Nu vill han kunna skjuta av fyrverkeriet från en flotte i sjön å och avståndet till flotten kan bli upp till 150m.
Jag planerar att göra en tidsfördröjd sekvenständning med 25st utgångar enligt denna principen.

Här är det 3st kaskadkopplade 74HCT4017N "johnson decade counter" som styrs av en NE555.
Denna används flitigt till "rinnande ljus". Jag har bara ritat in en av de 25st MOSfet STB70NF03L på utgång #4.
Jag bedrev ingen större forskning när jag valde den, urvalskriteriet var: många Amp, 30Volt och billig.
Denna MOSfeten ska klara 70 Amp men jag har ingen aning om vad el-tändarna drar för ström, de brinner av på mindre än en tiodelssekund = ej mätbart. Jag får helt enkelt testa å se vad som händer.
Jag har ett olöst problem: Jag vill att sekvensen alltid startar på #1 och om jag bara hade haft en 4017 så skulle jag koppla ett motstånd mellan pinne 15 (MR) och jord och en konding mellan pinne 15 och plus.
Men hur gör jag när det är 3st 4017 ?
För att starta sekvensen bygger jag en timer. Det kanske går att utesluta det mekaniska reläet , vad tror Ni ?

Jag tar gärna emot kommentarer innan jag beställer komponenterna