Förstörs lödkolven när... . . ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Förstörs lödkolven när... . . ?

Inlägg av rysshack.se »

Förstörs spetsen på lödkolven om man kör både blyfritt och blyat lod med samma spets??

Och en allmän fråga, hur ökar man livslängden på spetsarna?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Förstörs lödkolven när... . . ?

Inlägg av Icecap »

Nej, de förstörs inte!

Livslängden ökar man vid att bara löda med rätt temperatur (blyhaltigt: 280°C, blyfritt: 300°C), inte använda lödvatten/lödfett ALLS (man använder fluss!), slå av lödkolven när man inte löder på ett tag (min lödkolv blir varm på 80 sek), lägga tenn på spetsen innan man stänger av, inte torka av kolven och ställ i stället, man torkar direkt innan man löder!

Står den i stället ska det finnas lödtenn på spetsen.

Har man sedan en hygglig spets till att starta med kan man ha samma spets i många år. Min "gamla" Weller har jag haft samma spets på i 15 år, har förvisso inte lödd vansinnigt mycket men kanske någon gång i månaden.
ds77

Inlägg av ds77 »

En motfråga, har du haft problem med livslängden på lödspetsar?

Jag har bara haft sådana bekymmer med spetsar där någon slipat ner det yttersta lagret när dom har gjort rent den. För hobbybruk behöver man inte bekymra sig om livslängden vågar jag påstå. Sitter man och löder 8h om dan är det ju en annan femma.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En annan sak som dödar spetsar är att bränna plast med spetsen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Plast bildar syra?

Annars det jag vet tar livet av spetsar är oxidation i olika former, eller att slipa den på mekanisk eller kemisk väg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om inte så i alla fall till 100% det sistnämnda, oxidation sker ju normalt inte på Longlife spetsar då de ju är järn pläterade, har i alla fall inte haft några problem med mina nu 8 år gamla spetsar de är som nya än.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

På två ställen jag arbetat har spetsarna haft kort livslängd.
Antar att temperaturen ibland kan vara för hög för att spetsen skall må riktigt bra, då större kopparytor är vanligt behöver värmas upp för att lodet skall fastna på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kan egentligen bara hålla med föregående talare; Ingen fara att köra blyat/blyfritt, Kör så låg tempratur som applikationen kräver, jag kör dock aldrig lägre än 360grader till blyfritt, ofta 400 om det är grövre grejjer. Lämna alltid tenn kvar på spetsen när ställer den i stället och använd inte för fuktig svamp. Struntar man i ovanstående på jobbet kan man räkna med att spetsen är slut på en dag.

/En som löder 8H per dag.
Skriv svar