Nu förstår jag inte var du menar. Om du menar matningen till kretsen så måste den alltid vara högre än Vf. Om du menar spänningen över dioden så kan den inte vara högre än Vf. Så "behöver inte" är i så fall helt fel. Det ska vara "kan inte".
Dela upp kretsen i två delar. Den ena är motstånd, lysdiod och transistor (C-E), den andra är motstånd och transistor (B-E).
Börja med lysdiodsdelen. Eftersom transistorn förväntas funka som en strömbrytare kan du för en kort stund ersätta den med en strömbrytare i läget "på", dvs den påverkar inte kretsen. Du vet strömmen genom komponenterna och spänningen över lysdioden. Då kan du enkelt räkna ut spänningen över motståndet och därmed resistansen.
För basdelen måste du veta vilken basström du vill ha. Eftersom du vet vilken ström som transistorna ska släppa igenom (C-E) och vilken förstärkning den har så kan du räkna ut vilken basström (B-E) du behöver. Du vet nu alltså vilken ström som går igenom motstånd och transistor (B-E), då återstår bara att räkna ut vilken spänning som ligger över motståndet. Det ger sig när du tagit redan på vilket spänningsfall du har över transistorn (B-E). Nu kan du räkna ut basmotståndet.
EDIT: När man ska använda transistorn som en switch så väljer man ofta en betydligt högre basström än den uträknade minimiströmmen för att vara säker på att transistorn bottnar.
Senast redigerad av ie 18 april 2010, 21:51:14, redigerad totalt 1 gång.
a) antingen genom att sätta tillräckligt lågt värde på R2 så att transistorn bottnar. Då kan du räkna ut R1 vid en viss ström genom lysdioden om du tittat på mitt förra inlägg.
b) eller så begränsar du strömmen med hjälp av transistorn. Då räknar du ut vilken basström du ska ha utifrån kollektorströmmen och väljer R2 efter det. Då måste R1 vara tillräckligt låg för att tillåta en tillräckligt stor kollektorström.
( alternativ B fungerar bara i teorin - i praktiken fungerar det inte - HFE varierar för mycket för att man ska kunna räkna med det, så mitt förslag: kör på alternativ a)
danei skrev:Nej. Jag fattar verkligen inte vad du menar. Kan du förklara. Nu rör vi nog bara till det för honom.
Ja vi rör nog bara till det som sagt. Jag uppfattade det som att TS ville styra spänningen mha transistorn och resistorn, inte anpassa strömmen med resistorn. Det är mig veterligen en av de vanligaste missuppfattningarna när det gäller lysdioder, att det är spänningen som skall anpassas.