RGB-Trappa

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

RGB-Trappa

Inlägg av v-g »

Detta är då projektdelen av denna tråd.

Bakgrund:
Ideérna om just denna typ av belysning har funnits länge men det var inte förrän jag fick tag i rätt lysdioder som jag kom till skott, har tidigare provat med 5mm runda men anser att de syns för mycket.

Funktion/krav:
Varje trappsteg ska kunna styras individuellt i alla färger. Någon slags styrning där man kan välja färg.

Till det roliga:
(Alla bilder nedan är klickbara)

Först tar jag en diod och löder på 3 st motstånd enligt nedan:
Bild Bild

Sen gör jag om proceduren 68 gånger :wall:
Bild


Därefter fäster jag dem på 4 st koppartråd:
Bild Bild


Dessa limmas med limpistol under trappnosen så diskret det bara går:
Bild


Det senaste kretskortet
Bild

kopplar jag in i ett ormbo av kablar nämligen 16st koppartrådar och 6st vanliga. Såhär ser det då ut under trappen: (bara lite provisoriskt :vissla: )
Bild Bild

Lite kod och vips så ser det ut såhär:


Punkterna syns väl mycket men dioderna går på väldigt hög effekt också, normalt är det tänkt att de ska gå i den lägre delen av registret. Hela trappen drar 0,45A vid 5V (troligen lite spänningsfall pga långa sladdar från hobbyrummet men..)

Processorn är en 18F4221 och koden kan ni ta del av nedan. LED:arna är kopplade till port B & D. PORTC styr färgFET:arna

Kommentarer är felaktiga osv men det "bjuckar" jag på ;)

Kod: Markera allt

	LIST P=18F4221, F=INHX32 ;directive to define processor and file format
	#INCLUDE <P18F4221.INC>	 ;processor specific variable definitions

;******************************************************************************
;   Oscillator Selection:
	CONFIG OSC=INTIO2, FCMEN=OFF, IESO=OFF							;CONFIG1H Options
	CONFIG PWRT=OFF, BOR=OFF, BORV=0								;CONFIG2L Options
	CONFIG WDT=OFF, WDTPS=1											;CONFIG2H Options
	CONFIG MCLRE=ON, LPT1OSC=OFF, PBADEN=DIG, CCP2MX=RC1			;CONFIG3H Options
	CONFIG STVREN=ON, LVP=OFF, BBSIZ=BB256, XINST=OFF, DEBUG=OFF	;CONFIG4L Options
	CONFIG CP0=OFF, CP1=OFF 			;CONFIG5L Options
	CONFIG CPB=OFF, CPD=OFF				;CONFIG5H Options
	CONFIG WRT0=OFF, WRT1=OFF			;CONFIG6L Options
	CONFIG WRTB=OFF, WRTC=OFF, WRTD=OFF	;CONFIG6H Options
	CONFIG EBTR0=OFF, EBTR1=OFF			;CONFIG7L Options
	CONFIG EBTRB=OFF					;CONFIG7H Options
	ERRORLEVEL +302


;******************************************************************************
;Macros
Compare_LED MACRO Color, Diode, PORT
	
	CPFSGT Color+Diode		; Compare if RED diode is to be put out
		BSF PORT, Diode
	ENDM

;******************************************************************************
;Variable definitions
Main_Vars_Shared UDATA_ACS

WREG_TEMP	RES	1	;variable in RAM for context saving 
STATUS_TEMP	RES	1	;variable in RAM for context saving
BSR_TEMP	RES	1	;variable in RAM for context saving
z1			RES 1
z2			RES 1
z3			RES 1
RED			RES 16	;RED LED Array
GREEN		RES 16	;GREEN LED Array
BLUE		RES 16	;BLUE LED Array
LoopVar		RES 4	;LOOP calculation variable
Mode		RES 1	;RGB Mode


;******************************************************************************
;EEPROM data
DATA_EEPROM	CODE	0xf00000


;******************************************************************************
;Reset vector
RESET_VECTOR	CODE	0x0000
	GOTO	Init		;go to start of Init code

;******************************************************************************
;High priority interrupt vector
; This code will start executing when a high priority interrupt occurs or
; when any interrupt occurs if interrupt priorities are not enabled.

