Rädda Hdd??
Re: Rädda Hdd??
Jag provade att koppla in min trasiga hårddisk,
men den bara klickade. Efter en stund lugnade
den ner sig, men det gick inte att få fram den
i enhetshanteraren i windows med "sök efter
maskinvaruförändringar".
Lost & found sökte jag efter och hittade en
gratis demo-version (som inte kan rädda nåt),
men den skulle ha ett serienummer för att
kunna läggas in.
Jag menade att kretsen på flexkabeln kan ha
gått sönder i min. Inte att kabeln har gjort det.
men den bara klickade. Efter en stund lugnade
den ner sig, men det gick inte att få fram den
i enhetshanteraren i windows med "sök efter
maskinvaruförändringar".
Lost & found sökte jag efter och hittade en
gratis demo-version (som inte kan rädda nåt),
men den skulle ha ett serienummer för att
kunna läggas in.
Jag menade att kretsen på flexkabeln kan ha
gått sönder i min. Inte att kabeln har gjort det.
Alla räddningsprogram kräver förstås att hårddisken i alla fall kan starta och fungera som den skall och som minst kunna göra ett självtest, utöver det så klartar i alla fall LF av att hantera informationen på den oavsett vad som hänt med filsystemet. Jag har dock varit med om en hårddisk som bara spann upp utan att göra ett självtest som dock LF ändå kunde kontrollera och extrahera informationen från.
Att en hårddisk klickar så som du beskriver och om det låter förhållandevis högt betyder normalt att läsarmen tappat synken med hårddisksytan vilket brukar bli om man tex tappat den eller slagit emot något och det är i så fall normalt ingenting som man kan fixa själv då plattorna kommit ur läge eller att läshuvudet blivit förstört eller repat fel ställe på en disk och efter ett antal försök så ser hårddisken det som inte längre lönt och låser läsarmen. Om däremot ingenting har hänt med den så kan något har hänt att just läselektroniken blivit förstörd vilket gör att kontrollelektroniken inte längre får någon information om var läsarmen är på ytan och kan således inte längre kunna styra den, men oavsett så är det som jag ser det bara at kontakta IBAS eller dylika ställen om det är mycket viktiga grejer på den och man tycker att det är värt det.
Det finns väl dock lite knasiga "hemkurer" men vissa fungerar dock bara i vissa turliga fall om tex läshuvudet fastnat vilket det inte låter som det är i ditt fall för då brukar klickandet vara väldigt tyst av sig.
Vet inte vilken version du laddade ner av LF för jag är bara hemma på v1.06 som är en DOS version, gratis är de inte utan man får förstås ha licens och således nyckel som med de flesta program.
Att en hårddisk klickar så som du beskriver och om det låter förhållandevis högt betyder normalt att läsarmen tappat synken med hårddisksytan vilket brukar bli om man tex tappat den eller slagit emot något och det är i så fall normalt ingenting som man kan fixa själv då plattorna kommit ur läge eller att läshuvudet blivit förstört eller repat fel ställe på en disk och efter ett antal försök så ser hårddisken det som inte längre lönt och låser läsarmen. Om däremot ingenting har hänt med den så kan något har hänt att just läselektroniken blivit förstörd vilket gör att kontrollelektroniken inte längre får någon information om var läsarmen är på ytan och kan således inte längre kunna styra den, men oavsett så är det som jag ser det bara at kontakta IBAS eller dylika ställen om det är mycket viktiga grejer på den och man tycker att det är värt det.
Det finns väl dock lite knasiga "hemkurer" men vissa fungerar dock bara i vissa turliga fall om tex läshuvudet fastnat vilket det inte låter som det är i ditt fall för då brukar klickandet vara väldigt tyst av sig.
Vet inte vilken version du laddade ner av LF för jag är bara hemma på v1.06 som är en DOS version, gratis är de inte utan man får förstås ha licens och således nyckel som med de flesta program.
Hej igen..!
Nu har min syster hdd gått i sönder, vilket leder till jobb för mig.
Info:
Windows XP
Hdd: Samsung SP2004C 200GB SATA
Felmeddelande:
Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32hal.dll.
Installera en kopia av filen ovanför på nytt.
Har provat:
Med hjälp av en usb-sata försökt få kontakt med den, men utan framgång.
När man pluggar in den så startar hdd och det kommer upp en "säkerhetsborttagning av maskinvara" i aktivitetsfältet.
