12v input till CMOS?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
sodjan
EF Sponsor

Re: 12v input till CMOS?

Inlägg av sodjan »

> På USBmicro sidan har jag hittat info om att använda en optokopplare enligt nedan.

Problemet i ditt fall är ju att du inte har något från sensorn som kan "driva"
optokopplaren. Det är ju bara en kontakt ("reläutgång").

Utgången från sensorn ser "i princip" ut som pinne 4 och 5 på optokopplaren
och du kan ansluta din sensor direkt där utan optokopplare. Du har ju redan
med den pull-up som jag föreslog också... :-)

> Sorry... jag trodde jag behövde något skydd framför USBmicro kretsen och att den skulle brinna upp

Det finns inget som skulle kunna få den att brinna upp.
Men visst, du kan koppla sensorn till "Input" och sensorns andra ände på
utgången till en spänning (avpassad till R2 och den aktuella optokopplaren).
Det ger ett visst skydd får USBmicro prylen.

> Om spänningen är ointressant då skall jag bara fokusera på att inte för mycket ström passerar genom kretsen

Som sagt, utgången från sensorn är bara en "KONTAKT", och den kan inte driva någon ström alls.

> alt är min fråga så banal när man kan så ingen kan svara.

Vadå, ingen kan svara !? Jag har ju inte gjort annat.
Du har fått massor av svar och försklaringar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men, Sodjan, nu informerade han ju att "(spänningen ut är samma som drivspänningen)".... ska vi lita på den uppgiften, då är det 12 volt ut. Om det finns annan information i tråden som motsäger denna information (jag har inte orkat läsa allt), så får vi helt enkelt be att få ett klarare besked.

Det kan ju förhålla sig så t.ex. att reläet är kopplat till 12V internt i givaren, eller att trådskaparen valt att koppla reläet till just 12 volt för att det var den spänning som fanns tillgänglig. Om det är så, så är det motstånd och zenerdiod som gäller. Lämpligtvis ca 6.8 - 10 kohm och 4.7 - 5.1 volt zener.

Om du "bara" har en slutande och / eller brytande reläutgång (utan spänning) behöver du alltså först koppla en spänning till reläet - om du kan få ut 5 volt från vad det nu var di skulle koppla den till så är ju det bekvämt, annars får det bli 12V från givarens matning.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men, Sodjan, nu informerade han ju att "(spänningen ut är samma som drivspänningen)"....
> ska vi lita på den uppgiften,

Nej, jag tycker inte att vi ska göra det.

> Om det finns annan information i tråden (jag har inte orkat läsa allt)

OK, jag klipper in det rellevanta. Först från ett tidigt inlägg :

> De 12v kommer från matningen till larmsensorerna, de är av NC typ och jag uppfattade det som ganska standard,

Alltså 12 som *matning* till sensornerna. Utgången är en NC (Normaly Closed) vilket säger att det
är en reläutgång som är antingen är stängd eller öppen, men aldrig har någon "spänning".
Att sensorn i sig matas med 12V är inte rellevant i sammanhanget.

I ett senare inlägg :

> Sensorn är en vanlig PIR rörelsesensor som man har i hemmalarm och jag tror den i sin tur växlar
> ett relä därav att jag sade att den var "vanlig". Att jag angav NC var nog mer av bara farten i fall
> det påverkade kretsutformningen att det var statiskt lastad och bara momentant bruten.

Alltså en en gång att det är en reläutgång (kontakt som är sluten eller bruten) men ingen spänning ut.

För att veta säkert så behöver vi naturligstvis länk till ett exempel på en sådan sensor som avses,
vilket jag har efterlyst men som frågeställaren inte tyckte var viktigt.

> Om du "bara" har en slutande och / eller brytande reläutgång (utan spänning) behöver du alltså
> först koppla en spänning till reläet...

Nej, det behöver man inte. Man kan mycket väl låta "signalen" vara just en sluten eller öppen krets,
så som det blir om man bara lämnar reläutgången öppen mot omgivningen (i detta fall USBmicro prylen).
Jag ser nog det som en ganska vanlig ocvh normal koppling, då får man larm även om
matningsspänningen till sensorn bryts (så att reläet "faller") eller om kabeln bryts/klipps.

Jag ser igentligen inget problem med kopplingen, bara lite missförstånd över hur utgången
från sensorn fungerar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Nej, det behöver man inte. Man kan mycket väl låta "signalen" vara just en sluten eller öppen krets,
så som det blir om man bara lämnar reläutgången öppen mot omgivningen (i detta fall USBmicro prylen).

OK, han ville ju ha en 5 volts logisk signal... men det kanske inte USBmicro prylen behöver.
Så det är mycket information som blivit fel på vägen, verkar det som.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, alltså, det måste ju vara en 5V logisk signal in på själva
ingången på USBmicro prylen, men det behöver inte vara
det ut från sensorn. Ett pull-up i USB-micro änden räcker.
Eller med opto-kopplaren (fast inte kopplat riktigt som på tidigare
bild i tråden, det saknas en pull-up på ingången på optokopplaren).

Men grundfrågan var ju "12v input till CMOS?". Med en reläutgång
på sensorn så är inte det en rellevant fråga.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Yeah, right so.

