Jag sitter här och försöker styra en motor med min H-brygga FRÅN POLOLU men så har jag fått lite problem som jag hoppas att någon kan svaren på.
1) Jag har en matningsspänning på ~24v, och den ska enligt databladet klara upp till 36v, men nu när jag kopplade in den till 24v så blev den skollhet (bra bit över 100°C) efter bara några sekunder @ 2A. med 15v körde jag 5A under ett par minuter utan att den blev mer än ljummen. Men så såg jag nu på Pololus sida att det står "Maximum operating voltage: 16 V" också en tilläggstext: "The datasheet claims a maximum of 36 V, but shoot-through issues make operation impractical above 16 V."
shoot-through, det är väll när det blir "kortslutning" genom H-bryggan eftersom transistorerna inte hinner slå om? Detta går väll inte att lösa på något vis, så tycker ni att jag ska slänga på en rejäl kylfläns och en fläkt och köra på det eller?
2) När det kommer en strömspik vid starten av motorn slår H-bryggan ibland av pga överströmmsskyddet, den varnar då genomk att dra DIAG pinnen låg. Men jag fattar inte hur jag får igång den igen... I databladet står det såhär på sidan 8 i DATABLADET
Men vilken input signal är det jag ska göra hög!? jag har testat att sätta inA, inB och PWM till 0 och sedan sätta dem igen, ingen framgång... Om jag drar ut strömmen till H-bryggan så fungerar det sen igen, men det ska man ju inte behöva göra?SHORT CIRCUIT PROTECTION
In case of a fault condition the DIAGX/ENX pin is considered as an output pin by the device.
The fault conditions are:
- overtemperature on one or both high sides;
- short to battery condition on the output (saturation detection on the Low-Side Power MOSFET).
Possible origins of fault conditions may be:
OUTA is shorted to ground ---> overtemperature detection on high side A.
OUTA is shorted to VCC ---> Low-Side Power MOSFET saturation detection. (1)
When a fault condition is detected, the user can know which power element is in fault by monitoring the
INA, INB, DIAGA/ENA and DIAGB/ENB pins.
In any case, when a fault is detected, the faulty half bridge is latched off. To turn-on the respective output
(OUTX) again, the input signal must rise from low to high level.
Tacksam för alla svar och tips!
Mvh. Danne