Kondensatorfråga (n00b)
Kondensatorfråga (n00b)
Jag håller på att montera kondensatorer på mitt kort och då jag är n00b sätter jag bara komponenterna enligt vad som står på kortet. Jag har stött på ett problem nu då jag måste använda en elektrolytkondensator (0,47 uf) och polariteten inte är markerad på kortet. Detta tolkar jag som att tanken är att jag inte ska använda el.lyt där egentligen utan snarare polyester el. keramik el. så. 4 kondingar har polaritet markerad på kortet och för de värdena har jag el.lyt. Mina frågor är om det är lugnt att använda el.lyt ändå och hur jag ska veta hur jag ska sätta polariteten?
Re: Kondensatorfråga (n00b)
Elektrolyt går bara att använda om kondensatorspänningen enbart kommer vara likriktad. Om du visar schemat kanske någon erfaren kan se ifall spänningen kommer vara likriktad eller växlande.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sedan kan det i vissa fall vara bättre av andra orsaker att använda en annan typ av kondensator (än elektrolyt).
Till en Sample/hold-krets duger bara plastkondingar och i ljudkretsar undviker man elektrolyter i signalvägen.
Till en Sample/hold-krets duger bara plastkondingar och i ljudkretsar undviker man elektrolyter i signalvägen.
Schemat finns här:
http://www.aronnelson.com/gallery/main. ... 9.pdf.html
Ja, detta är ju en ljudkrets jag håller på med. Det finns ju NOLL chans att få tag i en 470N-konding i Uppsala under helgen. Men så hittade jag en elektrolytis här. Jag är ju vansinnigt sugen på att se om jag får igång den här.
----
Slog ihop två inlägg som gjordes med ett par minuters mellanrum...
Gör inte sådär, det är så omständigt att slå ihop inlägg.
//Jimmy
----
http://www.aronnelson.com/gallery/main. ... 9.pdf.html
Ja, detta är ju en ljudkrets jag håller på med. Det finns ju NOLL chans att få tag i en 470N-konding i Uppsala under helgen. Men så hittade jag en elektrolytis här. Jag är ju vansinnigt sugen på att se om jag får igång den här.
----
Slog ihop två inlägg som gjordes med ett par minuters mellanrum...
Gör inte sådär, det är så omständigt att slå ihop inlägg.
//Jimmy
----

Finns ingen PDF där.
Men varför inte länka direkt till PDF'en ???
Jag ser att bilden har en inloggning, det är inte
så att man måste vara inloggad för se PDF'en ?
Men varför inte länka direkt till PDF'en ???
Jag ser att bilden har en inloggning, det är inte
så att man måste vara inloggad för se PDF'en ?
http://www.aronnelson.com/gallery/main. ... emId=41718
Där är länken men jag tänkte att det känns lite sådär att länka en downloadlänk såhär på ett forum (virusskräck etc.)
Där är länken men jag tänkte att det känns lite sådär att länka en downloadlänk såhär på ett forum (virusskräck etc.)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
OM jag skulle använt en ellyt skulle jag satt den med minuspolen närmast jord (och - 9V).
Vad är det? En VCO?? Nä ... ett sorts filter eller wahwah??
Vad är det? En VCO?? Nä ... ett sorts filter eller wahwah??
Men vad kan hända om jag använder en el.lyt? Kan jag i värsta fall förstöra hela rasket?
Jag tänker mig att om jag sätter en elektrolyt där nu och sen byter till en polyester när jag får tag i en så är helgen räddad.
Är närmast jord den ledningen som kommer från pin 2 på TL074:an?
----
Slog ihop tre inlägg som gjordes med ett par minuters mellanrum...
Låt bli att posta en massa inlägg efter varandra är du snäll.
//Jimmy
----
Det är lite märkligt att du inte kan tala om *vilken* konding det
hela handlar om. Alla komponenterna har identiteter i schemat
så det kan ju inte vara så svårt...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du kan seriekoppla 2st 1uF med tex + polerna mot varandra. Då får du en bipolär
på ca: 0.5uF.
på ca: 0.5uF.
Förlåt! C1 gäller det.sodjan skrev:Det är lite märkligt att du inte kan tala om *vilken* konding det
Andra frågor jag ställer mig är vad som skulle hända om jag inte ens satte en cap där eller någon med ett mycket mindre värde. Jag har några bipolära men de har riktigt små värden.
------
Slog ihop två inlägg igen.....
//Jimmy
------
Den ser ut att ha en filterfunktion som nog är viktig, så den kan antagligen inte helt skippas. En lite mindre kondensator kanske går, men är oklart.
Ifall du har någon trasig apparat hemma kanske du kan hitta en lämplig kondensator. I gamla datornätagg kan det finnas plastfilmskondensatorer på omkring 1 uF (ofta gula till färgen) över inkommande AC. Men de är väldigt stora, eftersom att de ska tåla hög spänning.
Ifall du har någon trasig apparat hemma kanske du kan hitta en lämplig kondensator. I gamla datornätagg kan det finnas plastfilmskondensatorer på omkring 1 uF (ofta gula till färgen) över inkommande AC. Men de är väldigt stora, eftersom att de ska tåla hög spänning.