Men ingen hdd dyker upp.
Jag försökte med ett program som heter recover my files. Där kom hddn upp men med felet "no readable".
Gav upp och provade nästan alla punkter här utan att lyckas.
http://pcsupport.about.com/od/findbyerr ... haldll.htm
Hjälp uppskattas?
Nu har min syster hdd gått i sönder, vilket leder till jobb för mig.
Info:
Windows XP
Hdd: Samsung SP2004C 200GB SATA
Felmeddelande:
Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32hal.dll.
Installera en kopia av filen ovanför på nytt.
Har provat:
Med hjälp av en usb-sata försökt få kontakt med den, men utan framgång.
När man pluggar in den så startar hdd och det kommer upp en "säkerhetsborttagning av maskinvara" i aktivitetsfältet.
Men ingen hdd dyker upp.
Jag försökte med ett program som heter recover my files. Där kom hddn upp men med felet "no readable".
Gav upp och provade nästan alla punkter här utan att lyckas.
http://pcsupport.about.com/od/findbyerr ... haldll.htm
Hjälp uppskattas?
Hur blir det om du kopplar den som vanligt i en dator men bootar till os från en helt annan hårddisk? Den hittas av BIOS vid uppstart?
Har tyvärr ingen möjlighet att prova, eftersom jag inte har någon annan stationär.
Men Hddn dyker upp i BIOS.
MVH.
Men Hddn dyker upp i BIOS.
MVH.
När den inte dyker upp som enhet är det för att dess partition är så pass skadat att den inte kan läsas som en enhet.
Kopplar man en icke-formaterat hårddisk in på samma sätt sker exakt det samma.
Kopplar man en icke-formaterat hårddisk in på samma sätt sker exakt det samma.
Hur fixar man filsystemet?
Jag har backup på min dator, men värre med lillasystern. Och i detta fallet så är det hennes hdd som har gått sönder.
Jag har backup på min dator, men värre med lillasystern. Och i detta fallet så är det hennes hdd som har gått sönder.
Det där är något jag varit med om på hårddiskar som inte mått så bra men där informationen sedan utan problem kunnat bli överkopierat till en annan hårddisk mha LF, finns dock numera även andra program som klarar liknande men vissa bättre än andra. Var tom en hdd där FAT och dess kopia inte ens existerade då det blivit en repa rakt över det då läs/skriv-huvudet crashat på en hdd jag fick en gång men LF kunde ändå kopiera över filerna som ingenting hade hänt. Dock sparas bara filerna i de katalogerna som de var i men grundstrukturen på den söndriga hdd:n behålls ej så katalognamnen sparas ej har jag för mig vilket gör det lite jobbigt att hitta filera ibland men en vanlig sök i XP fixar den saken.
Åäö fixas inte i DOS versionen i alla fall den jag har 1.06 såvida man inte initierat svenska teckensnitt först. Sedan när den är klart så har du alltså inte ett fungerande OS på den hårddisken men alla filerna som var ok finns där som man sedan kan kopiera över till en annan hårddisk med ett fungerande OS på.
Är det bara det att det området har blivit korrupt och det inte har att göra med en fysisk skada så är det enkelt fixat genom att initiera och ompartionera den igen, dock kommer allt som finns på den att försvinna då man måste formatera den efter det. Man kan initiera den i XP och man kan göra det i DOS mha FDISK. I XP så högerklicka på Den här datorn sedan Hantera - Diskhantering så skall disken finnas där och det kan tom hända att XP frågar om du vill formatera och partionera den eller något sådant men som sagt all information kommer då att försvinna.
Vet dock inte om det kanske kan finnas program som kan återinitiera den så den fungerar som innan utan att bli av med någon information på den och det är ju att rek att testa först i så fall.
Åäö fixas inte i DOS versionen i alla fall den jag har 1.06 såvida man inte initierat svenska teckensnitt först. Sedan när den är klart så har du alltså inte ett fungerande OS på den hårddisken men alla filerna som var ok finns där som man sedan kan kopiera över till en annan hårddisk med ett fungerande OS på.