Då väntar vi bara på hur yogi löser det här nu :roll:
jogy

Inlägg av jogy »

Jesse och sodjan ni har båda rätt. Jesse förstod min fråga och jag förstår att de första svaren var "rätt" , jag använde matningen till sensorn som "matning" till reläet därav 12v ut från sensorn. Nu är jag tacksam för sodjans svar trots att jag inte förstod först eftersom din utgångspunkt var att jag tänkte galet i min "design" hur jag ville lösa detta och inte var berädd på dina svar. Naturligtvis får jag en separat krets som öppnas eller sluts av reläet när sensorn reagerar och där står dig mig fritt att "skicka vad jag vill". Ha tålamod, jag har som sagt mycket kvar att lära. Jag trodde bara att man vid design inte ville förutsätta att det var rätt kopplat i andra änden utan var ute efter någon typ av "skydd", eller inte...

Grundfrågan är ändå kvar fast i ny skepnad nu då...

Om jag ansluter den här USBmicro prylen till min PC och den kan läsa en logisk 1 eller 0 från sensorn. Vad är bra design (utan att bli för komplicerat) om jag nu också vill skydda mig från att man kan koppla fel och göra något tok på "sensorsidan"? Är det att använda en optokopplare och vad var det då för fel på den som föreslogs från USBmicro prylens tillverkares websida (som sodjan antydde)? Är det overkill eller vettigt med en optokopplare? Om jag nu skickar ström från min USBmicro pryl över reläet och detekterar den kretsens förändring behöver jag inte då skydda mig från att jag kortsluter eller gör något tok med den matningen för att inte överbelasta USBmicro prylen? osv...

Jag försöker alltså samtidigt lära mig något om hur man tänker rent designmässigt som jag lär mig något i detta projekt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sannolikt enklast:

- Sensorn matas med sin spänning, t.ex 12V om det ska vara det.
- USBmicro prylen matas med 5V (vilket kan komma från samma 12V med en spännings-stabb).
- Samma "jord" för alla prylar, så klart. D.v.s nollan för sensorn och för USB-micro prylen ska vara ihop.

Vid sensorn anslut den ena reläkontakten till jord och den andra dras ut som "signal".
D.v.s att antingen är det kopplat till jord (normalläget ?) eller så är det öppen/oanslutet.

Vid USB-micro prylens ingång anslutar du "signalen" från sensorn samt ett "pull-up" (Googla
på det om begeppet är okänt) motstånd till 5V. Säg ca 10 Kohm eller så.

Nu så kommer alltså sensorn normalt att hålla ingången på USB-micro prylen
"låg" genom att reläet normalt är draget. Om reläet "faller" (d.v.s öppnar) så
kommer pull-up motståndet att dra ingången "hög" (d.v.s till 5V).

Samma sak som matningsspänningen till sensorn försvinner eller om kabeln
mellan sensorn och USBmicro kortet klipps av, pull-up motståndet kommer
att dra larm-ingången hög och du får ett "larm" även då. Det är väl
så man normalt vill ha det...

Sen kan du sätta en optokopplare mellan också, det ändrar inte så mycket
på principen, det ger kanske lite extra skydd. Om det behövs eller inte
beror ju mycket på vilken miljö det hela ska sitta i. Och med optokopplaren
så spelar det igentligen ingen roll om/at det kommer 12V som signal.
Gör hur du vill med det...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är ju en intressant fråga, och det finns nog inga "rätta svar". Alla tänker nog lite olika när det gäller sånt. Sen beror det ju mycket på vem som ska koppla ihop grejerna och vem som eventuellt i framtiden vill koppla om det ...

Är det bara man själv som kopplar så kan man ju göra så att man låter reläet kortsluta en ingång på micro-kortet till jord - ingången ska då ha pull-up motstånd.. Då kan du kortsluta ingången / reläslingan utan att kortsluta någon matningsspänning. Men kopplar du så kan du inte skydda sin ingång mot felkoppling som skickar t.ex 12 volt in.

Vill du vara mer på den säkra sidan (mot att någon skickar in 12 volt) som du funderar över så är det nog inte så tokigt i alla fall att ha en optokopplare på ingången. Och i så fall är det bara en fördel att man matar reläet med 12V från själva sensorn, och inte alls blandar in micro-prylens spänningar "där ute". När jag designar optokopplare i sådana lägen försöker jag få till en som "slår på" vid ca 2-3 volt in, och som tål att matas med upp till +24 volt. Det beror lite på vilken optokopplare man använder och framför allt hur snabbt den måste slå om vilka motstånd man använder vid lysdioden och vid kollektorn. Men ett motstånd på ca 4700 ohm vid lysdioden bör klara de spänningar jag just nämnde.. På transistorsidan går det att använda motstånd mellan 1k - 100k, kanske lämpligast kring 10k.

Vid snabba omslag (10 kHz) är det helt andra värden som gäller - t.ex.820 ohm vid lysdioden och 1k vid transistorn. Jag har gjort lite tester med optokopplare - resultaten kan du läsa här.

EDIT: Sodjan hann skriva ett inlägg emellan - det är också tänkvärt.
EDIT2: formulerade om / förtydligade en bit .
Senast redigerad av jesse 20 maj 2010, 23:37:38, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om man inte vill ha gemensam jord för båda enheterna så kan man
dra båda reläkontakterna (två-tråd) till USBmicro kortet. Sedan kan
man i den änden välja att koppla dom lite hur som helst. Det hela
uppför sig ju precis som om det satt en vanlig tryckknapp borta
vid sensorn...

Sen är det en annan fråga hur matningen ska dras (t.ex om 12V för
sensorn kan fixas "lokalt" vid sensorn eller om även den ska dras
från samma ställe som där USBmicro kortet sitter), men det framgår