För en del år sedan så besökte jag TGOJ som de då hette och fick se en provkörning av en motor. När vi kommer så möter Hasse upp o säger "Den här fick ni till bra, den ryker inte ens". Bredvid testhallen så var det en riktigt fet skorsten som såg ut som att den höll på att ventilera ut en hiroshimabomb. "Okeeej" säger jag lite tvekande o kikar upp mot skorstenen. Hasse flinar lite o säger "Nä det där är bara kylvattnet från bromsbänken och motorn"
Inne i hallen så kör de precis en V20 på fullvarv på strax över 900. Ljudnivån var ju ganska brutal kan jag säga. +4000hp eller 3MW ut på axeln om man säger det så. Det blir ju lite effekt som måste kylas +en jäkla massa till som är värmeförluster från motorn. De drar ner motorn på tomgång o vi granskar lite när de lyfter på ventilkåporna o man ser kammarna snurra sakta o fint. På ena kortsidan så sitter det 2st sådana som på bilden jag länkade till.
Jaha säger jag utan att titta närmare. "dubbelturbo" Hasse flinar igen o säger "nä dubbla vattenpumpar"

Det på andra sidan är någon form av en kompressor/turbo och väger runt 1800kg. Om jag inte missförstod så drevs den mekaniskt på låga varv som kompressor och fungerade som turbo när avgasflödet ökade på högre varv.
Förutom att bearbeta cylinderstyrningar, ramlagerlägen så var det revision så det var lite nya hål som till kommit och så var det också en del renovering av trasiga gängor. De här motorerna hade gått nere i mellanöstern utan någon som helst seriös service. Började det läcka avgaser så drog man bara bultarna hårdare till följd av att gängorna till slut gav sig och att det sprack in mot vattenmanteln. Top-deck som avgasplanet egentligen heter kunde man sitta 3st på samtidigt och montera gänginsatser och det var inte ens trångt.