Prata med din Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stålis

Prata med din Elmätare

Inlägg av Stålis »

Vattenfall har just installerat ny fjärravläst elmätare hos mig.

Är det någon som försökt eller är intresserad av att försöka lyssna eller prata med elmätaren. Det ska vara en standardiserad kommunikation vad jag förstått. En standard som heter GENELEC, band A, tror jag.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

En sån har vi också nyligen fått.

Hur går informationen? Trådlöst? El ledningen? :roll: Har nte hunnit utforska den änu, såg bara att bilen var här o satte dit den :)

//Daniel A
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

storebror ser dig! ;) :foliehatt:
Loial

Inlägg av Loial »

Den verkar kommunicera med närmaste transformatorstation via elnätet, om någon orkar läsa så har jag hittat en doktorsavhandling om just kommunikation över elnätet, det står även en del om GENELEC band A,B,C,D där... Band A verkar vara till för distributörerna, men band B,C,D är "fria" (är det dom som "nätverk över elnätet" använder tro?)
http://www.ee.lut.fi/fi/tutkimus/Thesis_Ahola.pdf
Användarvisningsbild
Stålis

Inlägg av Stålis »

Systemet går som bärvåg ovanpå din ström till närmaste transformatorstation.

Företaget (Echelon) som gjort den apparat jag fått monterad av Waffenfall har en broshyr som beskriver den. De säljer också transceiver-kretsarna och har ett "Development Support Kit" man kan börja med (om man får köpa ett...). :wink:

Eftersom det är en så etablerad standard (många länder i Europa) borde det finnas gott om leverantörer av utrustning och priserna borde vara hyfsade.
peter555

Inlägg av peter555 »

Loial:

Rapporten var intressant.

Beträffande priserna, Echelon brukar vara svindyra, i alla fall på utvecklingshjälpmedel. Jag var intresserad av deras prylar när de kom ut, då ville de ha 20000:- för ett löjligt labbkort så det fick vara.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan man kolla om grannarna är hemma via elnätet nu? Smidigt för tjuvar. Bara att koppla in sig någon stans så kan de ha koll på alla som är anslutna till den transformatorstationen. Får hoppas att det är krypterat.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Paranoida personer som odlar stora volymer av ... något planta (inte kolrot) ... i lägenheten tror att elbolaget kan se att dom har 2000W så går av/på i cyckler för odla denna typ av plantor optimalt.

Med möjlighet att fjärravläsa så skulle ju det kunna gå... :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det verkligen öppen kommunikation? Jag misstänker starkt att det är krypterat och att ingen utomstående kan läsa av.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

danei skrev:Kan man kolla om grannarna är hemma via elnätet nu? Smidigt för tjuvar. Bara att koppla in sig någon stans så kan de ha koll på alla som är anslutna till den transformatorstationen. Får hoppas att det är krypterat.
Då måste man väl logga en längre period och sett att medelförbrukningen minskat under några dagar... och hur många tjuvar brukar planera i sådan utsträckning? :lol:
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Min elmätare har någon form av Ir-diod monterad. Det står även 1000 pulser / kWh. Antar att man kan lyssna av den och logga sin förbrukning ganska noga om man lyckas...
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Är det bara jag som missuppfattat eller kräver inte detta att man är inkopplad före elmätaren? Vilket innebär att man måste ta sig förbi en massa plomberade skåp eller göra mindre inbrott i elcentraler?
peter555

Inlägg av peter555 »

Om det inte går att kommunicera bakvägen så är det bara att koppla in sig på huvudsäkringarna.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Hela sverige ska väl få nya fjärravlästa elmätare så småningom.
Hur sofistikerade är mätarna? vad skickar de för information till vår kraftleverantör?
Vilka tider på dygnet man förbrukar mest el? Hur mycke man toppnoterar?
Hur mycke man bottennoterar (å hur länge)
Vilka faser som är mest belastade, och vid vilka tidpunkter de olika belastningarna av faserna sker?
Storebror ser dig (som sagt)
Det går ju att göra ganska stora kartläggningar av folks liv bara genom att logga deras strömförbrukning.

Svågern har fått ny mätare och den skickar uppgifterna via elnätet. För att inte frekvensen ska bli störd i elnätet så är överföringen extremt lågfrekvent. Det skulle ta nåt i stil med 48timmar att läsa av en mätare.
(låter ju rimligt om frekvensen måste ligga +-0.5Hz över en 24 timmars period)

Men det vore som sagt intressant att få reda på exakt vad de nya mätarna skickar för information.
Kanske är det så att de är lika "dumma" som de gamla mätarna, att de bara skickar över den totala förbrukningen -thats it- ?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

De är mycket mera sofistikerade än så. Här i Finland har jag sett sådana som tillåter elbolaget att stänga av vissa storförbrukningar under "toppar" t.ex. bastuugnar...
Skriv svar