Utveckla för Android

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Utveckla för Android

Inlägg av LHelge »

Du får berätta hur det går med din 3D-motor. Jag har laddat ned och installerat NDK:n men inte fått anledning/tid att testa den än.

Vad gäller NomadDroid så är nästa steg att lägga upp en så lik kopia som möjligt av er inloggningssida att testa mot lokalt. Lyckas jag inte hitta något fel där så får vi hitta nån bra lösning hur du kan hjälpa mig felsöka.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Säg bara till vad jag kan göra.

Just nu ser jag inte alls vad som händer, så kan inte ge någon direkt info.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ny version igen har lagt upp vad jag tror är en kopia av er inloggningssida du kan väl verifiera det mot:
http://www.linushelgesson.se/NomadMDHTest.aspx rätt inlogg är test/test. Bäst att säga att jag inte sparar några inloggningsförsök så jag inte blir anklagad för fishing eller något.

Mot denna sida verkar det iaf fungera perfekt, så det enda felet jag kan tänka mig är att jag har fel adress till scriptet som tar emot inloggningsuppgifterna. just nu pekar jag på:
https://nomad.mdh.se/cgi-bin/IP-login-cgi

Vad jag förstått ligger sidan på adressen:
https://nomad.mdh.se
och innehåller följande HTML-kod

Kod: Markera allt

<table border="0"> 
 <form action="/cgi-bin/IP-login-cgi" method="POST"></form> 
   <tbody><tr> 
    <td>AnvändarId</td> 
    <td><input value="asn06006" name="login" size="12" maxlength="12" 

type="TEXT"></td> 
   </tr> 
   <tr> 
    <td>Lösenord</td> 
    <td><input name="password" size="12" maxlength="20" type="PASSWORD"></td> 
   </tr> 
   <tr><td colspan="2">&nbsp;</td></tr> 
   <tr> 
    <td><input value="Logga in" type="submit"></td> 
    <td><input value="Rensa" type="reset"></td> 
   </tr> 

</tbody></table>
Jag tycker att denna sida ser lite konstig ut, främst att input-fälten ligger utanför form-taggen. Det verkar inte gå att logga in i Google Chrome iaf.

Hur som helst ligger det en ny version uppe nu, denna skriver alla exceptions och misslyckade HTTP-förfrågningar till loggen, så det vore toppen om du kunde ladda ner programmet SendLog från market och maila mig en logg precis efter att programmet misslyckats att logga in.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan vara något med något certifikat...

Är full nu, så ska kolla på det imorrn istället.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det verkar inte finnas stöd för C++ exceptions i NDK'n. Fatalt eftersom exceptions är en så grundlägggande egenskap i C++.
http://groups.google.com/group/android- ... 8cd5b27193

En kille har dock kompilerat om hela NDK'n och fixat en del saker för att ge stöd för bl.a. exceptions:
http://www.crystax.net/android/ndk.php

Jag hoppas verkligen att Googles Android NDK team tar in hans patchar i standard distributionen mycket snart... för C++ utan exceptions är, tja, oanvändbart om man tänkt porta C++ kod (som använder exceptions).
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Låter ju nästan konstigt att de inte skulle ha med det. Om en hobbykille fixar till så att det funkar så borde det ju vara minimalt med arbete för Google att få in det i nästa version av NDK:n. Tyvärr kom väl den senaste ganska nyligen, så vi får säkert vänta ett tag på nästa.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Något som verkar saknas är en smidig "driver assistant"-applikation som man kan ha påslagen när man kör bil som bl.a. kan varna när man närmar sig fartkameror. Ungefär som Cams Ahoy! för iPhone.

Positioner för fartkameror finns öppet tillgängligt.

Så, vem börjar? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Öh, vadå saknas?

CoPilot har inbyggt stöd för fartkameror i hela Europa om jag inte minns fel. Det finns alltså i setupen särskilda inställningar just för fartkameror (de hanteras inte som vanliga POI).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Just, CoPilot hade jag faktiskt tittat på. Jag tänkte mer på en enkel öppen gratisapp utan megastora kartor att ladda ner, eller än värre streama ner i realtid a la Trapster (som verkar ha så mycket att gör att den inte hinner med att varna för kamerorna förrän man passerat dom).

CoPilot tyckte jag mig läsa att man kunde få för 300kr i Sverige, vilket ju inte alls är farligt men det vore ändå roligt med något enklare och dessutom öppen källkod.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag skrev en liten gps-app i helgen som visar hastighet och distans + googlekarta. Skulle nog kunna prova lägga in varning för kameror också. Men för dom som inte har flatrate på internet så kanske det vore fint med en enkel liten app helt utan karta? Ska se vad jag kan hitta på när jag tar mig hemåt om inte nån annan har börjat redan?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag är intresserad av GPS-apps, kanske till och med någonting som kan ta in datafrån inbyggd gps och en blåtand samtidigt för jämförelse...

Och spara spår i gpxformat
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

E85: Fränt och spännande! Du får mer än gärna slänga upp ditt projekt på github/google code/nått-annat så vi nyfikna får ta del i utvecklingen, och kanske hjälpa till när man kommit så långt. :)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

larky: Googles egna "My Tracks" verkar rätt trevligt när det gäller att spela in egna rutter till gpx.
http://mytracks.appspot.com/

speakman: Ja kanske. Det var inte tänkt att bli nåt seriöst program och det behövs ärligt talat inte många rader kod för att åstadkomma de funktionerna programmet har nu... Men det vore kul att prova google code.

Är GPX det format som folket vill ha stöd för när det gäller fartkameror eller? Det verkar iallafall vara ett av de lättare att läsa in eftersom det är XML... finns på http://www.asebro.se/GPSFILER.htm

Jag kommer hem på fredag så då blir det att se vad jag kan göra. :)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag har också planer på att göra en kameravarnare, vi kanske skulle kunna göra en gemensam insats? Har inte prövat google code tidigare. Jag har nog lite tid att lägga ikväll får jag ihop något användbart kan jag lägga upp det där.

Vad gäller filformat så verkar det finnas ett ännu enklare csv format i stil med:
long, lat, "K40E05@90"
En kamera per rad.

Jag har funderat lite på den sista strängen vad jag förstår betyder det kamera på rv40 i östlig riktning med hastighetsbegränsning 90 km/h. Det verkar vara ett generellt format för gås poi, men vad betyder siffran 05 efter E. Jag noterade även att samma typ av sträng förekommer i gpx filer.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

E85: Ja men det är precis det som jag ser som en fördel - att projektet är litet alltså - eftersom jag själv inte hinner med mig att läsa på om utveckling så vore det ju ett perfekt projekt att hålla koll på under utvecklingen. Vore mycket tacksam för det. :)

Och om LHelge är inne på samma sak är det ju bara ytterligare en fantastisk möjlighet för samarbete. Men om ni väljer Google Code så kör gärna Mercurial (hg) som ju är distribuerat. Själv skulle jag nog valt GitHub.

EDIT: På Swedroid verkar det finnas många grafiker som står och stampar och vill hjälpa till! Bra tips för den som själv vill fokusera på kod och teknik (som jag). :)
Skriv svar