HI_INT_VECTOR	CODE	0x0008

		bra	HighInt		;go to high priority interrupt routine

;******************************************************************************
;Low priority interrupt vector
; This code will start executing when a low priority interrupt occurs.
; This code can be removed if low priority interrupts are not used.

LOW_INT_VECTOR	CODE	0x0018

		bra	LowInt		;go to low priority interrupt routine

;******************************************************************************
;High priority interrupt routine
; The high priority interrupt code is placed here.

Highint_CODE CODE

HighInt

;	*** high priority interrupt code goes here ***


		RETFIE	FAST

;******************************************************************************
;Low priority interrupt routine
; The low priority interrupt code is placed here.
; This code can be removed if low priority interrupts are not used.

LowInt
		MOVFF	STATUS,STATUS_TEMP	;save STATUS register
		MOVFF	WREG,WREG_TEMP		;save working register
		MOVFF	BSR,BSR_TEMP		;save BSR register

;	*** low priority interrupt code goes here ***


		MOVFF	BSR_TEMP,BSR		;restore BSR register
		MOVFF	WREG_TEMP,WREG		;restore working register
		MOVFF	STATUS_TEMP,STATUS	;restore STATUS register
		RETFIE

;******************************************************************************

; Init code starts here
Init_CODE CODE
Init


	MOVLW B'01110000'	;8Mhz internal OSC.
	MOVWF OSCCON
	
	BSF OSCTUNE, PLLEN	;Enable PLL (4xOscillator)


	BCF ADCON0, ADON	;Turn A/D off

	MOVLW B'00001111'	;Use all ports as digital ones
	MOVWF ADCON1

	MOVLW B'00000111'	;Use all ports as digital ones
	MOVWF CMCON


	CLRF TRISA		;Clear all TRIS registers
	CLRF TRISB
	CLRF TRISC
	CLRF TRISD
	CLRF TRISE


	CLRF PORTA		;Clear all ports
	CLRF PORTB
	CLRF PORTC
	CLRF PORTD
	CLRF PORTE












	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+0
	MOVWF GREEN+0
	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+1
	MOVWF GREEN+1
	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+2
	MOVWF GREEN+2
	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+3
	MOVWF GREEN+3
	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+4
	MOVWF GREEN+4
	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+5
	MOVWF GREEN+5
	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+6
	MOVWF GREEN+6
	MOVLW D'0'
	MOVWF RED+7
	MOVWF GREEN+7

	MOVLW D'255'
	MOVWF BLUE+0
	MOVWF BLUE+1
	MOVWF BLUE+2
	MOVWF BLUE+3
	MOVWF BLUE+4
	MOVWF BLUE+5
	MOVWF BLUE+6
	MOVWF BLUE+7



	MOVLW D'1'
	MOVWF Mode		;RESETS Mode
	LFSR 0, BLUE	;Decreases
	LFSR 1, RED		;Increases


	MOVLW D'255'
	MOVWF LoopVar+3
	GOTO Main




; Main code starts here
Main_CODE CODE
Main




;	RRCF PORTB
;	CALL Delay_Long


; RGB Loop

	MOVLW D'8'
	MOVWF LoopVar

RGB_Outer_Loop
	CLRF PORTD
	CLRF PORTB

	MOVLW D'255'
	MOVWF LoopVar+1

	MOVLW B'110'
	MOVWF PORTC


RGB_Inner_Loop_1

	MOVF LoopVar+1, W
	SUBLW D'255' 			; Move value to WREG

	Compare_LED RED, 0, PORTD		; Compare if RED diode is to be put out
	Compare_LED RED, 1, PORTD
	Compare_LED RED, 2, PORTD
	Compare_LED RED, 3, PORTD
	Compare_LED RED, 4, PORTD
	Compare_LED RED, 5, PORTD
	Compare_LED RED, 6, PORTD
	Compare_LED RED, 7, PORTD

