Enkel USB-ansluten display #3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Enkel USB-ansluten display #3

Inlägg av Illuwatar »

Då var det min tur...

Efter lite trevligt midsommarfirande med familjen åkte Wisp'en fram och detta projekt avslutades. Två saker fick mig att göra detta:

1. Jag måste få igång displayen på detta chassi på ett smidigt sätt:

Bild

2. Jag hittade denna tråd av PHermansson.

Så, jag tog ritningen från PHermanssons bygge (som ursprungligen härstammar från en på bit-tech.net) och tryckte ner den i Protel. Gjorde även några smärre förändringar (tog bort buzzern, drog ut lite fler portar från PIC'en) och gjorde kortet så kompakt som möjligt utan att ta till en SMD-version av PIC'en. En liten serie på 10 kort beställdes hos mitt vanliga ställe (PCBcart) och en Wisp648 beställdes av Sodjan. Resultatet kan beskådas nedan (med en annan LCD än den i chassit):

Bild
Bild
Bild
Bild

Displayen ovan beställde jag via eBay från Shure Electronics. En trevlig sak med 9 mm höga tecken...

Kortet fungerar med alla Hitachi-kompatibla displayer med max storlek på 4 x 20 tecken. Jag använder LCDSmartie, inställd att köra mot en Matrix Orbital.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Såna kort har du givetvis fler av som går att köpa?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

också intresserad... även av en programmerad pic :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Fint lite projekt och cool display! :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Pris?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag är också intresserad.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Man tackar! Tydligen fanns det lite intresse för detta...

Jag beställde 10 st kort och jag behöver 4, så det finns några kvar som jag kan tänka mig avyttra. Ett omonterat PCB kan jag släppa för 100:-/st inklusive brevporto. Vill man ha med en programmerad PIC måste jag beställa fler då jag själv inte har tillräckligt. 10-pack hos Electrokit går på 648:- + deras frakt. Styckpris hos samma butik är 72:- (priserna är inkl. moms). Jag tar inget extra för programmeringen. Om någon kan få fram PIC18F2550-I/SP till lägre pris får denne gärna höra av sig.

Jag har även räknat på den rena materialkostnaden per enhet (inkl. PCB och PIC) för 1 st, 10 st och 25 st:

* 1 st - 200:- (199.78:-)
* 10 st - 187:-
* 25 st - 99.60:- (inget PCB inräknat - har inget 25-pris på detta)

I dessa priser är inga frakter inräknade (från inköpsställena). Jag har använt Electrokit och Conrad för allt utom resetknappen som finns hos Elfa.

Skall jag montera och testa dessa lägger jag på en hundring för jobbet...
elosh

Inlägg av elosh »

Tar gärna en jag också.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jodå lite intresserad är man dock är frågan lite vad man ska ha det till men det går alltid att komma på senare. Hur många är också en bra fråga dock är jag intresserad av både pcb och färdigprogrammerad pic. Hade sen alla andra komponenter följt med så hade det inte skadat men det går ju alltid att fixa själv om det är så.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Vill ha! :)

Måste elektronik ha användningsområden???? :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag beställer gärna ett helt kit av dig här och nu.
Jag kan sätta ihop det själv, men jag vill gärna ha blå 4x20display + alla andra komponenter.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I och med intresset av detta planerar jag att göra en serie om 25 enheter. Även om inte alla går åt här finns det säkert andra forum där dessa kan vara av intresse. Då kan jag få ner priset också.

Det bör påpekas att i prisexemplena ovan ingår ingen display. Denna tillkommer och vad den kostar beror helt på modell och inköpsställe.

GeekJoan: Vill du har en nu och direkt får du räkna med 1-priset (200:-) + kostnaden för LCD. Eftersom jag inte har alla delar hemma (saknar vissa motstånd, kristall, USB-kontakt & PIC) måste dessa beställas. Vill du ha den displayen som bilderna visar så får du nog beställa från Sure Electronics. Det är enklare du gör det direkt än att jag gör det åt dig (dessutom slipper du extra frakt från mig). Duger en "vanlig" blåvit 4 x 20 (med normala små tecken) så kan jag leta i mina lådor.

Edit: Har nu lagt en beställning på 25 kort. Det slutade på 24:- per kort inklusive frakten från Kina.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Displayen spelar inte så stor roll bara den är bakgrundsbelyst.
Kan inte beställa från ebay, har klippt sönder mitt Visakort och saknar ebaykonto. Så leta du i dina lådor. Jag vet att jag bara har 2x20 gröna och det vill jag inte ha.

Kan lugna mig till du får hem alla komponenter, så slipper jag åka förbi Elfa. :roll:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har en 4 x 20 från Fractronics om det är ok. Helt oanvänd.

Skall jag köra på snabbalternativet (då beställer jag det som fattas från Electrokit) eller vill du vänta några veckor och få det billigare alternativet?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag tar gärna ett kit också fast utan display, med en programmerad PIC.
Hur kontrollerar man de extra portarna?
Är det något speciellt program som styr vad som visas på displayen sen?
Snyggt bygge föresten!

EDIT: Nu vet jag vilket program som används.

EDIT2: Kan man använda grafiska displayer också?
Skriv svar