Jonas CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
alvestjo

Re: Jonas CNC

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Nu har jag detalj-ritat alla delar som jag behöver få specialtillverkade (blå i bilden nedan). Detta medförde att jag upptäckte en del problem. Jag fick tex inte plats med de liljärlager jag tänkte använda i z-axeln (THK SR25). Så jag skippar dom och kör med billiga liljärlager från "kinesen" i z-axeln också.

Ska bara dubbelkolla allt lite mer, sen är det dags att börja beställa delar! :-) Det hela börjar dock dra iväg lite i pris. :-(

Såhär ser det ut nu:
Bild

//Jonas
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,
En liten uppdatering. Nu händer det saker! :-)

Har beställt alla delar utom spindeln (2.2kw vattekyld från kina) under förra veckan. Och nu börjar delarna trilla in:
Bild
Har fått ett remhjul, alu-vinklar(12 st) samt support-block för kulskruvarna (4+4st). Resten borde komma nästa vecka.

Det blev UPE140 balk i den bakre balken i z-axeln och UNP120 i den andra.
Såhär ser dom ut just nu:
Bild

Så här ska dom bli snart:
Bild

Alla alubitar + stålbalkarna (alla blåa delar i ritning i förra inlägget) kommer bli CNC frästa av "CNC Viking" här på forumet. Jättebra jobb och konstruktiva förslag från honom hittils!

Alu profiler är beställa från Österrike (60KG). Geckodrive G540+nätagg (48V)+stegmotorer(2,8Nm)+kuggrem etc är påväg från USA. Kulskruvar och linjärlager är påväg från kina(20KG).

Ser ut som jag hamnar runt 30.000kr (exkl moms) totalt. Men då behöver jag ju inte tillverka någon del själv (vilket är svårt utan fräs) utan det ska bara vara att skruva ihop allt. Det var nog lite mer än jag räknat med från början men man vill ju ha bra komponenter. Det drar lätt iväg! :-)

Bygget blir lite tyngre än jag räknat med också. Blir nog närmare 100KG totalt. Men vikt är ju bra har jag lärt mig. Lite drygt om man vill flytta runt den i lägenheten dock.

Nästa helg blir det kanske lite byggbilder.

Hoppas nu bara att den blir stabil och bra när det är klart.
//Jonas
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Nice!
Det ska bli intressant att se dig börja bygga! Jag väntar fortfarande på att se ifall mina kulskruvar går att rädda eller inte, hoppas dina är raka!
Blev lite förvånad över din kostnad dock. Hur kommer du upp i 30k + moms? Min maskin är ju rätt lik din och jag ligger än så länge strax under 20k inkl moms i kostnader. Vad är det som kostar så mycket? :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skulle tro att det är bearbetning och aluprofiler som står för en stor del av kostnaden eller?
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Lite grovt kan man säga att kostnaderna fördelas ungefär såhär (inkl frakter):
Geckodrive G540 + PSU 48V 11A monterad i låda(http://www.camtronics-cnc.com/stepper-components.asp): 3200kr
Stegmotorer och kablar (http://www.cncrouterparts.com/product_i ... ucts_id=42): 2400kr
Vattenkyld 2.2kw spindel + vfd från kina: 4000kr
Kulskruvar+linjärlager+supportblock+koppingar från kina: 6000kr
Aluprofiler (inkl ram för skyddskåpa över hela maskinen): 6200kr
Smådelar (nödstopp, kuggremmshjul, kuggrem etc): 1000kr

Resten är för material och fräsning av balkarna i z-axeln samt alla specialltillverkade alu-delar (4st kulmutterhållare, 2st Spindlefästen, 2st plattor mellan portal och vagnar, topplatta z-axeln, sidostycke portal).

Det skulle absolut gå att göra det hela lite billigare men jag har valt att betala lite extra för att det ska bli smidigare och förhoppningsvis bättre. Tex Geckdriven är redan monterad i en fin låda med PSU och stömbrytare, bara att plugga in. Stegmotorerna är också färdiga med kontakter och allt (speciellt anpassade just för G540). Bara att plugga in. Jag får allt annat kapat, fräst och borrat, bara att skruva ihop.

Men det drog iväg lite mer än jag räknat med. Men jag känner att jag betalar hellre lite mer istället för att ångra mig senare.
Trevlig helg!
//Jonas
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

En liten status uppdatering.
Har fått en massa delar nu:
Bild
Kulskruvar och linjärlager från Kina. Kom fram raka och fina. :-)

Bild
Geckodrive G540 med PSU i låda. Tyvärr missade jag att jag beställde en 24V PSU. Jag trodde jag skulle få en 48V. Men jag kör med den sålänge så kan man byta senare. Om jag förstår det rätt betyder det endast att motorerna kommer gå långsammare men dom kommer ge samma vridmoment. Har jag fattat det rätt?

