LM338 koppling. Motståndet röker :)
Re: LM338 koppling. Motståndet röker :)
Det är enligt Nationals referensdesign, så det är rätt lämpligt att göra som dem rekommenderar.Rocky_AL skrev:tänkte tvärtom där. Men jag tycker ändå att man ska ha återkopplingen med motstånd i kilo-klassen snarare än lite drygt 100 ohm, framförallt om man inte kräver en jätteliten inverkan av Iref.
Väcker upp denna "döda" tråd. Jag provkörde samma motor igen, efter jag kopplade in dioden, och efter en stund fyllde bränt-motstånd-rök rummet. Samma sak igen, LM338an sönder 
Jag kopplade som Limpan4All sa, anoden mot Vout och katoden mot Vin. (En 6amp diod) Borde jag ha satt in ännu flera skyddsdioder, som på ST's LM388 datablads koppling, http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... u2qopy.pdf "Regulator with protection diodes"? En diod mellan Vout och Adj också?
Jag kopplade som Limpan4All sa, anoden mot Vout och katoden mot Vin. (En 6amp diod) Borde jag ha satt in ännu flera skyddsdioder, som på ST's LM388 datablads koppling, http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... u2qopy.pdf "Regulator with protection diodes"? En diod mellan Vout och Adj också?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, det är en bra idé.
Sen tänker du väl på att hela kylflänsen får utspänningens potential om du inte har någon isolering mellan den och regulatorn?
Har du ingen kamera? Vi vill se hur du gjort.
Sen tänker du väl på att hela kylflänsen får utspänningens potential om du inte har någon isolering mellan den och regulatorn?
Har du ingen kamera? Vi vill se hur du gjort.
^Jo, kylflänsen är isolerad.. Enligt multimetern så har den ingen kontakt med flänsen. Det är en svart kylfläns, och tydligen leder inte ytan, så jag la ingen isolering. Kanske lägger upp nå'ra bilder sen. Men ni får tro mig tills det!