Ge mig råd inför bygge av verktygsmätare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Ge mig råd inför bygge av verktygsmätare.

Inlägg av LaRdA »

Låter som ett fint sätt att stödja försäljningen av nya verktyg tycker jag. :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vem säljer vad?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag menar att man troligtvis kommer stödja verktygsförsäljningen om man bygger enligt Krille Krokodil's ide.
Tror nämligen att fräsarna inte kommer att tycka om det, men jag kan ha fel... :vissla:
En enkel ombyggnad av det du har kan vara att byta ut kuben mot ett kullager för ett par 10:or och sedan mäta med fräsen roterande baklänges. Macrot kan se ut så här tex: Grovsökning med 0.05 mm/varv tills kontakt, backa 0.1 mm, finsökning 0.001 mm/varv.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Aaah du menar så, tja det vete f-n hur det är med den saken. Har aldrig testat och kommer troligen inte att göra det heller.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Den kommersiella produkten fungerar alldeles utmärkt: http://www.heidenhain.se/sv_SE/produkte ... uchprobar/
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Bevisligen så verkar den göra det, :D
Men där så sitter väl inte lagret stumt monterat som jag fattade det med din ursprungliga beskrivning, utan det kan fjädra undan när tänderna träffar?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det där är ju som att jämföra äpplen med päron KK, jag förstår vad du skrev om lagret men den Heidenhainaren du refererar till fungerar ju inte alls så som även LaRda påpekar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Lite får man ju lämna till TS att upptäcka och lösa själv (och då den hårda vägen kanske...) :vissla:

Fjädringen behöver ju inte vara ett precisiontillverkat 6-punktsupphäng med < 0.001 mm repeternogrannhet i garageversionen utan kan var en tex en dragfjäder, akrylstav, sugrör, glasspinne, tanpetare etc.

Vill man vara mer seriös kan man kika på detta hemmabygge http://www.vinland.com/Touch-Probe.html Den hade gått att tillverka bättre och enklare av någon här med en precis CNC-maskin genom att limma ihop en plastbricka och en metallbricka och sedan antingen med en radiefräs eller genom 3D-fräsning skapa sfärerna. Samma sak med mittenbiten, plast med metall pålimmat som man fräser cylinderytor på.
gotis

Inlägg av gotis »

Precis kommit hem från kreta, därav sent svar.

Ang känsligheten vet jag inte, det tunnaste jag provat med är ett av mina hårstrån, och den bryter på det.

den jag använder är 110mm, och det slår på 2-3 hundradelar men så har jag inte trimmat mitt macro heller, går nog att få ner det lite till.

Har en bättre begagnad över, om det är inressant kan jag lägga upp den på annons sidan.
Skriv svar