Häromdagen hann verkligheten ifatt mig på städfronten också, när jag skulle städa min CNC-fräs efter utförda ”skarpa jobb”.
(se denna tråd för mer info om själva CNC'n) http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 42&start=0
Jag hade kört detaljer i PET-plast som är kul att bearbeta, men BOY SKRÄPAR det ner eller? Hela maskinen såg ju ut som om vintern kommit in, vita spånor överallt. Och min damsugare slutade suga efter ett par minuter för det satte igen vid slangens ingång mot den patetiskt lilla påsen. Jag löste det problemet på några timmar och för några hundringar.
Min trogna 90-tals 1500W garagedammsugare är bra men inte för spånor och särskilt inte plastspånor.

Den får jobba vidare, men numera ihop med den här pjäsen. Vad sägs om en 125L uppsamlarsäck inuti?
Den fungerar helt fantastiskt! OBS att dammsugaren får stå "piggyback" ovanpå, så blir det bara ett kolli att släpa runt på.

Fick köpa en s.k. asksug typ "Rawlink" (200kr) för att komma åt dammsugarsidans stos / filter.
Köpte också ett sopsäckstativ typ "Sax" (100kr) att ställa inuti fatet.
Grejorna kan köpas på Karlssons Varuhus runtom i landet.
Smörjfetts-fatet, användarsidans slang (från kass "varuhus-dammsugare"), en centraldammsugarkrök,
hjulställning från sopsäckstativ (hittad på återvinningsstation) hade jag liggandes hemma.

Den lägger allt skräp perfekt i botten på säcken. Inget yr omkring utanför säcken.

Så här får man nytta av den även "off duty". Perfekt avlastningsyta att ha vid CNC'n vid riggning etc.
Trodde jag skulle reta mig på att den tar upp plats i garaget, men nu är den faktiskt välkommen.
12mm plyfa-skivan hade jag också hemma.

Vid nästa städtillfälle skall jag prova att öka verkningsgraden genom att ta ur den lilla påsen ur dammsugaren så det blir större flöde. Lite tvehågset bara, för man får inte glömma att sätta i den igen när man använder dammsugaren "normalt".