Förlänga mellan antenn och wifi basstation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

Förlänga mellan antenn och wifi basstation?

Inlägg av xarvox »

Jag har en god vän i ett stoort hus, så pass att han har wifi trubbel överallt utom i vardagsrums-delen av huset.

Jag håller på att övertala herrn att prova en linksys wrt basstation med openwrt istället för hans nuvarande telia-trams som inte gör annat än o jäklas med honom.

Problemet är att hans fastighet skulle behöva två stationer, eller en rejäl förlängnings-sladd på den ena av basstationens antenner.

Så min fråga är, kan jag montera en skarvsladd mellan antenn och basstation, eller kommer jag strula till något rent sändnings-mässigt (sladden blir väl inte antenn i alla fall?)?

och om svaret är ja, kan man kanske hitta en kabel redo för ändamålet, med skruvkontakt av samma typ som antennen?

annars blir det nog två wrt-stationer sammanbundna med ethernet-kabel, men det känns som en lite för "enkel" lösning.. :)
SM3BDZ

Re: Förlänga mellan antenn och wifi basstation?

Inlägg av SM3BDZ »

Det enklaste är kanske att han skaffar en WLAN-switch/Accesspunkt som går att ställa i bryggläge, under förutsättning att det går att placera den så att den når "huvud-routern". Då slipper du krångla med någon sladd överhuvudtaget! Radio ä' fint dä' sörru! :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej, det är ingen mening med att försöka förlänga med kabel, även en mycket bra kabel har så stora förluster att det blir mindre kvar på den andra sidan än vad det blir av luftvågen

däremot kan man kanske sätta en riktantenn åt det hållet det är klent med täckning
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Nu kanske du tog i lite, grym... så till vida att han inte behöver 100m kabel eller så...
Men annars håller jag med att det oftast kan vara en källa till strul att förlänga koaxkablar vid så pass höga frekvenser. Dessutom måste den vara lågförlust och därmed rätt grov.

Du får inte ta illa upp xarvox, men man blir lite orolig när du kallar det för "skarvsladd"... :)
xarvox

Inlägg av xarvox »

haha ja, jag får väga mina ord lite bättre ;)

Ja, då är en förlängning inte att tänka på.

Lösningen kommer troligen bli en dubbel uppsättning wrt 54gl routrar med öppen mjukvara.
De kommer antagligen vara anslutna med ethernet-kabel, men köra som samma trådlösa nätverk.

Fastigheten skulle inte klara en enda utgångspunkt, oavsett hur den vore riktad.
Byggnaden har en del udda vinklar och tjocka betongväggar, så det behövs 2 antenner/repeaters, med åtminstonde 5-10 meter imellan, gärna mer.

dessutom, när han till sist vill ha wifi på tomten också (källaren), så är det ju bara en till station att haka på ett befintligt nät :)

tack för hjälpen!
mvh
H
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ha flera AP:s med exakt samma typ av kryptering, SSID och lösenord.

Dra vanlig TP-kabel mellan dom och modemet. Sätt dom på olika kanaler med 3 steg mellan, 1 - 3 - 6 - 9 - 12.

När datorn tappar kontakt med en så kommer den automatiskt att försöka logga på något som har samma namn.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Visst finns det sådana som roamar ??..

Borde ju vara det bästa.
xarvox

Inlägg av xarvox »

ja, roaming finns inbyggt i de olika mjukvarorna för wrt 54 basstationerna.
Åtminstone i OpenWRT och DD-WRT (osäker på tomato).

inställningen går dock till på mycket likartat sätt som netrunner skriver om, men det är nog någon mer inställning..

det finns bra tutorials på nätet, onödigt att posta en här också :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag försöket få roming att funka på DD-WRT på jobbet.

Med trådbunden förbindelse mellan routrerna gick det inte och med trådlöst så gick det till 90%. Givetvis var dom återstående 10% som det inte funkade för chefer så ... det blev till att byta.
Skriv svar