VNH3SP30 Motor Driver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

VNH3SP30 Motor Driver

Inlägg av squiz3r »

Tjenare alla.

Jag sitter här och försöker styra en motor med min H-brygga FRÅN POLOLU men så har jag fått lite problem som jag hoppas att någon kan svaren på.

1) Jag har en matningsspänning på ~24v, och den ska enligt databladet klara upp till 36v, men nu när jag kopplade in den till 24v så blev den skollhet (bra bit över 100°C) efter bara några sekunder @ 2A. med 15v körde jag 5A under ett par minuter utan att den blev mer än ljummen. Men så såg jag nu på Pololus sida att det står "Maximum operating voltage: 16 V" också en tilläggstext: "The datasheet claims a maximum of 36 V, but shoot-through issues make operation impractical above 16 V."

shoot-through, det är väll när det blir "kortslutning" genom H-bryggan eftersom transistorerna inte hinner slå om? Detta går väll inte att lösa på något vis, så tycker ni att jag ska slänga på en rejäl kylfläns och en fläkt och köra på det eller?

2) När det kommer en strömspik vid starten av motorn slår H-bryggan ibland av pga överströmmsskyddet, den varnar då genomk att dra DIAG pinnen låg. Men jag fattar inte hur jag får igång den igen... I databladet står det såhär på sidan 8 i DATABLADET
SHORT CIRCUIT PROTECTION
In case of a fault condition the DIAGX/ENX pin is considered as an output pin by the device.
The fault conditions are:
- overtemperature on one or both high sides;
- short to battery condition on the output (saturation detection on the Low-Side Power MOSFET).
Possible origins of fault conditions may be:
OUTA is shorted to ground ---> overtemperature detection on high side A.
OUTA is shorted to VCC ---> Low-Side Power MOSFET saturation detection. (1)
When a fault condition is detected, the user can know which power element is in fault by monitoring the
INA, INB, DIAGA/ENA and DIAGB/ENB pins.
In any case, when a fault is detected, the faulty half bridge is latched off. To turn-on the respective output
(OUTX) again, the input signal must rise from low to high level.
Men vilken input signal är det jag ska göra hög!? jag har testat att sätta inA, inB och PWM till 0 och sedan sätta dem igen, ingen framgång... Om jag drar ut strömmen till H-bryggan så fungerar det sen igen, men det ska man ju inte behöva göra?

Tacksam för alla svar och tips!

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: VNH3SP30 Motor Driver

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag satt på en rejäl kylning på H-bryggan, så värmen är inga problem. Men nu har jag problem med att när jag ändrar PWM till motorn så stänger H-bryggan av sig och DIAG pinnen blir hög.

Jag förstår bara inte varför den stänger av sig, jag har en funktion som gör att den inte ändrar PWM'en i stora steg, utan om jag har 10% PWM och säger till den att sätta PWM till 50% så ökar den med 0,2% åt gången tills jag nått upp till mitt mål. Hur snabbt den ökar det verkar inte ha med mitt problem att göra...

Om jag kör 50% PWM och sänker till 20% så stannar ofta H-bryggan.. Det borde den ju inte göra?

Det är bara den ena av de två H-bryggorna på kortet som gör såhär trots att det är lika dana motorer och samma spänningskälla till dem.

En förklaring till varför de stängs av i databladet lyder såhär: ...excessive ON state voltage drop across a Low-Side FET. (På sidan 3 HÄR under DIAGA/B raden). Men jag förstår inte vad som menas med det?

Någon som har några idéer??

Mvh. Danne
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har tittat på dom där några gånger men jag tycker att varje gång jag gör det så hittar jag motsägelsfulla uppgifter om just matningspänningen. Jag har sett 12V, 16V, 36V och 24V på olika ställen.... Databladet du länkar till säger ju 40V MAX och 36V minimum för overvoltege shutdown så jag tycker nog också att den "bör" klara 24V.

En fråga som direkt dyker upp är vilken PWM frekvens du kör med. Ju högre frekvens desto större förluster i bryggan, databladet nämner 10kHz som max.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Innan körde jag på 9,77kHz, men nu har jag sänkt till 2,3kHz. Dock märkte jag ingen tydlig skillnad.

Men nu har jag gjort lite fler tester som jag uppfattar som att det måste vara något fel på H-bryggan:

Jag började med att ändra namnet på pinnarna i PIC'en så att den tror att den styr andra motorn trots att det är kopplat till samma motor. Då ligger problemen fortfarande kvar på samma (vänster) motor. Alltså kan felet inte ligga i mjukvaran, för då skulle det flyttas till höger motor nu.

Sedan kopplade jag om sladdarna till motorerna, så jag bytte H-brygga mellan motorerna. Då flyttade felet sig till den andra motorn, det ligger alltså kvar på samma H-brygga. Detta betyder att det inte är lasten som gör att det blir problem.

Alltså måste det ju vara H-bryggan, eller möjligen sladdarna mellan PIC'en och H-bryggan? För att eliminera det också så kan jag ju löda om kontakten där. Det får jag göra imorgon.

Eller kan ni tolka det på annat sätt än vad jag gör?

(Värmen är som sagt inga problem längre)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ser den ut som på bilden eller finns det elektrolytkondensatorer monterade över inspänningen för motordriften? Utan lokal energilagring kan lite vad som helst hända. edit: Jag såg just att det fanns fler bilder. Det var den första jag tänkte på.

Problemet att den stängs av när du sänker duty-cyclen skulle kunna möjligen kunna vara överström eller överspänning om det finns ett sådant skydd och om den aktivt kortsluter motorn när den inte ger ström till den. (edit: PWM-ar man med pwm-signalen så verkar inte det var fallet) Motorn kommer i så fall att bromsas och energi pumpas tillbaka till matningen. Om strömkällan inte kan ta emot energi så blir det överspänning. Vad är det för strömkälla?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

kimmen: Det verkar ligga något i det du säger! H-bryggan är kopplad direkt till två LiPo batterier (2400mAh @ 22,2v), men om jag kopplar in mega kondensatorer till H-bryggan (några tusen µF) så fungerar det... Hmm, får fortsätta felsökandet sen!
Skriv svar