Firefox Suger
- Gildebrand
Re: Firefox Suger
Jag hade en del problem med att program betedde sig märkligt när min var klockad över från 2.5 till över 3 GHz. Visade sig att systemet inte klarade program som prime95, CPUburn och liknande, alltså program som används för att testa stabilitet hos överklockade system. Höjde spänningen på processorn en aning, och sänkte till 3 GHz jämt, efter det har jag inte haft problem.
Min FF kan ibland låsa sig en sekund, antagligen medan den väntar svar på DNS-servern.
Min FF kan ibland låsa sig en sekund, antagligen medan den väntar svar på DNS-servern.
- Gildebrand
Prime95 funkar dock bra. kört 1,5 timme utan problem.
Min burk:
E7400@~3.4ghz
2gb ram pc6400
gtx260
X25-m g2
Uppgradering till i7 ska dock ske snart
Min burk:
E7400@~3.4ghz
2gb ram pc6400
gtx260
X25-m g2
Uppgradering till i7 ska dock ske snart

Prova lägg in Adblock Plus. Det hjälper mycket mot ondskefull flash-reklam. Jag har inga problem alls med firefox (3.6.2). Ligger kring 250MB med Aftonbladet, SVD, Expressen och forumet öppet i flikar (testade nu). Intel Q9450 2.66GHz @ 3.3GHz.
- Gildebrand
Men vänta här, hur kommer det sig att datorer med kass prestanda i jämförelse, klarar av exakt samma sidor som jag besöker galant? Men jag ska prova, fastän stark tvekan.
Vill tillägga att jag tror att jag har sett att firefox suger i sig väldigt mycket, och är nära att krascha när man surfar in på sidor med mycket javascript, och liknande.
Fast man kanske måste uppgradera till en i7 rigg för att det ska funka bra
Vill tillägga att jag tror att jag har sett att firefox suger i sig väldigt mycket, och är nära att krascha när man surfar in på sidor med mycket javascript, och liknande.
Fast man kanske måste uppgradera till en i7 rigg för att det ska funka bra

> Kan det vara relevant att jag har överklockat från 2.8 > 3.35?
Och om du "fixar" det lilla "felet", hur fungerar det då ??
Det är ju hur som helst det första som borde göras vid en normal
felsökning, om det är det som du håller på med alltså...
Och om du "fixar" det lilla "felet", hur fungerar det då ??
Det är ju hur som helst det första som borde göras vid en normal
felsökning, om det är det som du håller på med alltså...
- lillahuset
- Gått bort
Japp, Firefox suger men inte lika mycket som IE och annan dynga från Redmond.
/Janne
/Janne
- ElectricMan
- Kontakt:
Btw. Till er som har fastnat med IE och FF. Testa Chrome, de släppte en ny beta idag som ska vara ännu snabbare, vilket den också känns vara! 
Helt otroligt vilken skillnad det är mellan de olika webbläsarna i hastighet.
Visst, ska man utveckla osv. Så brukar jag använda FF, det finns ju bättre verktyg där.
Men vardagssurfingen har jag helt gått över till att använda chrome.

Helt otroligt vilken skillnad det är mellan de olika webbläsarna i hastighet.
Visst, ska man utveckla osv. Så brukar jag använda FF, det finns ju bättre verktyg där.
Men vardagssurfingen har jag helt gått över till att använda chrome.

- lillahuset
- Gått bort
Vi som har vuxit till oss lite grand och utvecklats till Griniga Gamla Gubbar använder gärna Linux.
Då är iron ett bra alternativ http://www.srware.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=561
Den har varit alfaversion sedan augusti, tråkigt nog, men fungerar bra.
/GGG (AKA Janne)
Då är iron ett bra alternativ http://www.srware.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=561
/GGG (AKA Janne)
- Mizzarrogh
Återbruk av gammal tråd
Bror noterade följande problematik, Firefox suger ca +1gig RAM, vad göra åt detta på bästa sätt?
Bror noterade följande problematik, Firefox suger ca +1gig RAM, vad göra åt detta på bästa sätt?

- lillahuset
- Gått bort
Färre flikar och fönster. Skitdålig idé enligt mig. Jag brukar ha ~100 fönster och flikar öppna.
Startade om Chrome imorse och har 35 instanser som använder mellan 374 och 17M resident minne, mellan 1469 och 268M virtuellt.
Då är det inte underligt att jag använder 3784M resident minne och totalt 7550M med buffrar inräknade.
I en dator med 8G RAM har systemet knaprat i sig 63M av swap dessutom.
Nu undrar jag, vilka är de riktigt sjuka människorna? De som skapar nätbläddrarna eller de som skapar innehållet på nätet? Eller kanske vi som av någon anledning accepterar att det är som det är?
Visst vore det skönt om vissa blev arbetslösa?
/GGG
Startade om Chrome imorse och har 35 instanser som använder mellan 374 och 17M resident minne, mellan 1469 och 268M virtuellt.
Då är det inte underligt att jag använder 3784M resident minne och totalt 7550M med buffrar inräknade.
I en dator med 8G RAM har systemet knaprat i sig 63M av swap dessutom.
Nu undrar jag, vilka är de riktigt sjuka människorna? De som skapar nätbläddrarna eller de som skapar innehållet på nätet? Eller kanske vi som av någon anledning accepterar att det är som det är?
Visst vore det skönt om vissa blev arbetslösa?
/GGG
Och vi som är fullvuxna, och passerat stadiet griniga, kör med Win och IE/FF utan problem.lillahuset skrev:Vi som har vuxit till oss lite grand och utvecklats till Griniga Gamla Gubbar använder gärna Linux.
/GGG (AKA Janne)
Dock, överklockar vi inte och installerar inte en massa virus (läs spel).
>Bror noterade följande problematik, Firefox suger ca +1gig RAM, vad göra åt detta på bästa sätt?
Släng in chrome eller annan valfri webläsare och jämför till att börja med.
--
Nej vi använder icke IE. Uuuursch.
/ Tompa
Släng in chrome eller annan valfri webläsare och jämför till att börja med.
--
Nej vi använder icke IE. Uuuursch.
/ Tompa
Jag vet att t.ex DN.se och SvD.se har en massa javaskript som ställer till det och gör att den står stilla några sekunder. ELFA.se är i samma träsk och har javaskript som ställer till det. Åtgärden som fungerar är att stänga av javaskript i inställningar. Gör det tillfälligt ibland. En mer långsiktig åtgärd är att installera AdBlock, Squid+Perl (DIY) eller liknande.
Orsaken är att javaskript är ett "hack" som kom till på ca 2 veckor samt att ingen standard följs, samt interpretationen uppenbarligen har riktigta svackor i implementationen.
Uppge gärna Operativsystem + version, Webbläsare + version, relevanta tilläggsprogram + version, problemsituation och sajt samt symptom.
Orsaken är att javaskript är ett "hack" som kom till på ca 2 veckor samt att ingen standard följs, samt interpretationen uppenbarligen har riktigta svackor i implementationen.
Uppge gärna Operativsystem + version, Webbläsare + version, relevanta tilläggsprogram + version, problemsituation och sajt samt symptom.