Prata med din Elmätare
-
Re: Prata med din Elmätare
Vad för multimeter har du? Många multimetrar kan inte läsa av frekvensen på mer än växelspännning och mellan 100-400v o.s.v
Denna: http://www3.biltema.se/Kontor---Teknik/ ... eter-ACDC/
Som för övrigt bara klarade ner till 1Hz så det kanske inte var så konstigt att jag inte såg något. Annars så lyckades den visa 50hz på 5V matningen, så antingen är det väldigt känslig eller så har jag dålig försörjning som för övrigt är ett gammal nätagg till en bärbar där man hade både 3.3V, 5V och 12V direkt från nätagget.
Hur kan jag felsöka fotodioden som för övrigt är helt ny så den borde fungera.
Som för övrigt bara klarade ner till 1Hz så det kanske inte var så konstigt att jag inte såg något. Annars så lyckades den visa 50hz på 5V matningen, så antingen är det väldigt känslig eller så har jag dålig försörjning som för övrigt är ett gammal nätagg till en bärbar där man hade både 3.3V, 5V och 12V direkt från nätagget.
Hur kan jag felsöka fotodioden som för övrigt är helt ny så den borde fungera.
-
Ok. jag har en annan från biltema men den funkar inte med låga spänningar.
Så hur felsöker jag vidare?
Motståndet över fotodioden förändras inte varesig det är helt mörk eller om jag riktar ut den genom fönstret där det borde finnas lite IR i alla fall.
Edit:
Visade sig att det inte var något ir-diod utan en ir-transistor. Och då var det inte anod och katod utan emitter och kollektor på benen vilket gjorde att jag hade satt den åt fel håll.
Det långa benet var emitter och jag trodde att det var anoden så jag hade satt den på +5V och det kortare benet på basen.,
Frågan är om ir-transistorn kanske är trasig nu. Hur kollar man det?
Motståndet över fotodioden förändras inte varesig det är helt mörk eller om jag riktar ut den genom fönstret där det borde finnas lite IR i alla fall.
Edit:
Visade sig att det inte var något ir-diod utan en ir-transistor. Och då var det inte anod och katod utan emitter och kollektor på benen vilket gjorde att jag hade satt den åt fel håll.
Det långa benet var emitter och jag trodde att det var anoden så jag hade satt den på +5V och det kortare benet på basen.,
Frågan är om ir-transistorn kanske är trasig nu. Hur kollar man det?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Är fototransistorn inkopplad i kretsen när du mäter på den? Plocka bort den isåfall.
Dubbelkollat så att du har den vänd åt rätt håll? (Den leder ju bara ström åt ett håll.)
Prova en annan (ny orörd) fototransistor?
Sedan så ser den inte bara IR-ljus. Från databladet:
"sensitive to visible and near infrared radiation."
Rött och gult ljus borde fungera nästan lika bra.
(Däremot är den inte speciellt mottaglig för grönt, turkos och blå.)
Så vi kan nog utesluta att det beror på ljuset du har testat med.
Visa gärna en tydlig bild (inte schema alltså) på hur du har kopplat.
Ibland kan man tänka "det *här* är iallafall rätt" och så är det i själva verket det som är fel.
Då är det smidigt med en bild.
edit: Såg inte din edit förrän nu. Det var precis sånt som jag menade. Tidigare skrev du ju:
"Verkar inte få transistorn att brygga och jag är rätt säker att jag har kopplat allt rätt. Dvs fotodiodens anod till +5 och katoden till transistorn bas. Kollektorn till +5V och Emittern till PULS."
Ofta är det just såna där felaktiga konstaterande som är felorsaken.
(Jag har själv gjort sådär många gånger. T.ex Tagit ett 1k istället för 10k motstånd och upptäckt det först efter en väldig massa inlägg och jag tillslut hade laddat upp en bild på kopplingen.)
Dubbelkollat så att du har den vänd åt rätt håll? (Den leder ju bara ström åt ett håll.)
Prova en annan (ny orörd) fototransistor?
Sedan så ser den inte bara IR-ljus. Från databladet:
"sensitive to visible and near infrared radiation."
Rött och gult ljus borde fungera nästan lika bra.
(Däremot är den inte speciellt mottaglig för grönt, turkos och blå.)
Så vi kan nog utesluta att det beror på ljuset du har testat med.

Visa gärna en tydlig bild (inte schema alltså) på hur du har kopplat.
Ibland kan man tänka "det *här* är iallafall rätt" och så är det i själva verket det som är fel.
Då är det smidigt med en bild.
edit: Såg inte din edit förrän nu. Det var precis sånt som jag menade. Tidigare skrev du ju:
"Verkar inte få transistorn att brygga och jag är rätt säker att jag har kopplat allt rätt. Dvs fotodiodens anod till +5 och katoden till transistorn bas. Kollektorn till +5V och Emittern till PULS."
Ofta är det just såna där felaktiga konstaterande som är felorsaken.

