skickar utskriften ut i cyberspace.

Och du tror jag fixar allt det där med live, jag som bara har pluggat i en hårdisk i Maccen för att göra backup.

HP datorn är up and runing ung 30 cm från skrivarn så nu så.......

Protte
Skriv svar