Sekvenständning av fyrverkeri

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Sekvenständning av fyrverkeri

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har tidigare byggt ihop en 2-tråds fjärrutlösare till en kompis. Den har 10st utgångar.
Bild

Nu vill han kunna skjuta av fyrverkeriet från en flotte i sjön å och avståndet till flotten kan bli upp till 150m.
Jag planerar att göra en tidsfördröjd sekvenständning med 25st utgångar enligt denna principen.
Bild

Här är det 3st kaskadkopplade 74HCT4017N "johnson decade counter" som styrs av en NE555.
Denna används flitigt till "rinnande ljus". Jag har bara ritat in en av de 25st MOSfet STB70NF03L på utgång #4.
Jag bedrev ingen större forskning när jag valde den, urvalskriteriet var: många Amp, 30Volt och billig.
Denna MOSfeten ska klara 70 Amp men jag har ingen aning om vad el-tändarna drar för ström, de brinner av på mindre än en tiodelssekund = ej mätbart. Jag får helt enkelt testa å se vad som händer.
Jag har ett olöst problem: Jag vill att sekvensen alltid startar på #1 och om jag bara hade haft en 4017 så skulle jag koppla ett motstånd mellan pinne 15 (MR) och jord och en konding mellan pinne 15 och plus.
Men hur gör jag när det är 3st 4017 ?

För att starta sekvensen bygger jag en timer. Det kanske går att utesluta det mekaniska reläet , vad tror Ni ?
Bild

Jag tar gärna emot kommentarer innan jag beställer komponenterna
sneaky

Re: Sekvenständning av fyrverkeri

Inlägg av sneaky »

Jag antar att killen i fråga har licens då jag ser tuberna och antar då att han använder riktiga e-matches. Dessa vill ha cirkus 1Amp, se till exempel:
http://www.electricmatch.com/product_uk.html

Vad gäller reläet. Tänk på att det blir ganska ordentliga stötar när pjäserna skjuts upp vilket kan påverka reläet. Har läst om billiga kinesiska system som använt rackiga reläer där ett helt rack gått upp i luften på en gång pga stötar. Kan vara värt att ta med i beräkningen även om du ju nu inte använder reläer för att ge ström åt de enskilda pjäserna.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Vilket fabrikat han använder vet jag inte men de jag har sett liknar e-matches. 1Amp det var inte mycket :)
Jag kan bekräfta att det inte är en bra idé att använda mekaniska relä. Vid andra testen med 2-tråd fjärrutlösaren laddades ett helt rack å alla small av samtidigt.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

SNEAKY "Har läst om billiga kinesiska system som använt rackiga reläer där ett helt rack gått upp i luften på en gång pga stötar"
Detta vill jag läsa om ,var kan jag göra det ?

Göran Nilsson "Jag kan bekräfta att det inte är en bra idé att använda mekaniska relä. Vid andra testen med 2-tråd fjärrutlösaren laddades ett helt rack å alla small av samtidigt."
Säker på att detta var reläernas fel ?

När jag skjuter 4" och 6" så står de på fast mark ,och inget skakar. Sedan har jag mina reläer i en box på marken.

Ett avfyrningssystem skall ha en huvudbrytare som man kan slå på när huvudet inte är framför mynningen på mörsaren "då blir det inga personskador iallafall"
sneaky

Inlägg av sneaky »

Tyvärr har jag inga länkar att dela med mig av då det var ett antal månader sedan. Minns jag rätt så snubblade jag på det när jag kikade runt på pyrouniverse.com-forumet.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

4017 har inget väl inget läge där alla utgångar är av , förutom då någon av "kontroll pinnarna är aktiva"

74HCT 4094 Funkar bättre om du vill skifta en "etta" med en klocksignal.
Vore det inte bra med en latchad utgång, som förblir till. Då fångar man långsamma tändare

Hur kort puls får man ha?
Hur lång tid tar det för en E-match att tända efter spännings tillslag ?

Göran Nilsson "de brinner av på mindre än en tiodelssekund = ej mätbart" ???

Vad är principen på en köpt "E-tändare".
Är det en glödtråd som antänder en pyrogen eller är det en "resistiv" pyrogen utan glödtråd?
Något skall värmas upp tills det antänds. Detta måste innebära en viss onogrannhet är inbyggd
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

BMI skrev:SNEAKY "Har läst om billiga kinesiska system som använt rackiga reläer där ett helt rack gått upp i luften på en gång pga stötar"
Detta vill jag läsa om ,var kan jag göra det ?