(Jag har själv gjort sådär många gånger. T.ex Tagit ett 1k istället för 10k motstånd och upptäckt det först efter en väldig massa inlägg och jag tillslut hade laddat upp en bild på kopplingen.)
Av någon anledning så fungerar det tydligen mycket bättre om man sätter ir-transistorn rätt.
Jag hade satt IR-transistorn fel och fränt den. Inte konstigt att inget händer. Knallade över till ELFA (100m promenad) och köpte en ny som jag började med att mäta motståndet över i olika ljus. Vilken skillnad! Värdena förändrades.. Sedan var det bara att löda in den på sin plats och allt fungerar som jag vill. LED-dioden lyser när det kommer ljud på IR-transistorn och slocknar när den inte får något ljus. Får se hur bra det funkar mot elmätaren. Verkar rätt känslig.
Jag hade satt IR-transistorn fel och fränt den. Inte konstigt att inget händer. Knallade över till ELFA (100m promenad) och köpte en ny som jag började med att mäta motståndet över i olika ljus. Vilken skillnad! Värdena förändrades.. Sedan var det bara att löda in den på sin plats och allt fungerar som jag vill. LED-dioden lyser när det kommer ljud på IR-transistorn och slocknar när den inte får något ljus. Får se hur bra det funkar mot elmätaren. Verkar rätt känslig.
-
Jag som har en "gammal" mätare med synbart ljus, vad behöver jag för grejor för att plocka ut en 24VDC puls?
/U
/U
Om man skulle vilja få in signaler till en I2c-bus (en för varje IR-puls), någon som har en enkel skiss på hur det skulle gå till med tidigare ritat IR-pulsedetektorschema?
I²C är en master-slave bus. Så du behöver: I²C <-> räknare <-> optisk sensor.
Sen får du läsa av den snabbt nog.
Sen får du läsa av den snabbt nog.
Atmel AVR.. en ATmega16 kan säkert programmeras till uppgiften. Tror du skall tänka om hur du löser det. För I2C verkar overkill.
Oj, mycket och reda ut här, du har länkat till en fototransistor man snackar om en fotodiod. Tror du kan förbättra kopplingen en hel del. Vi går igenom ex.1:ankan skrev:*bild bortaget*
Har kopplat enligt ovan.
Transistorn är en BC548 och ID-dioden heter 75-203-23 på ELFA.
För att se vad som händer har jag även satt en liten diod mellan PULS och GND via 250ohms motstånd.
...
Verkar inte få transistorn att brygga och jag är rätt säker att jag har kopplat allt rätt. Dvs fotodiodens anod till +5 och katoden till transistorn bas. Kollektorn till +5V och Emittern till PULS...
I din koppling så tvingas bas-strömmen (från PT1) igenom 4,7K / lysdiod+resistor, det sätter begränsningar i hur mycket transistorn kan öppna. Konstruktionen är på gott och ont även självstrypande: När T1 väl öppnar så kortslutes PT1.
Transistorn kan aldrig öppna fullt för man har fast spänningsfall på T1 B-E på 0,8V. När T1 leder för fullt så är det ca 0,8V mellan C-E, då finns det ingen spänning över att driva ström genom PT1. Detta kan ge upphov till ruskiga svängningar men oftast stabiliserar det sig på någon mellan-nivå där transistorn är halvt på.
Det ger lite taffliga vågformer. Likaså är transistorn aldrig helt avstängd för det går en viss läckström genom PT1 även när det är mörkt. Nu är BC548 inte sådär superkänslig så den kanske inte orkar öppna.
I Ex.2 har jag placerat T1:s Emitter på jord. PT1 matar in ström i basen, dock så sitter det ett motstånd mot jord som gör att man kan trimma in nivå'n när T1 skall öppna. en "-6" binning på fototransistor brukar innebära att den är ganska känslig så 27K kan vara ett lagom värde att börja labba med. När nu PT1 i ex.2 fläskar på med lite ström så går det rakt ner i backen via basen -> emitter -> jord och T1 leder för glatta livet och ser till att få bra sving på puls signalen ut.
Denna koppling är visserligen inverterad mot din, vet inte om det har betydelse? Annars kan man koppla om och använda en PNP transistor istället.
I ex.3 har jag ritat in en fotodiod istället, OBS den skall kopplas in backspänd som fotodetektor. Fotodioder brukar inte var direkt jättekralliga så ett mkt högre lastmotstånd R2 krävs och förmodligen en känsligare transistor. Annars fungerar den på samma sätt.
Fototransistor brukar funka bra till pulsdetektering, ger lite tydligare signaler ut, enklare att jobba med. Frekvensen på Led pulser brukar inte vara så hög typiskt -tror dom flesta knappast matar ut mer än 50 pulser per sekund på högsta effekt.
Hoppas det hjälper.
EDIT: I Ex.2 bör man nog ha en resistans(ca 390ohm) i serie med PT1, som det är nu så finns det en liten risk att PT1 går ihjäl om den belyses hårt.

Nja, fotodioder skall monteras backspända, annars funkar det inte.jadler skrev:...Själva sensordelen är kopplad så här ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.