Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av netrunner »

Nja, när en elbil brinner så brinner det där den är.

Rinner det ut 80 liter bensin som brinner är det ganska intressant att vet om man står i nedförsbacke eller uppförsbacke från den brinnande bensinen. Trist även för dom som inte kan flytta på sig, tex om fler bilar har krockat, eller parkerade bilar, fastigheter eller liknande.

Brandkåren får man ju hjälp av först senare så att det kommer att brinna ett tag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast nu är det ju såvitt jag vet inte särskilt vanligt att bensinbilar börjar brinna.

Bensintankar ska väl vara relativt krocksäkra, och bränslesystemet är ju normalt konstruerat så att när motorn stannar så slutar alla pumpar att gå.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett mobiltelefon batteri är tillräckligt för en kraftig explosion medan bensinen skall ha perfekta konditioner för att reagera lika våldsamt. En stadig ståltank på 3000L med 1cl bensin är betydligt farligare än en läckande personbilstank.
Jag vill inte rekommendera någon att göra dumheter men det är en intressant upplevelse att på avstånd följa vad som händer med ett uppfläkt mobilbatteri som kommer i kontakt med vatten.
En modell el-flygare som laddade sin acc på ett camping bord 3 meter framför sin personbil fick på några sekunder delar av framparti front/kofångare nersmält pga. felkoppling av accen. En sådan väger inte så mycket men avger sin energi på ett våldsamt sätt.
bearing

Inlägg av bearing »

Den "farliga" kemin är LiCo, som kan reagera våldsamt exotermt ("explodera"). LiFe och LiMn är säkrare, men har något lägre energidensitet. Man kan överladda dom med flera volt, hetta upp, kortsluta, och punktera, krossa, och det händer inte mer än att rök kommer ut. Om man däremot både krossar en cell och sänker ner den i vatten kan jag tänka mig att vätgas bildas som kan antändas.

Kemierna utvecklas. Ny LiFe-celler från A123systems har lika hög energidensitet som tidiga LiCo, och samtidigt 20 ggr längre livslängd.

Chevrolet Volt (hybridbil) valde mellan LiFe och LiMn (båda säkra kemier), och valde LiMn.

Bara för att det är en bil med litiumbatterier betyder inte det att den har de "farliga" litiumbatterierna.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag vet inte vilken kemi ett Nokia E60 batteri har men det var mycket effektfullt.

Då är det ju i stort sett riskfritt att krocka vid torr väderlek med andra elbilar men inte hybrider eller andra bilar med vattenkyld motor. Och inte i närheten av åar & vattendrag. :lol:
bearing

Inlägg av bearing »

Batterierna i Tesla roadster är vattenkylda. Det går vattenkanaler bara millimeter från varje cell. Om vattenkontakt skulle vara vara farligt skulle dom nog inte konstruera på det sättet. Jag skrev att jag kan "tänka mig att vätgas bildas som kan antändas" (min egen långsökta teori alltså...).

Sannolikheten för att en bil krockar, skalar av höljet på majoriteten av battericellerna, och landar i älven, släpper ut vätgas, och ger en gnista som antänder vätgasen, måste ju vara löjligt låg.

Jag tycker debatten är löjlig.

"Alla" mobiler och bärbara datorer använder LiCo. Batterierna som används till modellflyg är nästan alltid Lico. Det är ju helt otroligt att folk inte dör varje dag av dom där DÖDSBATTERIERNA!!!!112
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nja, de Li-batterier jag sett i bärbara datorer har varit av LiIon-typ eller LiPo-typ och de har en hel del skyddskretsar runt sig för att bla hålla cell-balans, undvika överladdning, undvika djupurladdning, undvika strömrusningar. Det är tack vare dessa skydd det inte händer olyckor oftare än det gör.

LiIon-typ brukar vara cylindrar och är oftast tåligare mot mekanisk påverkan än LiPo-typ som i grundutförande bara har tunn folie som väggar. Jag skulle tro att de flesta elmodellflygare har erfarit eller bevittnat någon form av tillbud med LiPo-batterier och det beror ofta på att cellerna används utan skyddskretsar och begränsat mekaniskt skydd samt att de hela pressas på gränsen.

Om jag förstått det hela rätt så kan värmepåverkan eller värmeutveckling leda till en run-away-effekt som slutar med rök,poff eller eld. Att punktera en cell med en spik är ett annat sätt att få intressanta effekter.

Det rekommenderas att laddning av flygbatterier utförs på eldfast material, själv kör jag med keramiska krukor tex, inte så roligt med ett svart märke på parketten (har hänt). Väldig försiktighet bör iaktas med oskyddade celler medans jag inte är speciellt rädd för produkter som innehåller celler.

Cellerna kan självantända om de punkteras eller överhettas så vatten eller gnista är absolut inte nödvändigt. Processen är också självförsörjande med oxidator.
bearing

Inlägg av bearing »

Alltså, samlingsnamnet för batterikemierna är Litium Jon eftersom att litiumjoner vandrar mellan anod och katod. Batterikemierna delas grovt upp i de tre grupperna jag nämnde ovan; LiCo, LiMn, LiFe. Även fler än dessa tre finns. Om jag inte minns fel är den fullständiga formeln för katodernas kemi: LiCoO2, LiMn2O4 resp. LiFePO4.

LiPo står för Litium Polymer. Elektrolyten ligger inte i flytande lösning, utan i komposit med en polymer. Det påverkar inte vilken katodkemi som kan användas (så vitt jag vet). LiCo är den vanligaste katodkemin i LiPo, men även LiMn görs med solid elektrolyt (förmodligen även andra).
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jo men det är fortfarande en hel del skillnad i beteende beroende på kemin och om elektrolyten är fast eller inte. Det har tex experimenterats en del inom modellflyg med tex 18650-celler vilka är stabilare och tål hårdare behandling men de flesta föredrar i alla fall oskyddade LiPo-typen trots riskerna på grund av vikt.
Jag tycker inte man ska förlöjliga riskerna, utan alla skydd som används så skulle det inte gå att ha LiPo-celler i datorer och mobiltelefoner, det skulle pysa och poffa lite varstans. Därför bör man ta med det i riskanalysen vid byggande av elbilar då krockvåld kan vara ganska destruktivt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Destruktivt, ja absolut även för bilar med mycket hög säkerhet!

http://postworthy.com/contributorimages/Audi-RS6-2.jpg
Skriv svar