Styrning av växlar med hjälp av RC servo
Re: Styrning av växlar med hjälp av RC servo
Det var inte dumt.
Men använd gummiupphängning till servot (följde väl med ett par gummringar?) så växlingen blir så tyst som möjligt.
Men använd gummiupphängning till servot (följde väl med ett par gummringar?) så växlingen blir så tyst som möjligt.
Det var dyrt! Köpt några flera så blir det billigare:
http://cgi.ebay.co.uk/6x-MYSTERY-3-7g-R ... 20ad6c5634
http://cgi.ebay.co.uk/6x-MYSTERY-3-7g-R ... 20ad6c5634
netrunner: annonsen är lite förvirrad, är det 6st eller 4st.
Överallt står det 4x förutom i titeln, så förmodar att det är 4 stycken inte 6 stycken.
Micke_s Om du ska beställa, kan jag få hänga med då?
Det räcker med 2 paket á 4St/paket för min del.
Det räcker med 2 paket á 4St/paket för min del.
lgrfbs: jodå, fast det blir lite längre in i framtiden.
En liten uppdatering, har börjat göra några aluminiumprofiler och pappmallar för kapa efter.
För ta bort den diagonala streckade biten så bockar jag aluminiumet fram och tillbaka med en tång.
Själva hålen för styr tråden är ändrad eftersom de hamnade lite fel, därav 4st små hål,
det ska vara två hål i varje profil för tråden för kunna välja högre eller vänster montage på servo:t
Använder dubbelhäftade både för förenkla montage och eventuellt få lite ljuddämpning.
För ta bort den diagonala streckade biten så bockar jag aluminiumet fram och tillbaka med en tång.
Själva hålen för styr tråden är ändrad eftersom de hamnade lite fel, därav 4st små hål,
det ska vara två hål i varje profil för tråden för kunna välja högre eller vänster montage på servo:t
Använder dubbelhäftade både för förenkla montage och eventuellt få lite ljuddämpning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Smältlim är ett bra sätt att montera dessa servon, som dessutom är lite ljuddämpande.
Jag har ett helt gäng såna här hemma:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... icro_Servo
De fungerar bra förutom att de inte riktigt går lika snabbt över hela registret, och inte lika snabbt som varandra. De passar inte så bra till rc helis eller flygplan mao, men för att styra en växel lär de fungera super.
Jag har ett helt gäng såna här hemma:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... icro_Servo
De fungerar bra förutom att de inte riktigt går lika snabbt över hela registret, och inte lika snabbt som varandra. De passar inte så bra till rc helis eller flygplan mao, men för att styra en växel lär de fungera super.
Har experimenterat vidare med peco växlarna och kommit fram att jag behöver komplementera mina styrkort med reläer.
Detta för få en problemfri körning, det ska nog monteras två kablar i själva skarven som gör växeltungan rörlig också.
Note 1: Här tänkte jag ta lite färg och sätta på utsidan av växeltungorna för att undvika att få kortslutning vid uppstart.
Detta för få en problemfri körning, det ska nog monteras två kablar i själva skarven som gör växeltungan rörlig också.
Note 1: Här tänkte jag ta lite färg och sätta på utsidan av växeltungorna för att undvika att få kortslutning vid uppstart.
Nix, det har jag inte.
Bättre ekonomi att samla ihop några växlar på samma ställe.
Dessutom så kommer tåg-avkännings-modulerna vara samlad så lite extra kabel gör inte så mycket i slutänden.
Bättre ekonomi att samla ihop några växlar på samma ställe.
Dessutom så kommer tåg-avkännings-modulerna vara samlad så lite extra kabel gör inte så mycket i slutänden.
Har kommit lite vidare på servobygget nu.
Har ändrat lite strategi och kommer köra med mosfet:ar som styr hjärtstyckena och använda pcb:et som monteringsplatta.
En liten video över vad jag har satt ihop på exprimentplattan.
Väntar på kretskorten ska anlända.
Nästa steg blir att beställa komponenter och montera ihop några.
Har lagt till en liten bild över hur styrkortet kommer se ut. Jag kommer sätta fast servo:n med dubbelhäftande tejp och skruva den uppochner under växeln.
Har ändrat lite strategi och kommer köra med mosfet:ar som styr hjärtstyckena och använda pcb:et som monteringsplatta.
En liten video över vad jag har satt ihop på exprimentplattan.
Väntar på kretskorten ska anlända.
Nästa steg blir att beställa komponenter och montera ihop några.
Har lagt till en liten bild över hur styrkortet kommer se ut. Jag kommer sätta fast servo:n med dubbelhäftande tejp och skruva den uppochner under växeln.
Väldigt väldigt snyggt! Både designen men även videon, jag önskar bara jag kunde få ett servo att röra sig så fint

Men det får bli en annan gång
Hade jag haft min tågbana uppe så man kan ha den framme hela tiden hade jag nog gärna köpt några kort också om det funnits möjlighet
Men allt är ihoppackat 

Men det får bli en annan gång

Hade jag haft min tågbana uppe så man kan ha den framme hela tiden hade jag nog gärna köpt några kort också om det funnits möjlighet

Ser fram emot en video när allt är monterat och klart.