	Compare_LED RED, 0, PORTB		; Compare if RED diode is to be put out
	Compare_LED RED, 1, PORTB
	Compare_LED RED, 2, PORTB
	Compare_LED RED, 3, PORTB
	Compare_LED RED, 4, PORTB
	Compare_LED RED, 5, PORTB
	Compare_LED RED, 6, PORTB
	Compare_LED RED, 7, PORTB

	DECFSZ LoopVar+1, F
		GOTO RGB_Inner_Loop_1



	CLRF PORTD
	CLRF PORTB

	MOVLW D'255'
	MOVWF LoopVar+1


	MOVLW B'101'
	MOVWF PORTC


RGB_Inner_Loop_2
	MOVF LoopVar+1, W
	SUBLW D'255' 			; Move value to WREG

	Compare_LED GREEN, 0, PORTD		; Compare if RED diode is to be put out
	Compare_LED GREEN, 1, PORTD
	Compare_LED GREEN, 2, PORTD
	Compare_LED GREEN, 3, PORTD
	Compare_LED GREEN, 4, PORTD
	Compare_LED GREEN, 5, PORTD
	Compare_LED GREEN, 6, PORTD
	Compare_LED GREEN, 7, PORTD

	Compare_LED GREEN, 0, PORTB		; Compare if RED diode is to be put out
	Compare_LED GREEN, 1, PORTB
	Compare_LED GREEN, 2, PORTB
	Compare_LED GREEN, 3, PORTB
	Compare_LED GREEN, 4, PORTB
	Compare_LED GREEN, 5, PORTB
	Compare_LED GREEN, 6, PORTB
	Compare_LED GREEN, 7, PORTB

	DECFSZ LoopVar+1, F
		GOTO RGB_Inner_Loop_2


	CLRF PORTD
	CLRF PORTB

	MOVLW D'255'
	MOVWF LoopVar+1

	MOVLW B'011'
	MOVWF PORTC


RGB_Inner_Loop_3
	MOVF LoopVar+1, W
	SUBLW D'255' 			; Move value to WREG

	Compare_LED BLUE, 0, PORTD		; Compare if RED diode is to be put out
	Compare_LED BLUE, 1, PORTD
	Compare_LED BLUE, 2, PORTD
	Compare_LED BLUE, 3, PORTD
	Compare_LED BLUE, 4, PORTD
	Compare_LED BLUE, 5, PORTD
	Compare_LED BLUE, 6, PORTD
	Compare_LED BLUE, 7, PORTD

	Compare_LED BLUE, 0, PORTB		; Compare if RED diode is to be put out
	Compare_LED BLUE, 1, PORTB
	Compare_LED BLUE, 2, PORTB
	Compare_LED BLUE, 3, PORTB
	Compare_LED BLUE, 4, PORTB
	Compare_LED BLUE, 5, PORTB
	Compare_LED BLUE, 6, PORTB
	Compare_LED BLUE, 7, PORTB


	DECFSZ LoopVar+1, F
		GOTO RGB_Inner_Loop_3






	DECFSZ LoopVar, F
		GOTO RGB_Outer_Loop




Mode_SET

	;Mode 1
	MOVLW D'1'
	CPFSEQ Mode, 0
		GOTO Not_Mode_1
	
	LFSR 0, BLUE		;Decreases
	LFSR 1, RED			;Increases

	GOTO Mode_DONE
Not_Mode_1

	;Mode 2
	MOVLW D'2'
	CPFSEQ Mode, 0
		GOTO Not_Mode_2
	
	LFSR 0, RED			;Decreases
	LFSR 1, GREEN		;Increases

	GOTO Mode_DONE
Not_Mode_2

	;Mode 3
	MOVLW D'3'
	CPFSEQ Mode, 0
		GOTO Not_Mode_3
	
	LFSR 0, GREEN		;Decreases
	LFSR 1, BLUE		;Increases


	GOTO Mode_DONE
Not_Mode_3


Mode_DONE













RGB_Change
	MOVLW D'8'
	MOVWF LoopVar+2

;[
RGB_Change_Loop
	
	DECF POSTINC0, F
	INCF POSTINC1, F


	DECFSZ LoopVar+2, F
		GOTO RGB_Change_Loop
;]