Bild
60KG Alu profiler. Dom känns mycket krafigare än jag trodde. Det här blir nog bra! :-)

Peter (CNC-Viking) som hjälper mig att fräsa alla specialdelar stötte på problem när han skulle planfräsa UPE140 balken (bakre u profilen i z-axeln). Den var för vek så den kröktes lätt när han skulle spänna fast den i fräsen. Det resulterade i att den inte blev plan när man spände loss den. Tack vare Peter så hittade vi följande platta istället:
Bild
Det är en 16mm stålplatta som är planfräst från "fabriken". Låter klockrent tycker jag! Så den ersätter den bakre balken i z-axeln. UNP120 balken som är den rörliga delen i z-axeln gick bättre att planfräsa så den blir kvar.

Jag kommer nog börja bygga nu i veckan. Återkommer med mer bilder snart.

//Jonas
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ser fram emot fortsättningen på denna tråd! Lär bli riktigt bra!
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Ser lovande ut...

Var har du hittat aluminiumprofilerna?
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Alu profilerna kommer från Österrike:
http://shop.aluprofil.com/

//Jonas
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Nu har bygget börjat! :-)

Bild
Har tillverkat ett par plattor som ska fungera som motorfästen (den lilla plattan) på y-axeln. Den större plattan är för att montera kulskruv stödet i x-axeln. Alu profilen med hål i är för y-axlen (motorn på ena sidan och kulskruven på andra). DEt blir inte så snyggt när man gör det för hand i pelarborren. :-)

Bild
Ändbearbetning på kulskruvarna från Kina var inte den bästa. Support-blocken gick inte att pressa på. Det fattades någon hundradel. Så jag tog en remsa 180 slippapper, spände upp kulskruvarna i borrmaskinen och slipade lite i någon minut. Perfekt passning!

Bild
Kineserna har inte gängat tillräckligt djupt i stålaxeln så att gängorna på skruvarna som håller ihop alu-profilen och axeln är helt borta längst ner på vissa. Mycket dåligt gjort! Alu-profilen är också hemskt dåligt tillverkad (skev och ful). Ingen precision där inte. Förhoppningsvis går det att få det ok ändå eftersom stålaxeln är rak. Jag ska dock försöka mig på att fixa gängorna i stålaxeln och sätta i nya skruvar.

Bild
Lite fler delar har ramlat in...

Bild
Peter har jobbat på med fräsningen och fått klart stål-delarna till z-axeln. Ser grymt fint ut tycker jag!

Jag räknar med att kunna jobba på en del nu i helgen. Så det kommer nog mer bilder snart.
//Jonas
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Nu har jag kopplat in spindeln och VFDn och provkört:
Bild

Jag använder ett gammalt Vattenkylningskit från en gammal dator. Det verkar funka bra. Jag hade lite svårt att hitta slangar som passade spindeln men tillslut hittade jag spolarslang som passade perfekt (på en lokal bildelsfirma). De tunna slangarna begränsar vattenflödet ganska mycket jämfört med slangarna med ID 8mm som används normalt i kittet men jag trorr det är tillräckligt. Får se sen när man börjar köra hårdare.

Motorn är ju helt underbart tyst! Tystare än jag räknat med. :-) Fläkten i VFDn låter nästan mer (i lägre hastigheter iaf).

//Jonas
Lovan

Inlägg av Lovan »

Har du länk till VFD och spindeln? Pris?
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Spindeln och VFD kommer från Kina:
http://cgi.ebay.com/WATER-COOLE-MOTOR-S ... 725wt_1165

Jag lyckades förhandla ner priset till 400$+90$ frakt. Leveransen tog ca 10 dagar (hade gått lite snabbare om inte vulkanen stoppat flyget).

Dom där Kina spindlarna är mycket populära. Många här på forumet (och i andra internationella forum) som använder dom. Googla på typ "China water spindle" så finns det hur mycket info som hellst samt en del YouTube filmer.

//Jonas
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

I söndags skruvade jag ihop själva ramen.

Undersidan:
Bild

Rätt sidan upp:
Bild

Peter har jobbat på med specialdelarna också:
Bild

Jag hoppas kunna fortsätta bygget i helgen.
//Jonas
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vackert!!! :bravo:

Synd på de stödda axlarna bara att de inte gjort tillräckligt bra gängor och hål. Sen får du öva lite med pelarborren och kanske lite andra verktyg så ska du se att du kan få snyggare "hemgjorda delar" också, se det nu inte som kritik, utan bara en morot att fortsätta. Jag har själv skrotat/repat/på annat sätt förstört mycket innan jag lyckas, man får inte ha för bråttom, då får man oftast göra om och göra riktigt i alla fall.

EDIT: Stavning
Skriv svar