Prata med din Elmätare
Prata med din Elmätare
Vattenfall har just installerat ny fjärravläst elmätare hos mig.
Är det någon som försökt eller är intresserad av att försöka lyssna eller prata med elmätaren. Det ska vara en standardiserad kommunikation vad jag förstått. En standard som heter GENELEC, band A, tror jag.
Är det någon som försökt eller är intresserad av att försöka lyssna eller prata med elmätaren. Det ska vara en standardiserad kommunikation vad jag förstått. En standard som heter GENELEC, band A, tror jag.
Den verkar kommunicera med närmaste transformatorstation via elnätet, om någon orkar läsa så har jag hittat en doktorsavhandling om just kommunikation över elnätet, det står även en del om GENELEC band A,B,C,D där... Band A verkar vara till för distributörerna, men band B,C,D är "fria" (är det dom som "nätverk över elnätet" använder tro?)
http://www.ee.lut.fi/fi/tutkimus/Thesis_Ahola.pdf
http://www.ee.lut.fi/fi/tutkimus/Thesis_Ahola.pdf
Systemet går som bärvåg ovanpå din ström till närmaste transformatorstation.
Företaget (Echelon) som gjort den apparat jag fått monterad av Waffenfall har en broshyr som beskriver den. De säljer också transceiver-kretsarna och har ett "Development Support Kit" man kan börja med (om man får köpa ett...).
Eftersom det är en så etablerad standard (många länder i Europa) borde det finnas gott om leverantörer av utrustning och priserna borde vara hyfsade.
Företaget (Echelon) som gjort den apparat jag fått monterad av Waffenfall har en broshyr som beskriver den. De säljer också transceiver-kretsarna och har ett "Development Support Kit" man kan börja med (om man får köpa ett...).

Eftersom det är en så etablerad standard (många länder i Europa) borde det finnas gott om leverantörer av utrustning och priserna borde vara hyfsade.
Då måste man väl logga en längre period och sett att medelförbrukningen minskat under några dagar... och hur många tjuvar brukar planera i sådan utsträckning?danei skrev:Kan man kolla om grannarna är hemma via elnätet nu? Smidigt för tjuvar. Bara att koppla in sig någon stans så kan de ha koll på alla som är anslutna till den transformatorstationen. Får hoppas att det är krypterat.

Hela sverige ska väl få nya fjärravlästa elmätare så småningom.
Hur sofistikerade är mätarna? vad skickar de för information till vår kraftleverantör?
Vilka tider på dygnet man förbrukar mest el? Hur mycke man toppnoterar?
Hur mycke man bottennoterar (å hur länge)
Vilka faser som är mest belastade, och vid vilka tidpunkter de olika belastningarna av faserna sker?
Storebror ser dig (som sagt)
Det går ju att göra ganska stora kartläggningar av folks liv bara genom att logga deras strömförbrukning.
Svågern har fått ny mätare och den skickar uppgifterna via elnätet. För att inte frekvensen ska bli störd i elnätet så är överföringen extremt lågfrekvent. Det skulle ta nåt i stil med 48timmar att läsa av en mätare.
(låter ju rimligt om frekvensen måste ligga +-0.5Hz över en 24 timmars period)
Men det vore som sagt intressant att få reda på exakt vad de nya mätarna skickar för information.
Kanske är det så att de är lika "dumma" som de gamla mätarna, att de bara skickar över den totala förbrukningen -thats it- ?
Hur sofistikerade är mätarna? vad skickar de för information till vår kraftleverantör?
Vilka tider på dygnet man förbrukar mest el? Hur mycke man toppnoterar?
Hur mycke man bottennoterar (å hur länge)
Vilka faser som är mest belastade, och vid vilka tidpunkter de olika belastningarna av faserna sker?
Storebror ser dig (som sagt)
Det går ju att göra ganska stora kartläggningar av folks liv bara genom att logga deras strömförbrukning.
Svågern har fått ny mätare och den skickar uppgifterna via elnätet. För att inte frekvensen ska bli störd i elnätet så är överföringen extremt lågfrekvent. Det skulle ta nåt i stil med 48timmar att läsa av en mätare.
(låter ju rimligt om frekvensen måste ligga +-0.5Hz över en 24 timmars period)
Men det vore som sagt intressant att få reda på exakt vad de nya mätarna skickar för information.
Kanske är det så att de är lika "dumma" som de gamla mätarna, att de bara skickar över den totala förbrukningen -thats it- ?