FM-scanner (kristaller)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Re: FM-scanner (kristaller)

Inlägg av hassefikonkasse »

Rofhök. Jag har en bunt Zodiak kristaller med 29.XXX. Är det intressant?
Jag har ingen aning om vad man kan lyssna på med dom. Är dom kul får
du dom.

Hasse
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Henry, först och främst, jag vet att vi befinner oss på ett elektronikforum, så jag skulle ha skrivit MHz, nu gick det bara av farten. Det du nämner om NMT är sant, men jag vet ett par gamla rävar, som fortfarande pysslar med dessa, en del till sjöss, och en del andra som inte kan avbryta deras "250 årskontrakt" alltså; som exempel min morfar hade detta intill döden sin, just på grund av ett lång kontrakt samt att han ringde två gånger om året. Har även träffat ett par bönder som använder det fortfarande, men vad är det de använder? 450, eller 900?

Vilken av dem fungerar bäst? Ger en högre hertz längre räckvidd? Enligt mig borde den bli kortare, kag har säkert fel, men upplys mig gärna! Jag vill lära mig så mycket som möjligt!

och priserna jag satte i min föregående text är löjliga, jag köpte dessa två apparater för 15 kr/st samt tgr's kristaller
för plus scanner för 250, visst kan jag lägga ut mer pengar, men som jag sagt innan vill börja någonstans, och alla tips/historier samt fakta ni ger mig, ju mer lär jag.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

hassefikonkasse skrev:Rofhök. Jag har en bunt Zodiak kristaller med 29.XXX. Är det intressant?
Jag har ingen aning om vad man kan lyssna på med dom. Är dom kul får
du dom.

Hasse

Jag har inte en aning om de passar, jag kan inte ta så låga frekvenser på mina apparater men vill du bli av med dem så kan jag betala porto/emballage, ja så tillsvida att du inte bor i närheten av malmö?

Edit, nej det står att du bor i sthlm, men du kan lämna dem till min farbror. hehe pma om du är intresserad?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Rofhök skrev:Henry, först och främst, jag vet att vi befinner oss på ett elektronikforum, så jag skulle ha skrivit MHz, nu gick det bara av farten. Det du nämner om NMT är sant, men jag vet ett par gamla rävar, som fortfarande pysslar med dessa, en del till sjöss, och en del andra som inte kan avbryta deras "250 årskontrakt" alltså; som exempel min morfar hade detta intill döden sin, just på grund av ett lång kontrakt samt att han ringde två gånger om året. Har även träffat ett par bönder som använder det fortfarande, men vad är det de använder? 450, eller 900?

Vilken av dem fungerar bäst? Ger en högre hertz längre räckvidd? Enligt mig borde den bli kortare, kag har säkert fel, men upplys mig gärna! Jag vill lära mig så mycket som möjligt!
NMT-900 las ner för över tio år sedan. NMT 450 för några år sedan.
:wink:

Lägre bärfrekvens ger vanligen längre räckvidd.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

jag vet att vi befinner oss på ett elektronikforum, så jag skulle ha skrivit MHz

Visst ok rätt nomenklatur skadar inte men det var dock inte det jag menade när jag skrev det.

Vad gäller de där frekvenserna bönderna använde så vet jag inte vad de använde men det är inte direkt frekvenserna det handlar om utan kommunikationssättet. NMT nätet som var analogt som man förr kunde lyssna på är så vitt jag vet numera helt nersläckt och det sista blev för något år sedan och kan således inte alls användas längre inte heller några gamla mobiler som använde detta. Vad gäller GSM som är ett digitalt system och inte går att avlyssna med en scanner använder förutom de jag kommer ihåg nu på rak arm 900 och 1.8GHz men finns det ev andra frekvenser så är det är i så fall uteslutande GSM systemet som används oavsett. Sedan finns det dock tex jaktradio och allmän kommunikations radio som kan kanske någon bonde eller vad det nu än varit använt men är det en mobil så har det varit GSM och inget som går att lyssna på oavsett mottagare.

Ju lägre frekvens desto längre räckvidd med samma styrka än med högre så det är helt rätt. Lägre frekvenser stoppas dessutom inte av material lika lätt som högre frekvens och således kan kan en svag 2.4GHz signal (tex trådlöst internet från en router) stoppas av en byggnad och dämpas kraftigt av bara en buske och tom dimma medan en exakt lika svag signal på säg tex 78MHz går rakt igenom utan större förluster. Andra frekvenser kan tom studsa mot olika luftskikt och nå bortom horisonten eller olika skikt högre upp i atmosfären och tom gå runt jorden i väldigt gynnsama fall.
Skriv svar