Min lösning använder en Arduino för att registrera pulserna som skickas seriellt till en av linuxburkarna där ett Python-program tar emot rådata. Detta lagras i en textfil och matas också in i en RRD-databas för att snabbt och smidigt kunna få snygga kurvor. Med cron ser jag till att graferna uppdateras regelbundet, och när jag vill kan de läggas upp på mitt webbhotell också.
Nu håller jag på att göra om den mottagande delen lite, tanken är att en demon i bakgrunden skall ta emot data seriellt från elmätare, trådlösa termometer-givare med mera, och lagra inkommande data i textfiler. Sedan skall ett annat Pythonscript läsa samma textfil och mata in informationen i RRD-databasen. Steget att göra diagram från databasen har jag inga planer på att göra större ändringar i.
Själva sensordelen är kopplad så här (fototransistorerna heter något annat, jag valde en komponent med liknande utseende i Eagle):

Kanske nedanstående skiss, från när jag fick hjälp här på forumet att förstå kopplingen, är mer sann och till större hjälp.

Källkod, både Python och Arduino, har jag lagt upp här: http://nyfiken.org/filer/powerlogger.tar.gz
Jag har valt att läsa av både '1000 imp/kWh' och '1000 imp/kvarh'. Projektet är under utveckling, men jag delar gärna med mig av aktuell version.
Tillägg: Jag väljer att låta linux-burken få rådata i form av puls-intervall i millisekunder och samma värde omvandlat till förbrukning i W för det intervallet. Det gör att jag t.ex. kan få en användbar kurva över de senaste fem minuternas förbrukning med en sekunds upplösning.

Upplösningen i tid är tydligare på en graf i större storlek.
På detta sätt har jag tillgång till rådata med maximal precision, som jag sedan kan välja att presentera med den upplösning som passar ändamålet. Det känns lite onödigt att redan vid mätningen försämra utgångsprecisionen, tycker jag.