	DECF LoopVar+3, F		;Change mode

	BTFSS STATUS, Z
		GOTO Main
;	BNZ Main


	INCF Mode, F
	DECF LoopVar+3, F


	MOVLW D'3'			;Reset mode
	CPFSGT Mode, 0
		GOTO Main

	MOVLW D'1'
	MOVWF Mode
		




	GOTO Main



;******************************************************************************
;End of program

Subroutines_CODE CODE

	SUBTITLE	"Delayroutine"
Delay_Long
	MOVLW	0x16
	MOVWF	z3
	MOVLW	D'80'
	MOVWF	z2
Hopp1
	DECFSZ	z1,1
	GOTO Hopp1
	DECFSZ	z2,1
	GOTO Hopp1
	DECFSZ	z3,1
	GOTO Hopp1
	RETURN

		END

Kopplingsschemat till "drivkortet":
Bild

Om du klarat att läsa såhär långt så har du gjort det bra! :roll:

Kommentarer/funderingar/idéer :?:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36617
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: RGB-Trappa

Inlägg av Glenn »

Attans vilket jobb att löda det där :P

Själv skulle jag nog inte kunna motstå frestelsen att kunna göra mönster, typ "rinannde" pilar osv :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: RGB-Trappa

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt!! :)

Bra idé med motstånden och koppartrådarna, men som sagt.. Vilket jobb!

(Jag hade missat tråden i Idébanken av någon märklig anledning.)
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: RGB-Trappa

Inlägg av E85 »

Riktigt tufft. Man skulle kanske kunna bygga det i modulform med en (SPI/I2C/?) buss-master som styr flera slavar och driva lysdioderna direkt från slavarna för att få möjlighet att styra varje LED med färre kablar.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: RGB-Trappa

Inlägg av cosmox »

Riktigt tjusigt! :bravo:
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Re: RGB-Trappa

Inlägg av Cenorpa »

Riktigt snyggt! Men det blir häftigare effekt om du låter hela trappen ha samma nyans förutom ett trappsteg som skiljer sig något och vandrar uppåt/nedåt 8) . Detta kan ju såklart också skifta färg som du har nu.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: RGB-Trappa

Inlägg av hassefikonkasse »

Det var läckert! :bravo: Är det en förberedelse för Augustis kräftskivor för att
du skall klara trappan med svårartad kurva och allt? :lol:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: RGB-Trappa

Inlägg av v-g »

Cenorpa:Skulle jag ha samma färg hade jag inte gjort mig åbäket att styra varje trappsteg för sig eller hur ;)

Mjukvaran just nu är bara den enklast tänkbara i framtiden kommer många fler finesser :mrgreen: :hacker:

Mycket lödande tyvärr och eftersom jag var smart nog att ta 0603 motstånd så tål de inget heller utan lödfästet ryker vid minsta påverkan vilket har medfört många omlödningar, särkilt efter kattungarna var på trappen och klöste lös några slingor :evil:

Lödningen tog nog två veckor för att det var så förbannade drygt så man ids inte sitta mer än några timmar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Re: RGB-Trappa

Inlägg av Cenorpa »

>Skulle jag ha samma färg hade jag inte gjort mig åbäket att styra varje trappsteg för sig eller hur ;)

Jo det måste du göra ändå, för att kunna styra ett inidividuellt trappsteg som rinner uppåt / nedåt enligt min beskrivning. Så än finns möjligheten!
Användarvisningsbild
SenseiTG
Inlägg: 57
Blev medlem: 9 april 2008, 10:18:23
Ort: En i sydvästra skåne

Re: RGB-Trappa

Inlägg av SenseiTG »

Mycket trevligt projekt! Blir nästan besviken över att vi har enplans... :)

På tal om dryga lödprojekt så byggde jag och en polare nyligen en ledmatrisdisplay med 50x7 pixlar.
Nu var det iofs min polare som fick i jobb att monterade, löda och bocka alla ben så jag ska inte klaga.
Tog honom ungefär åtta timmar totalt - men han lyckades hålla modet uppe hela vägen i mål.

