RGB-Trappa

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: RGB-Trappa

Inlägg av Mizzarrogh »

Tjuvkikade litet p Y-tube förut då dök in på detta av en slump. :tumupp:
Hade totalt missat detta. Arrgh, nu lades det obönhörligen till i min redan långa "man borde göra" lista... :D

Riktigt Snyggt som allt annat ur vår käre vaktgunnars "hand made production. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror det är en viss ihopblandning av mA och mAh här.. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

blueint:Fixat för min del iaf ;) Tack för påpekan.

Mizz:Behändigt med ett hus först ;) Måste ju göra detsamma i källartrappan också :D (fast där blir det inte lika många LEDs det kan jag GARANTERA!)
Millox

Inlägg av Millox »

Om ni vill slippa löda en massa har molectric annars:

http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=603

Sätt en lagom bit sånt under varje trappsteg så undviks alla kattrelaterade resistormalövrer ;-)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Väl genomfört (men smakfullt, hm, möjligen till jul då).
Fast varför har du inte lika många leds på alla steg?
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

millox. den där RGBtejpen verkade ju riktigt smidig!
tyvärr lite dyr om man ska dra en sån tejp typ 20 meter runt vardagsrummet! 310kr/m gör 6200 spänn om man nu har 20 meter.

Edit:
för att förenkla kan man fästa 4 strängar med koppartejp på det man vill ha dioderna på, och sedan löda dioderna på tejpen. ska man ha långa sträckor får man väl kanske se till att spänningsmata på på jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det finns RGB tejp på Dealextrem också: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14963
Strax under 500kr för 5m tejp
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Olika antal LEDs beror på att trappstegen varierar i längd från 90->130 cm och jag fick för mig att jag ville ha samma avstång (ungefär) på dioderna och därför fick 5 steg en extra diod. Nu har jag lagt ut under 500 kronor på hela bygget allt inkluderat och det är är väl ungefär det jag tänkt mig maximalt.

Jag visste att den där tapen existerade men när jag såg priset så var den inte längre intressant. LEDsen sitter också väldigt tätt på dem. Tror nog katterna får sönder de där också om de får för sig det. :evil:

Jag limmade dem också lite väl optimistiskt från början med tanke på att någon gång kunna ta bort dem om de inte fungerade särav släpper de lite extra lätt samtidigt som lacken i trappen inte heller sitter superhårt.

Lösningen jag tänkte från början var att hitta en slags list som man fäste dioderna på sen sätter man fast listen. Tyvärr saknar jag själv verktyg för att på ett enkelt och säkert sätt kunna tillverka dessa av trä. Men det funkar rätt ok nu, ena kattungen blev tagen av en vildkatt och den andra klöser inte längre på trappen samt att jag identifierat och limmat om de som satt sämst. :vissla:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ser att jag missat uppdateringarna av denna tråd :(

Jag har konstruerat ett kort till processorn med inbyggd switchad spänningsregulator samt RS485

Ser ut såhär:
Bild Bild
Till vänster är det dockat med "drivkortet".

Har även snott ihop ett litet kontrollprogram som ser ut såhär:
Bild

PIR-sensorerna sitter såhär:
Bild Bild

Till sist en liten tråkig film om hur trappen funkagerar (svårt att få på bild som vanligt :? ) :
nojan

Inlägg av nojan »

Tycker mig känna igen fönsterikonen på kontrollprogrammet :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vem var det nu som ritade den. :wink:
Fakturan kommer med posten.

Snyggt! :tumupp: :tumupp:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Lyfter min gamla tråd med nyskapande.

Har uppgraderat mjukvaran för att få lite hysteres i ljusavkänningen sen rättat några buggar i kommunikationen och utökat koden för att kunna styra upp mitt "nya" hemmanätverk.

Har gjort så att man kan läsa ut ljusavkänningen för att kunna tända och släcka dörrbelysningen automatiskt när det ljusnar/mörknar. Detta sker var 25:e sekund ungefär och ser ut som såhär:
1. Dörr anropar trapp med önskat kommando
2. Trapp svarar med ljusstyrka
3. Dörr avgör om det är ljust nog och slår av/på ljuset.

Allt sker över RS485 och fungerar faktiskt rätt bra, det är även lite felhantering i form av CRC samt antal bytes osv så förhoppningsvis så klarar det lite störningar. (Än har jag dock inte så att den aktivt skickar tillbaka "felaktig CRC" utan det får bara bero)

Tyvärr syns inte dörrbelysningen då jag inte har en P kanal mosfet med logisk drivnivå i "kopplingsdäckskapsling" så jag får ta det på blivande kretskort.

Denna "teknologi" skall även styra badrumsbelysningen uppe så jag har stora förhoppningar :mrgreen:

Bild på det hele fn:
Bild
Kopplingsdäcket vid rosa pilen är "dörrkortet".

Mao inte mycket att se/visa egentligen :?
Skriv svar