Utveckla för Android

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Utveckla för Android

Inlägg av LHelge »

Skaffade en HTC Legend förra veckan och har ägnat helgen till att lära mig Androids API. Måste säga att jag är positivt överraskad! Kombinationen Android/Eclipse är riktigt trevlig att jobba med och debuggningen går smidigt både i telefon och emulator.

Jag har gjort några småprogram som jag kan berätta mer om när de lagts upp på Market. Någon annan här som utvecklat någon skoj app man kan pröva eller kanske har någon kul idé man kan utveckla?
Användarvisningsbild
speakman

Re: Utveckla för Android

Inlägg av speakman »

Har förhandsbokat en Desire själv så ett visst intresse har naturligtvis växt att snegla in på utveckling för Android. Har du några bra startup-sidor att rekommendera?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag ska just beställa en Spica, men kommer nog inte kunna programmera något till den. Men testar gärna det ni gör!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag hade väldigt svårt att bestämma mig för om jag ville ha Desire eller Legend. Valet föll till slut på den sistnämnda. Form gick före funktion för min del, hade inte tackat nej till Desirens lite mer högupplösta skärm däremot.

Det mesta har jag hämtat från:
http://developer.android.com/index.html

Har man hyffsad koll på Java så ska man klara sig långt med det som finns på den sidan.

http://www.anddev.org/ finns det också många exempel och tutorials av blandad kvalité.

Själv har jag inte gillat java speciellt mycket tidigare tycker egentligen att Microsoft stal allt som var något att ha och slängde bort resten när de skapade C# och .NET och sedan dess så har Microsoft dragit ifrån ännu mera speciellt vad gäller Visual Studio. Nu har Google gett igen och kastat allt vad swing och awt heter i soptunnan där det hör hemma och istället lånat friskt av Microsofts XAML. De har hur som helst lyckats riktigt bra och det är hur smidigt som helst att definiera upp layouter. Att hantera resurser som bilder och språkoberoende textsträngar är också supersmidigt. Ytterligare ett problem med Java har varit bristen på vettiga utvecklingsmiljöer, Eclipse har fortfarande långt kvar till att bli lika smidigt som Visual Studio men det går faktiskt riktigt fort att sätta upp sitt första Android projekt och att få det att rulla på telefonen.

Ett problem jag hade var att få USB-drivrutinerna för debug-läget att fungera i Windows 7 men det är väl ändå inte aktuellt för dig med tanke på loggan i din avatar. :wink:

För övrigt hittade jag en applikation på Market som var för "electrical engineers" den kunde visa värdet på ett motstånd om man matade in färgerna samt räkna ut vad det skulle vara för motstånd till en LED.

Där skulle man kanske kunna göra något betydligt bättre, eller vad tror ni?

Några grejer jag kommer på:
* designa RC-filter typ ge mig brytfrekvens och en av R eller C så får du värdet på den andra samt en bode-plot
* Trixa lite med ekvationerna för DC-motor
* Utöka LED-motstånds biten till att även ge förslag på hur du ska koppla in 25 LEDs och du vill mata med 12 V och få så liten effektförlust som möjligt i resistorn.

Fler idéer? Eller skulle någon överhuvudtaget använda en sådan applikation? Den redan existerade hade av någon konstig anledning mellan 5000-10000 nedladdningar och 4 stjärnor i rating.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

zeus skrev:Jag ska just beställa en Spica, men kommer nog inte kunna programmera något till den. Men testar gärna det ni gör!
Jag avråder bestämt från att köpa Samsung när det gäller Android. Kolla på swedroid.se's forum hur nöjda Galaxy-ägarna är, så förstår du varför. Har själv en Galaxy :(. Nu skall väl Spican faktiskt få uppdateringar, men att släppa en telefon som kostar 5 papp och sen ha mage att (nästan) helt skita i kunderna efter köpet ger inte mig bra vibbar. Dock måste jag säga att jag hade varit mycket nöjd om mjukvaran varit lika bra som hårdvaran.

Med det sagt har jag inte skrivit nåt mer än "hello world" för android, men det var ganska lätt att komma igång, så jag kan rekommendera den nyfikne att testa. För dom som inte har en Android-lur (men kanske funderar på att skaffa) finns en verklighetstrogen emulator att testa med (första starten är dock ganska slö, ha tålamod).

PS: Tyvärr har jag misshandlat min Galaxy så displayen dog häromdan, nån som vet om displayerna på Ebay är rätt? Dom säger (har hittat tre olika handlare som har den) att det är en LCD när det är en (AM)OLED :roll:...

