Jag undersöker möjligheterna att styra ett DSI styrdon med hjälp av en transistorutgång på en Mitsubishi Alpha2 mikrokontroller. Mina elektronikkunskaper är begränsade och har inte nyttjats på några år! =), men här på forumet verkarar det finnas en outtömlig källa av kunskap!
Jag behöver styra 3st DSI styrdon, dessa tillhandahåller sin egen styrström som normalt sett regleras m.h.a. en potentiometer på 47kΩ.
Alpha2 har ett PWM byggblock (0 - 100%) med en periodtid på 100ms, tillbehörsmodulen med transistorutgångarna har en omslagstid på <1ms.
Hur gör jag enklast en bra strömreglering?, en konding + spole + frihjulsdiod?, eller är en PWM på 100ms för sakta för att uppnå en jämn reglering?
När jag ändå upptar er tid! =), samma mikrokontroller ska även mäta ljuset (1 - 100 lux) och reglera efter det. Jag vet att fotoresistorerna är på utgång, men om jag inte är helt ute och seglar så mäter dom skapligt i mitt önskade intervall och dom är inte särskilt snabba i omslagen heller vilket är önskvärt! Är det något uppenbart hinder att helt enkelt göra en koppling för spänningsdelning och plocka ut en referensspänning? Ju enklare desto bättre! =)
Datablad för Mitsubishi Alpha2 mikrokontroller.
Datablad för Tridonic DSI-AD/S konverterare.