Hej alla,
Är ny på forumet och är glad att jag äntligen hittat mitt nya "hem".
Jag behöver hjälp med hur jag kan mäta följande transistor, https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/in ... 71-255-29; för att konstatera om den är defekt.
Grundproblemet "utmaningen" är att hitta felet i en tvättmaskin (Cylinda (ASKO) ca 5 år gammal) som enbart centrufugerar på full fart. På motor kontroll kortet sitter det en ovan nämnd transistor som ser ut att ha "gått varm". Detta är väl egentligen det enda jag har att gå på förutom att felet inträffade efter flera tvättar i rad "överhettad".
Alla erfarenheter och ideer emottages gärna.
Mvh
Ante
Kontrollera bipolär transistor
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Kontrollera bipolär transistor
Den enda trasiga IGBT jag sett var det totalkortis i. Mellan gate och de två andra terminalerna skall du ha ≈oändligt motstånd.
Om möjligheten finns, koppla upp den och kolla funktionen.
Hej och tack för tipsen,
hcb - Förstår jag det rätt att om det är totalkortis i transistorn så centrufugerar maskinen för fullt?
Andy - Kan jag kolla funktionen på denna som jag kontrollerar en vanlig transistor, tex med multimeter?
Mvh
Ante
hcb - Förstår jag det rätt att om det är totalkortis i transistorn så centrufugerar maskinen för fullt?
Andy - Kan jag kolla funktionen på denna som jag kontrollerar en vanlig transistor, tex med multimeter?
Mvh
Ante
- prototypen
IGBT ska ha oändligt motstånd alla vägar utom om den har en diod mellan emitter och kollektor (som leder från emittern mot kollektorn).
Är det några Ω så är den paj.
Om den sitter i motorregleringen och är kortsluten torde motorn gå på full fräs.
Protte
Är det några Ω så är den paj.
Om den sitter i motorregleringen och är kortsluten torde motorn gå på full fräs.
Protte