/Andreas
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Japp emulatorn funkar bra om man till exempel väntar på att en Desire skall dimpa ned i brevlådan. Får däremot hålla med om att man ska ge fan i att stänga av emulatorn när den väl startat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Barry_Lyndon skrev:
zeus skrev:Jag ska just beställa en Spica, men kommer nog inte kunna programmera något till den. Men testar gärna det ni gör!
Jag avråder bestämt från att köpa Samsung när det gäller Android. Kolla på swedroid.se's forum hur nöjda Galaxy-ägarna är, så förstår du varför. Har själv en Galaxy :(. Nu skall väl Spican faktiskt få uppdateringar, men att släppa en telefon som kostar 5 papp och sen ha mage att (nästan) helt skita i kunderna efter köpet ger inte mig bra vibbar. Dock måste jag säga att jag hade varit mycket nöjd om mjukvaran varit lika bra som hårdvaran.

Med det sagt har jag inte skrivit nåt mer än "hello world" för android, men det var ganska lätt att komma igång, så jag kan rekommendera den nyfikne att testa. För dom som inte har en Android-lur (men kanske funderar på att skaffa) finns en verklighetstrogen emulator att testa med (första starten är dock ganska slö, ha tålamod).

PS: Tyvärr har jag misshandlat min Galaxy så displayen dog häromdan, nån som vet om displayerna på Ebay är rätt? Dom säger (har hittat tre olika handlare som har den) att det är en LCD när det är en (AM)OLED :roll:...

/Andreas
De kör väl android rakt av... Så jag vet inte vad de kan göra för fel där.

Om jag hade haft pengar hade jag såklart köpt en annan modell, men för under 3000:- finns det inte mycket annat tyvärr.

Men jag tackar för tipset och ska kolla in swedroid lite mer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

LHelge skrev: För övrigt hittade jag en applikation på Market som var för "electrical engineers" den kunde visa värdet på ett motstånd om man matade in färgerna samt räkna ut vad det skulle vara för motstånd till en LED.
Mata in färgerna? Telefonen har väl kamera? :-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Definitivt värt att testa. Har använt Hough-transformer tidigare för att hitta cirklar, linjer och rektanglar i bilder. Den bygger ju på att man kan parametrisera formen på konturen med så få parametrar som möjligt. Hus kan man göra det med en resistor?

Kanske finns något enklare sätt att hitta den i bilden? Känns ju lite b om man ska behöva klicka på den.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag testade lite för några veckor sedan, ett hell world och ett mycket simpelt noteringsprogram blev det. Me. jag gillade verkligen inte java (första gången jag skrev något i det) Vill dock fortfarande skriva något till minn acer liquid, så jag kanske skulle testa igen. Skulle ni rekommendera att lära sig java för pc först eller ska jag försöka rakt på?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag tror inte det är någon fördel att lära sig det på PC. Debugmöjligheterna är lika bra till Android, språket är detsamma men vill du göra något annat än konsollapplikationer till PC kommer du böka mest med gränssnitten. Det är mycket smidigare att definiera upp dem med en xml som man gör till android.

Vill du absolut börja på PC så skulle jag nog istället föreslå att du laddar ned en gratisversion av visual studio och tittar på C#. Där kan du koncentrera dig på själva kodandet istället. När du sedan kan det är det bara att vänja dig vid att skriva string med versalt S och boolean istället för bool samt byta ut msdn-bokmärket i webbläsaren till Android dokumentationen.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Låter ju trevligt det där. Jag har funderat mellan iPhone och nån Android-lur ett tag nu men det lutar nog åt Android... :)
Ska börja leta nån lämplig direkt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Kan varmt rekommendera HTC Legend. Smidigt format, snygg och ruskigt snabb. Efter en dryg vecka har jag faktiskt inte hittat något jag stör mig på. Jo förresten, den stöder inte uppspelning av xvid/divx. Har däremot läst att det ska vara på väg till market.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns ingen Android-lur som klarar divx/xvid eftersom i stort sett alla videospelare använder de codecs som ingår i Android och dessa inte ännu finns med.

Finns några projekt med videospelare som har egna codecs men problemet är väl att de inte kan utnyttja hårdvaran lika mycket som de "inbyggda".
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

För min del så står det också en Android telefon på önskelista närmre bestämt en HTC Desire. Dock så vill jag först känna på den i handen innan jag slår till.
Är lite rädd att den skall kännas lite stor, den är nästan i samma storlek som en Iphone.

Jag har gått länge och tittat på ny telefon men har inte slått till, "oturligt" nog så lekte grabben (snart 2år) itu min skärm på den gamla telefonen så nu blir jag tvungen att köpa en ny.

Jag ser fram mot lite Android utvecklingstrådar här på forumet senare...

Ni som har kollat lite på programmeringen av Android tidigare, hur Interfacear man lättast en Android?
T.ex. använder Android telefonen som hjärna i en robot?
Skriv svar