Göran Nilsson "Jag kan bekräfta att det inte är en bra idé att använda mekaniska relä. Vid andra testen med 2-tråd fjärrutlösaren laddades ett helt rack å alla small av samtidigt."
Säker på att detta var reläernas fel ?

När jag skjuter 4" och 6" så står de på fast mark ,och inget skakar. Sedan har jag mina reläer i en box på marken.

Ett avfyrningssystem skall ha en huvudbrytare som man kan slå på när huvudet inte är framför mynningen på mörsaren "då blir det inga personskador iallafall"
Nja, det kanske inte var reläernas fel men alla rören small av samtidigt pga att tändledningen inte var fixerad i träramen och när första pjäsen lyfte ryckte ledningen i relälådan.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du bygger en sekvens med tex ett antal 555 så kan du lätt styra tidsluckan
mellan varje tändtillfälle och starta sekvensen med en enkel triggpuls.
Du slipper separat klocka och förenklar konstruerandet.
http://forum.onestopgate.com/forum_posts.asp?TID=3723
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

BMI skrev:4017 har inget väl inget läge där alla utgångar är av , förutom då någon av "kontroll pinnarna är aktiva"

74HCT 4094 Funkar bättre om du vill skifta en "etta" med en klocksignal.
Vore det inte bra med en latchad utgång, som förblir till. Då fångar man långsamma tändare

Hur kort puls får man ha?
Hur lång tid tar det för en E-match att tända efter spännings tillslag ?

Göran Nilsson ???

Vad är principen på en köpt "E-tändare".
Är det en glödtråd som antänder en pyrogen eller är det en "resistiv" pyrogen utan glödtråd?
Något skall värmas upp tills det antänds. Detta måste innebära en viss onogrannhet är inbyggd
Den el-tändaren jag har provat köptes från ett företag i Ronneby å den brann väldigt snabbt. Tädningen av tändsatsen sker omedelbart när strömen ansluts. Så snabbat att strömförbrukningen inte gick att registrera . "de brinner av på mindre än en tiodelssekund = ej mätbart"
Hur el-tändarna är uppbyggda har jag ingen aning om men jag såg i en annan tråd att någon rekomenderade att använda ett 4.7K kolytskiktsmotstånd 1/6W som tändsats. Med tanke på vad ett sådant motstånd kostar så ska jag prova det
Senast redigerad av Göran Nilsson 9 april 2010, 14:51:58, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

4,7 k måste ju vara alldeles för hög resistans? Med 30 V blir det ju knappt 0,2 W?

Då tror jag mer på 47 ohm (30 V ger 19 W). Eller möjligen 4,7 ohm (men risken där är att det inte hinner bli tillräckligt varmt utan bara brinner av som en säkring).
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Nerre
Det var bra att du uppmärksammade det, 0,2W är säkert alldeles för lite. Jag tror som du och ska köpa 47 och 4,7ohm och testa
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Lite kuriosa.
Det här företaget sysslar med den typ av konstruktion som du brottas med...
http://www.haglows.se/elektronik/index.asp?page=2
Användarvisningsbild
Chrillz
Kontakt:

Inlägg av Chrillz »

Jag mätte precis motståndet i några kinatillverkade tändare jag hade liggandes här hemma och resultatet hamnade på allt mellan 1.35 till 1.65ohm. Mina är specade för 12V men de få gångerna jag lekt pyroman så har en fulladdad lipo cell rakt på tändtrådarna fungerat utmärkt.

Jag har även testat att löda ihop egna med 0.25W kolfilms och metallfilmsmotstånd på mellan 1 till 4.7ohm men insåg fort att nikromtråd ska användas istället

E-tändare från Kina:
http://www.liuyangconfetti.com/victory/ ... php?pid=71

Nichrome wire från USA:
http://www.heatersplus.com/nichrome.htm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Valborg börjar närma sig och det är ju lämpligt tillfälle att bygga en liten avfyrningsutrustning ;)
Hur små kvantiteter kan man köpa från kineserna och vad är det för leveranstid?
Är det någon som möjligen har ett 20-tal tändare att avvara?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Vill man drägla ordentligt så kan man surfa in hos en av mina polare på Pyro.se. Deras FireCtrl är ruggigt fräckt!

//B1N4RY
Skriv svar