Jamen det var ju bra, ett fel mindre att laga

Återkom med de nya mätningarna.
50V spänningen kan vi kalla för biasspänning. Eller negativ förspänning om man så vill. Den används ju både i slutsteget för att ställa arbetspunkten, eller bias, på slutrören (6L6GC), och i tremolodelen för att starta och stoppa oscillatorn.
Du har ju haft någon före dig som repat lite i förstärkaren, satt ju knappast 1N4007 i nätdelen orginal.
Ska jag gå på min magkänsla så har du nog problem med dåliga elektrolyter i anodspänningsdelen, vilket ger otillräcklig filtrering. Jag anser det osannolikt att du har problemet på biasspänningen. Den används ju enbart för att stänga av tremolon, när den svänger så är ju biasspänningen helt bortkopplad från oscillatorn. Biaslikriktaren kan du nog utesluta som felkälla. Du har ju en frisk -50V spänning. Det som skulle kunna ge problem är om filtreringen av biasspänningen är otillräcklig, då kan du få in 50Hz brum på gallren på slutrören. Det skulle ju däremot vara uppenbart hela tiden, tremolo eller ej, och oavsett volym. Det sitter en elektrolyt, inritad vid biaspoten som filtrerar -50 volten, kolla den.
Det sitter en 20uF elektrolyt som filtrerar både spänning till tremolodelen och slutrörens skärmgaller (spänning B på schemat), ta en titt på den. Mät resistans (OBS EFTER DEN LADDATS UR) och kapacitans om du kan. Resistansen skall klättra stadigt och snabbt uppåt och bör hamna utanför skalan på multimetern på ett par sekunder. Gör gärna jämförande mätningar med alla elektrolyter i nätdelen och se om någon / några sticker ut. Jag byter helst ut alla elektrolyter i gamla rörprylar, de klarar inte åren speciellt bra. En annan mätning som också är intressant är läckströmmen i elektrolyterna. Löd loss plusledningen till lyten, sätt en DC milliamperemeter i serie, koppla in den igen och kör igång förstärkaren. Läckströmmen skall ju vara så låg som möjligt, då är kondingen frisk. För elektrolyter av ålder, storlek och arbetsspänning det är frågan om i din förstärkare, sätt en gräns på 1mA i läckström, inte mer. Det som är lurigt med gamla lytar är att även om de uppför sig städat kan kapacitansen vara långt ifrån den ursprungliga (för låg då!), vilket givetvis ger en dåligt filtrerad likspänning. Jag rekomenderar att du skaffar lite högvoltslytar som du kan sätta in i förstärkaren och se om det gör någon skillnad. Moderna switchade nätdelar är en bra källa till ersättningslytar ...
Ta för vana att "omforma" (sök capacitor reforming i google) kondensatorerna i nätdelen på gamla rörprylar innan de startas upp första gången. Dels för att undvika spektakulära haverier av kondingarna så klart, men framförallt eftersom kondingarna i nätdelen kan ta med sig nättrafon om det vill sig illa, och den byter man ju inte bara ut sådär i en handvändning

. Det här gäller ju om du repar andra rörprylar i framtiden, med förstärkaren i fråga är det nog lugnt, eftersom du inte haft nåt "fyrverkeri" hittils

.
Ang. frågan om frekvensräknaren på multimetern din. 250V rms är ju vad den klarar maximalt för växelspänning in. Ur det avseendet ser jag inga hinder att ta en titt på biasspänningen, kan ju knappast vara många många V "brum" du eventuellt har där. Vad den klarar för likspänning är ju en annan fråga. Kanske är det som menas med att kretsen skall vara strömlös, svårt att säga.
Sa jag att du behöver ett oscilloskop??

Oumbärligt när man går på "brumjakt".
/Oskar