Efter att ha rotat runt lite i mina gömmor hittade jag lite kondensatorer; en 0.02 och två 0.01. Jag tänkte, a fan varför inte, och bytte ut de tre kondensatorerna i tremolo-kretsen. (Se länken kopplingaschema längre upp.) Nu har jag just kört just tremolot. Resultat.

Nu är surret borta!? Men det finns kvar ett "tahh" i varje våg. Jag tror att det är i slutet av vågen. Självklart är missljudet irriterande, men just nu känns det i alla fall som ett klart fall framåt. Vidare, jag förstår inte hur de bytta kondensatorerna inverkade/genererade på surret..?
Vibrato/tremolo
Av någon anledning så rörde Fender ihop begreppen när de lekte med oscillatorer i sina förstärkare. Tremolo är oscillerande amplitudmodulering, vibrato är oscillerande frekvensmodulering. Ingen Fender-förstärkare har haft äkta vibrato som funktion. Förresten, det har nog ingen gitarrförstärkare över huvudtaget, skulle jag gissa.
Tremolot i Fenderförstärkare åstadkoms mha en Hartley oscillator. Oscillatorn i kretsen styr ljusstyrkan i en diod och mot dioden är en ljusresistor riktad. Resistansen oscillerar alltså och påverkar ljudsignalen.