Det finns ett DC-don på kameran, man kan köpa nätdel av Sony (specialdon, verkar inte gå att köpa) men det har inte jag tänkt göra. Batterierna är två vanliga AA och ger nominellt 2*1.3V=2.6V.
I princip ser jag två strategier:
1. Batterieliminatorn får driva där DC-donet går in
2. Batterieliminatorn får driva på batteripolerna
USB-mini-B finns för anslutning till datorn. Jag har noterat att kameran inte strömförsörjs från denna. Rimligt då Sony i så fall inte kan tjäna pengar på att sälja nätdelen.
Jag har hittat servicemanual till kameran. En del (inte fullständigt) blockdiagram, kopplingsscheman och kretskortslayouter finns, är väl för att dom bara vill ha med det som verkligen kan behöva användas av reparatörer etc och vill hålla resten icke-officiellt. Vad gäller kretsar så är en del listade med modellnummer men återigen, inte alla.
I alla fall, en huvudkrets för elkraftförsörjning finns där DC-donet och spänning från batterierna går in och ett antal spänningar kommer ut (samt en hel del annat också). Kretsen är inte namngiven i manualen men jag har tagit isär kameran, lokaliserat kretsen och läst modellnumret som står på den ("SONY D3434GA"). Har sökt och ser att den finns och att det är en Sony-krets men hittar inget datablad eller liknande på den tyvärr.
Jag har hittat högupplöst foto på Sonys nätagg (AC-LS5) och enligt det ger det 4.2V 1.5A.
Snyggast lösning vore följande: löda på så att 5V från USBn driver där DC-donet ska driva. Dock: där förväntas uppenbarligen 4.2V och inte 5, och jag har som sagt inget datablad för elkraftkretsen så jag kan kolla vilka spänningar som är OK. Men om en sån elkraftkrets förväntar sig 4.2V oregulerad, nog tusan borde det funka med 5V? Åsikter? Riskerar jag att bränna sönder kretsen (på sikt)? (Visst - med batterieliminator till USB-donet kan jag ställa batterieliminatorn på 4.5V, men enligt denna snygga lösning ska jag ju kunna driva USB-donet från en dator också och då blir det ju ca 5V som kommer.)
Kopplingsschemat för USB-donet finns infogat längst ner.
Bör inte vara några problem att ta 5V direkt från VCC-pinnen, eller hur? Går ju genom ett 10kOhm-motstånd sen så det verkar ju knappast vara tanken att ström ska flyta där (som väntat). Vad motståndet och dioderna gör sen förstår jag inte (är väl inte så viktigt heller). Går ju också till "USB_JACK_IN", har dock inte hittat denna nån annan stans så jag vet inte vart den tar vägen.
Här: http://tinyurl.com/34alrfo finns "Power block diagram". DC-donet längst till vänster, batteriet ovanför, stora kretsen i mitten är alltså huvudkretsen för elförsörjningen.
Ett alternativ skulle vara att använda en DC/DC, dock hittar jag inga vettiga såna på Elfa, hittar ingen med utspänning mellan 3.3 och 5, jag behöver ju ca 4.2. Tips på annan leverantör, borde ju finnas? Varierbar utspänning med pot skulle ju funka men skulle helst inte använda det.
Problem med DC/DC om jag ska få ström från USB-donet är över huvud taget att då måste DC/DCn läggas i kameran och där är det trångt. Skippar jag USB-donet dock och bara leder in spänningen från batterieliminatorn skulle jag kunna ha DC/DCn hängandes utanför kameran. Dock troligtvis inte nödvändigt eftersom batterieliminatorn har ställbar spänning i hyfsat många steg.
Enklaste lösningen är trol. Clas Ohlsons batterieliminator, ställa in den på 3V och driva på batteripolerna, eller ställa in den på 4.5V och driva på DC-donet. Men att använda USB-donet skulle vara snyggare. Och då är frågan om det är ok att mata in 5V när 4.2 förväntas.
Allmäna åsikter? Svar på frågor ovan? Tack på förhand.
(Om jag ska gå på DC-donet så återstår frågan hur jag ska behandla +/-/jord-polerna från det, återkommer med frågor om det i så fall.)
EDIT: Nähe, det som skulle bli en infogad bild skrevs ut som "Bild" istället... i alla fall, även den bilden finns på http://tinyurl.com/34alrfo.
EDIT: Har funderat på den här moddningen ett tag, ändå slår mig detta först nu strax efter att jag postat ovanstående: diod för att få ner spänningen från 5V till runt 4.2?!