Jag kommer att gå på ett liknande projekt när jag ska lägga nytt golv i hallen, fast med uplights längs med väggarna istället och då ska (tyvärr) varje led styras separat :F

Tänkte därför passa på att fråga dig om vilken effekt du kör dina dioder med och hur du uppfattar ljusstyrkan (ett videoklipp kan julätt luras). Jag tänkte sätta en diod per meter i en lång hall, ca 2 meter bred, och hoppas då på att det blir ljust nog att för att utan några problem kunna ta sig fram när det är mörkt utan att driva leddarna starkare än 25mA/kanal. Vad tror du?

Anledningen att jag vill begränsa till 25mA är att jag hade tänkt bygga varje ljuspunkt såhär:

Bild

På så vis kan jag bygga varje ljuspunkt som ett litet luftbygge och gjuta in dessa i små plastkapslingar som i sin tur kan fällas ner permanent tillsammans med klinkersen. Varje modul måste då ha unik addressering och kommunikation ska ske seriellt genom att mycket kortvarigt pulsa +5V låg med varierande tidsintervall (så är det tänkt iallafall, har inte provat lösningen än). PICen klarar dock som bekant bara av att driva 25mA så om detta inte räcker får det bli en annan lösning. Med lite tur kanske det finns leddar med inbyggda förkopplingsmotstånd och då vore det otroligt smidigt att bygga varje ljuspunkt - bara 4 komponenter.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Re: RGB-Trappa

Inlägg av Cenorpa »

Jag gjorde ett liknande system förut som SenseiTG är inne på, men mest för att testa om det fungerade. Varje enhet hade en separat address och endast två trådar behövdes till varje. men där hade jag inbyggd 7805 på varje modul och klockade in seriell data med en viss överspänning.

Ungefär såhär:
8v = 0
12v = 1

På så vis så bröt jag aldrig matningsspänningen, men vid snabb seriell data så borde det inte vara något problem om man har en liten bufferkondensator på modulerna.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: RGB-Trappa

Inlägg av blueint »

SenseiTG, Har du testat konstruktionen med PIC + RGB-led ..?
Speciellt nyfiken på hastighet, segmentlängd samt kabeltyp ..
Användarvisningsbild
SenseiTG
Inlägg: 57
Blev medlem: 9 april 2008, 10:18:23
Ort: En i sydvästra skåne

Re: RGB-Trappa

Inlägg av SenseiTG »

nu känns det som att tråden blir stulen... det var inte min mening.

men nej, bara en tanke - det är *inte* testat.
SenseiTG skrev:så är det tänkt iallafall, har inte provat lösningen än
som jag ser det så borde hastigheten gå att hålla ganska hög, så länge pulserna är tillräckligt korta för att inte påverka matningsspänningen så pass att kommunikationen "syns" på leddarna. kabelns induktans kan komma att bli en begränsning för pulslängd. jag har inte gjort några mätningar på kabeln jag tänkt använda och har ingen data på den heller. har den för hög resistans/meter så lär jag få problem mot slutet av slingan både då spänningen kan komma att variera för mycket vilket dessutom försämrar återuppladdningstiden kondingarna.