Är det bara det att det området har blivit korrupt och det inte har att göra med en fysisk skada så är det enkelt fixat genom att initiera och ompartionera den igen, dock kommer allt som finns på den att försvinna då man måste formatera den efter det. Man kan initiera den i XP och man kan göra det i DOS mha FDISK. I XP så högerklicka på Den här datorn sedan Hantera - Diskhantering så skall disken finnas där och det kan tom hända att XP frågar om du vill formatera och partionera den eller något sådant men som sagt all information kommer då att försvinna.
Vet dock inte om det kanske kan finnas program som kan återinitiera den så den fungerar som innan utan att bli av med någon information på den och det är ju att rek att testa först i så fall.
Det vart inte att fungera med kretskortsbyte.säter skrev:Min lokala datamaskinaffär ska ta hem en identisk disk och byta kretskortet.
I eftermiddag får jag besked om det funkade. Hoppas, för jag behöver flygbiljetterna.
Å andra sidan, trots att datamaskinsaffären bedyrade att den nya disken var identisk, så tvivlar jag.
Trasiga disken: WD1600AAJB-00J3A0
Nya disken: WD1600AAJB-56R1A0
Den enda kombinationen kretskort/disk som fungerar är den nya disken med originalkort.
Då ser man 56R1A0 komma upp i BIOS. Därför antar jag att även de sex sluttecknen måste vara rätt?
Räcker det att hitta en disk med rätt sluttecken, eller måste alla övriga specifikationer stämma också? t.ex. datum.
@ojjan, Den sannolikt bästa åtgärden är förmodligen att byta kontrollerkortet på själva diskenheten.
@BJ, bytte du verkligen kretskortet på själva disken..?
@säter, Förmodligen samma kontroller, men olika serienumer?, fast hur vet man det.. Kanske kan det fungera att klona eeprom:et på kontrollerkortet på själva disken.
Om man har en disk som övh fungerar så kan det vara mest effektivt att tanka ur mha t.ex freebsd (unix) samt dd för att undvika att operativsystemet insisterar på att hantera disken på ett speciellt sätt. I övrigt så bör man tanka ut på en gång. Man vet aldrig när nästa chans kommer
I övrigt så har jag märkt att t.ex CD-skivor som är svårlästa kan fungera bättre om man kyler ner dom..
(montera CD-läsare i kylen?
)
@BJ, bytte du verkligen kretskortet på själva disken..?
@säter, Förmodligen samma kontroller, men olika serienumer?, fast hur vet man det.. Kanske kan det fungera att klona eeprom:et på kontrollerkortet på själva disken.
Om man har en disk som övh fungerar så kan det vara mest effektivt att tanka ur mha t.ex freebsd (unix) samt dd för att undvika att operativsystemet insisterar på att hantera disken på ett speciellt sätt. I övrigt så bör man tanka ut på en gång. Man vet aldrig när nästa chans kommer
I övrigt så har jag märkt att t.ex CD-skivor som är svårlästa kan fungera bättre om man kyler ner dom..
Olika tillverkare gör nog på olika sätt.
Har konstaterat att WD till exempel har nått femtital olika varianter/Firmware till en 500G disk jag har liggande, ickefungerande, och nej det funkar inte att flytta korten mellan diskarna om det inte är samma firmware, även om diskarna heter samma.
Har konstaterat att WD till exempel har nått femtital olika varianter/Firmware till en 500G disk jag har liggande, ickefungerande, och nej det funkar inte att flytta korten mellan diskarna om det inte är samma firmware, även om diskarna heter samma.
Om man vill utvärdera tillförlitlighet så är följande faktorer av intresse:
* Returfrekvens hos handlare (vanligtvis 0.2 - 5%).
* Hur länge just den lästekniken + packningstätheten + tillverkaren har varit till försäljning (barnsjukdomar).
* Packningstäthet [bits/m²].
* Garantiperiod (seagate = 5 år?).
Vanliga felkällor (fysiskt):
* Utslitet.
* Felkoppling.
* Felkonstruktion.. DEATH-Star from I.B.M..
* Statisk urladdning.
* Åska.
* Returfrekvens hos handlare (vanligtvis 0.2 - 5%).
* Hur länge just den lästekniken + packningstätheten + tillverkaren har varit till försäljning (barnsjukdomar).
* Packningstäthet [bits/m²].
* Garantiperiod (seagate = 5 år?).
Vanliga felkällor (fysiskt):
* Utslitet.
* Felkoppling.
* Felkonstruktion.. DEATH-Star from I.B.M..
* Statisk urladdning.
* Åska.