Byta ut en transistor i ett bilslutsteg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JimS

Byta ut en transistor i ett bilslutsteg.

Inlägg av JimS »

Hej!

Har ett trasigt bilslutsteg liggandes som jag tänkte laga. En transistor är bränd, kortslutning mellan alla ben.

Såhär ser den ut : Bild

försökte söka mig till och hittade ett datablad, har dock inte en aning om de är rätt? http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... SB688.html

Den jag hittat på elfa som mest liknar den är denna
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/in ... =71-014-71;
förlusteffekt verkar skilja? 62.5 W och 80 W.

Kommer detta fungera?
Vilken transistor bör jag annars använda?
Mindmapper

Re: Byta ut en transistor i ett bilslutsteg.

Inlägg av Mindmapper »

Det känns bättre om det är tvärt om. Dvs att den du byter till har bättre data än den du ersätter.

Oftast är det så att om det blir kortis i en trissa i slutsteget så tar den med sig flera.
Och om man byter en så ska man sätta ditt en som är komplementär till den också.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Norpan

Inlägg av Norpan »

JEC har 2SB688 för 78:-
Det är inte direkt bra att byta bara ena halvan av ett slutsteg till en annan transistortyp, så ska du bara byta en är det bäst att hålla sig till original.
Så kan man ju fundera på varför transistorn gått sönder åxå. :humm:
JimS

Inlägg av JimS »

Den som man köper på JEC, kan den betraktas som "orginal" eller hur menar du? Eller bör jag fortfarande byta båda som ni säger? Är inte så erfaren kring detta.

Kan inte en transistor bara överhettas pga att man t.ex spelat väldigt hårt med steget?
Eller bör jag mäta upp andra komponenter?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En transistor kan mycket väl "överhettas" och gå sönder av att man spelar högt (men oftast är det inte volymen utan att signalen som inte blir ren, det blir distortion, vilket dödar den). Problemet är att när den går sönder så drar den ofta med sig en massa annat också (som var helt från början så att säga). Kolla därför gärna komponenter i närheten kopplade till denna trissa så att inte dom också blivit kortslutna, annars dödar du bara din nya transistor så fort du spänningssätter steget!
Norpan

Inlägg av Norpan »

Den från JEC kan anses som original.
Nu är det ju inte omöjligt att byta ena halvan till nåt annat, kommer mest troligt att fungera åxå om den är likvärdig eller bättre.
Men det är stor risk att det inte låter bra, då transistorerna inte beter sig likadant på över och nederhalvan.
Kanske inte spelar nån större roll i bilslutsteg, de brukar ändå inte vara byggda för att låta bra utan mest högt. :wink:
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

TIP35/36 kostar 23:- st på electrokit.se Byt alla till TIP i den berörda kanalen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Norpan skrev:Den från JEC kan anses som original.
Det är möjligt, men den på bilden i första posten är faktiskt inte original! 2SB688/2SD718 är Toshiba-transistorer så det där är någon slags kopia. Satt de i från början eller har någon varit lös på den och "reparerat" den tidigare? Är det någon av er som vet vilken tillverkare som har ett "K" som logga? Jag känner då inte igen det som någon av de stora så jag är högst misstänksam rörande kvalitén med tanke på hur många dåliga kopior och rena förfalskningar som finns av Toshibas effekttransistorer.

TIP35/TIP36 kan kanske fungera men se till att få C-typerna då för spänningståligheten.

Om det är intressant har jag ett gäng FJA4313/FJA4213 från Fairchild om det är intressant:
http://www.fairchildsemi.com/ds/2S%2F2SC5242.pdf
http://www.fairchildsemi.com/ds/FJ/FJA4213.pdf
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

En viktig sak att tänka på om du byter "trissor" är att steget kanske går att bryggkoppla (köra 2 kanaler till en eller simultankoppla stereo+mono samtidigt). Om så är fallet åker du på att byta alla transistorerna i förstärkardelen om du inte har "original" att tillgå. Har du mätt switchdelen så den är hel?
JimS

Inlägg av JimS »

Vad tror ni då om att man chansar och köper en transistor från JEC och testar hur bra det fungerar? För helst så vill jag ju slippa å byta ut alla.

Steget är ett 4 kanalssteg och jag tror att de gick att brygga ner till 2 kanaler så det stämmer bra det.

Steget är annars vad jag vet orört så de borde vara orginalkomponenter som sitter. Är för övrigt ett GAS slutsteg ( GAS Alpha x4100 ). Steget startar och kommer så långt som att powerlampan lyser, men sen tänds protect lampan och steget spelar inget.

IDÈATOR: Var sitter switchdelen och hur kan jag mäta upp den?

Här får ni 2 bilder till på dom närliggande transistorerna.
Bild
Bild
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Länkar till en bild från ett slutsteg från min "favis tillverkare" 8)
http://forum.realmofexcursion.com/galle ... photo=5841

Ser du till vänster i steget sitter det en transformator........
Över och under sitter det 3 transistorer och 2 diodbryggor.......
I korta drag är detta "switchdelen" (spänningsomvandlaren).
I ditt fall verkar den vara ok med tanke på vad du skriver (power diod osv.).
Plockar du bort den ensamma 718 transistorn ska steget "normalt" sett gå i gång (utan protect) och du kan mäta spänningarna. Enklast på diodbryggorna (brukar vara mittenbenen som är + och -.........jo jag vet att det bara är 2 ben på dioderna bilden :wink: ).
Vanligt på bilsteg är en matning på +- 20 till +- 40V.

Ska du testa dej på en "sniklagning" måste du byta/se till att det är samma värden på transistorerna som sitter på samma kanal (1 för posetiv och en för negativ matningspänning).
Är inte dessa komplementära (lika fast tvärs imot) kommer utgången att hamna snätt och steget brinner upp (igjen :vissla: ).

OBS! byter du ut på den ena kanalen och det inte är samma som på den andra och du "bryggar" steget kommer detta också resultera i mera jobb :(
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Distortionen kan kanske bli en aning högre om man blandar transistorer men förutom det så är blandningen i sig inte ett problem! Däremot måste transistorerna vara lämpliga ur SOA-, hastighets- och strömförstärkningssynpunkt.

Att blanda bland transistorer som är parallellkopplade, vilket man kan hitta i slutsteg med lite högre effekt, är däremot ingen bra idé.

TIP35/36-typer har kanske lite låg strömförstärkning för att passa här men det beror på. Vad är slutstegets uteffekt och i vilka impedanser?
Skriv svar