Cenorpas lösning tar en bättre (den bästa?) väg förbi alla dessa problem och jag har funderat även i dessa banor, men då blir varje modul både dyrare och lite svårare att bygga (7805 och spänningsdelare, yes?) - men det är inte alls omöjligt att det är där jag landar - jag vill bygga minimalistiskt, men det är ju viktigare att det fungerar. Ett tredje alternativ är att nyttja polvändning för kommunikation och att sätta en liten likriktarbrygga med en minimal konding på varje modul - altså vanlig 485 fast med effektdrivare. Också enkelt och billigt, men problemet med kabelresistans går ju ingenstans...

MEN, låt oss återgå till att imponeras av trådförfattarens bygge! Frågan kvarstår - hur många mAh kör du dina leddar på och om 25mA - tror du det räcker till att lysa upp (minst tillräckligt för att jag inte ska snubbla över dammsugaren) en 2 meter bred hall med dioder längs väggana - ca 0.5-1m mellan?
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: RGB-Trappa

Inlägg av Soap »

Klart häftigt!

Det är i stort sett helt i linje med en idé jag har när jag ska byta ut spänntaket i vardagsrummet.
En decimeter från väggen vill jag sätta upp en skugglist. I listen monteras x-antal RGB dioder, och tanken är att jag jag ska ha samma färg i hela taket, så ditt nuvarande program hade funkat perfekt för min del! frågan är om man ska lysa in mot mitten av taket, eller om man ska rikta dioderna ut mot väggen.

En liten fundering: färgerna ser lite "klena" ut, är det för att du driver dioderna hårt eller är det kameran som inte kan plocka upp färgerna bra i mörkret?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: RGB-Trappa

Inlägg av v-g »

LEDsen tål 20 mA /färg och allt är designat för att kunna köra max på alla färger och samtidigt men eftersom det hela körs via PWM så har jag faktist inte en aning vad det blir/diod eller slinga. Rimligen så blir det maximalt som att köra en färg på fullt eftersom färgerna (just nu) inte tänds samtidigt. Har också spänningsfall deluxe då matarkabeln är väldigt tunn :vissla:

Cenorpa:Koden är ett fulhack som egentligen bara är "proof of concept" dvs det går att köra individuella färger på vartenda trappsteg om jag så önskar. Nu ÄR det samma färg men det är mest bara för att det är enkelt att koda. Ville jag bara köra samma färg i hela trappen hade de tre FET:arna räckt som styrnig eller hur? ;)

För att tona vissa trappsteg krävs att man ökar på en viss färg där medans de övriga ligger på en annan färg vilket är lite smådrygt eftersom toning är ett måste för snygg övergång. Fundilerar på den koden just nu men det är 100 andra grejjor som behövs göras också. Detta har redan tagit för lång tid känns det som :mrgreen:

SenseiTG:Lyset trappan ger räcker mer än väl för aktiviteter i trappan, det lyser upp hela hallen både uppe och nere och i trappen lyser det "väldigt" bra särskilt på max. Dioderna sitter med 25-30 cm emellan. på de bredaste sitter 5st. dioder annars 4st. Lödningen var som sagt tokdryg säkert 30 timmar totalt. Lägg på 4 timmar till sen jag monterat pga "tasiga motstånd+katt symptomet)

Soap:Färgerna är troligen helt åt &#¤%& jag har inte färgoptimerat något alls i koden utan det fick bli som det "blev" men kör jag enbart på grön LED så nog fasen blir det grönt det kan jag lova. Trappen är också lite åt det gula hållet vilket gör påverkan. Största felet hade du redan listat ut det var mörkt (för mesta effekt) och det är filmat med kompaktkamera (stillbilds) pga lathet. Vitbalansen rubbas säkert också iom att allt ändrar färg när det är mörkt. RGB/PWM tycker jag alltid suger utom live :cry:

Tycker du ska prova att sätta dioderna på en list som du provar att rikta olika. För mig fanns inte så många alternativ men jag försökte luta dem lite innåt så att man inte ser själva dioden.

Edit:Ett H raderat efter Ma enligt påpekan ;)
Senast redigerad av v-g 1 augusti 2009, 20:25:24, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar