Enkel USB-ansluten display #3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jag har gjort som du sa Jimmy och mätt så att där är kontakt där det ska vara det. Men fortfarande ingen svängning på kristallen.. :/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ajdå. :(

Hm.. det finns ju inte så många delar som är inblandade i att kristallen ska svänga.
En idé är att du löder ihop kristallen med kondingarna enligt schemat utanför kortet, (ansluter till PIC-kretsen) och ser om du får någon svängning.

Har du testat att programmera om PIC-kretsen ifall den skulle råka vara "tom"?

edit:
Pluggade in mitt kort nu och det uppför sig fortfarande lika konstigt som innan jag flyttade kristallen. Börjar tro att det bara var en tillfällighet att det fungerade så bra tidigare.

edit 2: Testade tipset jag föreslog här ovan men det var ingen skillnad.

Illuwatar:
Inga problem. :)
Glömde skriva att det bara blir så om jag hela tiden skickar ny text till kortet/displayen, t.ex när man scrollar en text. Men det går ju att rätta till om man vill.
bearing

Inlägg av bearing »

Testa att ta bort kondingarna helt och se om det blir någon fart på kristallen.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Vet inte om jag är för fräck nu, men eftersom detta är Illuwatars officiella tråd för hans usb lcd kort, så skulle jag bara säga att jag har 2st kompletta kit som bara ligger, omonterade. Ifall någon är intresserade.
120kr inkl frakt, PMa vid intresse, först till kvarn :)

OBS BÅDA KITEN ÄR SÅLDA!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Enkel USB-ansluten display #3

Inlägg av JimmyAndersson »

Är det någon av er som haft problem som fått igång sin kontroller?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Re:

Inlägg av Gildebrand »

Illuwatar skrev:Edit: Har nu lagt en beställning på 25 kort. Det slutade på 24:- per kort inklusive frakten från Kina.
Vartifrån beställer du för att få så bra pris?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag tippar http://www.pcbcart.com

De brukar jag använda, bra priser om man ska ha några kort.
tgr

Inlägg av tgr »

Tentaflykt is the shit!
Tänkte bara säga att jag äntligen fick tummen ur idag att programmera mina två picar och testa på kortet jag lödde ihop för snart ett år sen. Mitt problem var inte med kristall utan bara att jag inte hade lyckats kompilera ordentligt. Så med en hex jag fick av någon vänlig EF:are så funkar det perfekt.
Dax att löda ihop kit no:2 :)

Bild
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Man kanske skulle rota fram displayen och koppla in den igen! :D
Blev lite sugen nu!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nu först fick jag tid att testa detta igen.
Var ju bara några månader sedan jag skrev att jag skulle göra det, men det är väl inte så noga? :D

Jag har lite problem med att skicka kommandon till den, skickar jag kommandon i hex format funkar det utmärkt. Men skickar jag det "vanligt", decimalt funkar det inte alls.

Tex.
Testade att skicka decimalt i Arduinos seriemodul och genom Kommandotolken (cmd.exe), antar att det är decimalt där, "254 88" inget resultat, eller det skrivs ut på displayen, men den töms ej.
Skrev såhär i Kommandotolken: "echo 254 88 > \\.\COM3".
Ställer in SerialMon på ASCII skickar "254 "X"" (som ska tömma displayen) så skriver den ut "254 "X"" på displayen, den tömmer den inte.

Ställer jag in SerialMon på Hexadecimalt och skickar "0xFE 0x58", funkar det utmärkt.

Har testat med flera olika kommandon, alla funkar i serialmon hexadecimalt. Men inte på något annat sätt.
Jag läste att om man skriver "254" före kommandot så ska den inte skriva ut det på displayen och istället köra det kommandot. Men det verkar ju uppenbarligen inte fungera.

Tips? Vad gör jag för fel?
Någon som har sin display framme som kan testa att detta stämmer? :)
EBD

Inlägg av EBD »

Du måste skicka EN byte med decimala värdet 254 för att displayen ska förstå att följande byte(s) är ett kommando och inte ett tecken som ska skrivas ut. Och när du gör det i SerialMon så fungerar det ju.

När du skickar strängen 254 som ASCII (vilket inte är samma som decimalt, jag tror det är där du tänker fel) så skickar du en byte per siffra, och ingen av dom har det decimala värdet 254. Så då är displayen kvar i textläge och skriver ut texten precis som den ska. Det finns inget skrivbart standardtecken med värde 254, så det är inte säkert att det går att skicka kommandon med vilket terminalprogram som helst.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nu löste jag det, 254 ASCII = þ
Så först skickar man "þ" sedan "X" (eller vilket tecken man vill skicka).

Bra bra! :)
Skriv svar